Anna-Leena Saukko
Anna-Leena Saukko
Ensimmäisen loppiaisen jälkeisen sunnuntain evankeliumitekstissä Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen Jordanissa. Johannes vastustelee. Hän ymmärtää, että Jeesus on häntä suurempi – Vapahtaja, jolle hän on tietä raivaamassa. Toisen evankeliumin mukaan Johannes sanoo, että ”en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja” (Luuk. 3:16).
Pixapay
Pixapay
Loppiainen on kristikunnan vanhimpia juhlia. Juhlan perinteinen nimi epifania, Kristuksen ilmestyminen, muistuttaa joulun tapahtumista Betlehemin seimen luona.
Matias Haaraniemi
Matias Haaraniemi
Jeesus arvosti temppeliä ja viihtyi Jumalan sanan äärellä. Hän halusi toteuttaa taivaallisen Isänsä tahdon.
Tero Pitkälä
Tero Pitkälä
Neljäs adventtisunnuntai on omistettu Marialle, joka odottaa joulun lasta. Marian odotukseen liittyy myös Jumalan kansa, joka odottaa Vapahtajansa syntymää.
Esko Vanhala
Esko Vanhala
Johannes Kastajalla oli erityinen tehtävä; hän oli merkkinä Jeesuksen tulemisesta sekä tienraivaajana Jeesukselle profeettojen ennustusten mukaisesti. Päivän evankeliumitekstin lopussa sanotaan: ”Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.”
Seurakunnan tulee kärsivällisesti kilvoitellen odottaa Kristuksen tuloa. Hädän ja syyllisyyden keskelle on saatu iloa ja toivoa tuova lupaus pelastuksen ajasta.
SRK:n Arkisto
SRK:n Arkisto
Ensimmäinen adventti aloittaa uuden kirkkovuoden. Tämän juhlapyhän kirkollinen teema on Kuninkaasi tulee nöyränä. Adventti merkitseekin tulemista ja odotusta. Jeesus saapuu Jerusalemiin toisella tavalla kuin maalliset valtiaat. Hän ei saavu kultavaunuissa, vaan nöyränä rauhan ruhtinaana. Aasintamma ja sen varsa ovat hänen ratsuinaan. Hän tulee kansalle tutulla ja turvallisella tavalla.
Eveliina Saukko
Eveliina Saukko
Pelastushistoriallinen totuus on, että Jumala loi maailman Kristuksessa, ja rakkaassa Pojassaan hän myös kerran päättää sen. Kristus on A ja O, alku ja loppu (Ilm. 1:8).
Henrikki Hetemaa
Henrikki Hetemaa
Hengellinen valvominen tarkoittaa sitä, että ihmisen tulisi olla joka hetki valmis lähtemään tästä elämästä.
Lasse Kokko
Lasse Kokko
Kuolema tuli ihmisen osaksi syntiinlankeemuksen seurauksena. Se on vihollisista viimeinen, mutta Jumalan lapselle se merkitsee pääsyä ajan vaivoista kunnian taivaaseen.
Kristityt ovat maallisen yhteiskunnan jäseniä, mutta vielä tärkeämpää on olla uskon kautta osallinen Jumalan valtakunnan kansalaisuudesta. Jumalan lapsi kulkee täällä maan päällä kahden maan kansalaisena kohti lopullista ja oikeaa isänmaata, joka on taivaassa.
Eveliina Saukko
Eveliina Saukko
Anteeksiantamuksen perusta on siinä, että Jumala antoi oman Poikansa sovinnoksi maailman syntien edestä. Armokin on saatu armosta.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys