Antti Koivisto
Lapset halusivat keksiä oman joulunäytelmän tuttujen perheiden yhteisessä pikkujoulussa. He päätyivät kehittelemään nykyaikaisen version jouluevankeliumista. Lopputulos oli ajatuksia herättävä.
Lasten joulukuvaelmassa Maria ja Joosef ajoivat hienolla uudella autolla Betlehemiin. Koska luksushotellit ja muut majoitustilat olivat täynnä, joutuivat Maria ja Joosef nukkumaan autotallissa. En tiedä, miksi lapset olivat keksineet kulkupeliksi hienon auton ja mahdollisiksi majapaikoiksi huippuhotellit. Ehkä kaikki oli haluttu kääntää väärin päin. Minulle Maria ja Joosef kuvaavat ulkoisesti köyhiä ja puutteellisia ihmisiä. Nykyaikana he kulkisivat vanhalla, halvalla autolla, halpayhtiön bussilla tai junalla. Marialla ja Joosefilla on kuitenkin rikkautta, joka ei näy päällepäin. Se on sisäistä luottamusta Jumalan johdatukseen ja varjelukseen sekä sisäistä rauhaa. Ulkonaisesti tavalliset matkustavaiset ovat todellisuudessa toteuttamassa Jumalan suurta suunnitelmaa.
Ihminen näkee ulkokuoren, mutta Jumala näkee sydämeen. Ulkoisesti hyvinvoiva ja rikas saattaa tuntea sisäistä tyhjyyttä ja päämäärättömyyttä. Elämä on onttoa, jos sen perusta on materiassa ja rahassa. Siloteltu ja materian kyllästämä kuva hallitsee myös kaupallista jouluperinnettä. Pahimmillaan Coca-Cola-pukkien tuomien lelu- ja tavararöykkiöitten alta löytyy onnettomia lapsia ja aikuisia.
Kyllähän joulukuvaelmassa pitää paimenia olla. Lasten kehittelemän joulukuvaelman paimenet eivät piitanneet lampaista, vaan istuivat kedolla pelaamassa kännyköillään. Eivät paimenet kyllä piitanneet enkelin tuomasta sanomastakaan, koska olivat juuri löytämässä kännykkäpelissä hahmolleen uuden aseen. Ilosanomakin oli muuttunut. Kaunis enkeli ei kertonut Jeesus-lapsesta, vaan siitä kuinka monta kertaa hänen omasta kuvastaan oli tykätty internet-sovellus Instagramissa.
Lasten keksimät paimenten ja enkelin roolit kuvaavat riipaisevan osuvasti nykytodellisuutta. Älypuhelimesta on tullut väline, jonka sisältö täyttää kaiken ajan. Sen viihdevirta upottaa helposti alleen myös joulun keskeisen sanoman. Tutun joululaulun sanoja mukaillen: ”Laps nettiin hukkuu, unhoittuu.” Viihteen kuluttamisen lisäksi sosiaalisen median sovellukset tukevat pinnallista ja itsekeskeistä minäkuvaa. Vain sillä on merkitystä, miltä näyttää ja kuinka monta tykkäystä tai seuraajaa saa.
Jospa tänä jouluna pienemmät ja isommat malttaisivat laittaa älypuhelimensa syrjään ja kohdata niitä ihmisiä, jotka ovat siinä lähellä. Rakastaa, olla läsnä, keskustella ja iloita yhdessä. Jospa alkuperäinen sanoma Betlehemin joulunlapsesta saisi edelleen koskettaa sydämiämme. Se sanoma kestää ikiaikaisesti. Sen sisältö on ajaton ja ikuinen kuoleman varjon maassa elävälle rajalliselle ihmiselle. Se murtautuu läpi loiston ja viihteen muurien, se tuo päämäärän harhailevalle ja sisällön tyhjälle. Betlehemissä syntynyt Vapahtaja sovitti syntimme ”ristillä rinnalla ryövärin” ja valmisti häneen turvaavalle ikijoulun.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys