JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
1 2 3 4 ... 13 »

Kari Koskela / SUVISEURAT

Kari Koskela / SUVISEURAT

Kristillinen avioliitto on Jumalan asettama

Artikkelit20.7.2024 9.30

Kris­til­li­sen avi­o­liit­to­kä­si­tyk­sen pe­rus­teet on esi­tet­ty 1. Moo­sek­sen kir­jan en­sim­mäi­ses­sä ja toi­ses­sa lu­vus­sa. Pe­rus­tei­den mu­kaan Ju­ma­la loi alus­sa ih­mi­sen ku­vak­seen. Tämä tar­koit­ti yh­teyt­tä Ju­ma­laan, sekä ky­kyä tun­tea Ju­ma­lan tah­to ja kuul­la hä­nen ää­nen­sä omas­sa­tun­nos­sa ja Ju­ma­lan sa­nas­sa. Moo­sek­sen kir­jan toi­sen lu­vun mu­kaan Adam luo­tiin en­sin, ja kos­ka ”ei ole ih­mi­sen hyvä ol­la yk­si­nään”, luo­tiin myös Ee­va (1. Moos. 2:18). Näin Ju­ma­la oli luo­nut kak­si su­ku­puol­ta, mie­hen ja nai­sen. Ju­ma­lan luo­mal­le nai­sel­le ja mie­hel­le an­net­tiin li­sään­ty­mi­sen teh­tä­vä. Tämä tar­koit­ti sitä, et­tä mies ja nai­nen tun­si­vat ja tun­te­vat edel­leen ha­lua ja kiin­ty­mys­tä toi­si­aan koh­taan.

A-L.S.

A-L.S.

Kasvattakaa lapsia Herran tahdon mukaan

Artikkelit19.4.2024 10.00

Me­di­as­sa ja yh­teis­kun­nal­li­ses­sa kes­kus­te­lus­sa lap­seen lii­te­tään usein ne­ga­tii­vi­sia asi­oi­ta: lap­si es­tää unel­mia ja ai­heut­taa vä­sy­mys­tä. Halu ot­taa lap­set vas­taan Ju­ma­lan lah­ja­na näyt­täy­tyy ou­to­na ja vie­raa­na suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa.

Eveliina Saukko

Eveliina Saukko

Kannattaako sitoutua?

Artikkelit16.4.2024 12.00

Si­tou­tu­es­saan ih­mi­nen osoit­taa omis­tau­tu­mi­sel­laan us­kol­li­suut­ta hen­ki­löä tai asi­aa koh­taan. Täl­löin voi tun­tea asi­an tai toi­sen hen­ki­lön sy­dä­nää­net. Mitä se si­tou­tu­mi­nen oi­kein on? Kuu­los­taa jo sa­na­na voi­mal­li­sel­ta. On­ko si­tou­tu­mi­nen va­paa­eh­tois­ta vai pa­kol­lis­ta? Eh­kä­pä se on­kin enem­män kuin pelk­kä ”kyl­lä”. Se on kuin sol­mua muis­tut­ta­va side, joka yh­dis­tää mei­dät esi­mer­kik­si elä­män­ta­paam­me, ih­mis­suh­tei­siim­me tai jo­hon­kin ta­voit­tee­seen. Par­haim­mil­laan se on voi­ma­va­ra, vaik­ka voi vaa­tia uh­rauk­sia ja pon­nis­te­lu­ja.

H.H.

H.H.

Jumalan seurakunnan olemus ja tehtävä

Artikkelit13.4.2024 7.00

Ju­ma­la on il­moit­ta­nut Sa­nas­saan tah­ton­sa. Apos­to­li Jo­han­nes on il­mais­sut täs­tä kes­kei­sim­män evan­ke­liu­mi­kir­jas­saan: ”Ju­ma­la on ra­kas­ta­nut maa­il­maa niin pal­jon, et­tä an­toi ai­no­an Poi­kan­sa, jot­tei yk­si­kään, joka hä­neen us­koo, jou­tui­si ka­do­tuk­seen, vaan sai­si ian­kaik­ki­sen elä­män” (Joh. 3:16).

SRK:n kuva-arkisto/ Lasse Kokko

SRK:n kuva-arkisto/ Lasse Kokko

Piispat haluavat tuoda kirkkoon muutoksen

Artikkelit11.4.2024 7.00

Suo­men evan­ke­lis­lu­te­ri­lai­sen kir­kon piis­pat esit­tä­vät kir­kol­lis­ko­kouk­sen hy­väk­syt­tä­väk­si pe­rin­tei­sen avi­o­liit­to­kä­si­tyk­sen rin­nal­le myös toi­sen, eli sa­maa su­ku­puol­ta ole­vien kir­kol­li­sen vih­ki­mi­sen. Täs­tä piis­pat päät­ti­vät maa­lis­kuus­sa pi­tä­mäs­sään yli­mää­räi­ses­sä piis­pain­ko­kouk­ses­sa. Ai­no­as­taan yk­si piis­pa jät­ti asi­as­ta eri­ä­vän mie­li­pi­teen.

A.K

A.K

Aurinkomme ylösnousi, paistaa voittovuorella

Artikkelit30.3.2024 9.00

Vir­si­kir­jas­ta il­mes­tyi uu­dis­tet­tu lai­tos vuon­na 1986. Tär­keim­piä muok­kauk­sen syi­tä oli vir­sien kie­li­a­sun ny­ky­ai­kais­ta­mi­sen tar­ve. Vir­sis­tä tah­dot­tiin pois­taa ään­ne­a­sul­taan tai tai­vu­tuk­sel­taan van­hah­ta­vat ja har­vi­nai­sik­si käy­neet muo­dot. Ta­voit­teek­si ase­tet­tiin kie­li­a­su, jota ny­ky­a­jan ih­mi­nen voi ym­mär­tää. Vir­sien me­lo­di­oi­ta­kin muo­kat­tiin tai vaih­det­tiin.

Pixabay

Pixabay

Kohtaanko, kohtaatko, kohtaammeko?

Artikkelit4.3.2024 13.00

Mika Kar­sik­kaan Paa­vo­lan Rau­ha­nyh­dis­tyk­sen nuor­te­nil­las­sa 24.2.2024 pi­tä­män alus­tuk­sen poh­jal­ta koon­nut Heli Säk­ki­nen.

A.-L. S

A.-L. S

Uushenkisyys ja raamatullinen usko – Raamattu varoittaa harhaopeista

Artikkelit9.2.2024 14.00

Vuon­na 2019 to­teu­te­tun ky­se­ly­tut­ki­muk­sen tu­los­ten pe­rus­teel­la kris­ti­nus­kos­ta luo­pu­mi­nen on laa­ja il­miö. Sa­moin tut­ki­mus osoit­taa, et­tä hen­ki­syys on syr­jäyt­tä­mäs­sä hen­gel­li­syyt­tä. Uu­den­lai­sen hen­ki­syy­den le­vi­ä­mi­nen ta­pah­tuu suu­rel­ta osin so­si­aa­li­sen me­di­an kaut­ta. Muo­dos­tuu ”kup­lia”, jois­sa sa­man­mie­li­set ja -hen­ki­set ih­mi­set ovat kans­sa­käy­mi­sis­sä kes­ke­nään, ja heil­lä on yh­tei­nen to­del­li­suus­kä­si­tys.

Eveliina Saukko

Eveliina Saukko

Arkkipiispan puheenvuoro: "Työn tekeminen ei ole välttämätön paha vaan välttämätön hyvä"

Artikkelit29.1.2024 14.35

Työ ei ole ih­mi­sar­von mit­ta ei­kä sen mie­lek­kyys tule ra­han eteen raa­ta­mi­ses­ta. Lu­te­ri­lai­sen pe­rin­teen nä­kö­kul­mas­ta työ edis­tää yh­teis­tä hy­vää.

Kuva Suomen evankelisluterilaisen kirkon Koraalivirsikirjasta, joka hyväksyttiin 15. yleisessä kirkolliskokouksessa vuonna 1943.

Kuva Suomen evankelisluterilaisen kirkon Koraalivirsikirjasta, joka hyväksyttiin 15. yleisessä kirkolliskokouksessa vuonna 1943.

Saara Kolehmainen

Kuva Suomen evankelisluterilaisen kirkon Koraalivirsikirjasta, joka hyväksyttiin 15. yleisessä kirkolliskokouksessa vuonna 1943.

Kuva Suomen evankelisluterilaisen kirkon Koraalivirsikirjasta, joka hyväksyttiin 15. yleisessä kirkolliskokouksessa vuonna 1943.

Saara Kolehmainen

500 vuotta luterilaista virsiperinnettä

Artikkelit18.11.2023 8.00

Syk­syl­lä 1523 Mart­ti Lut­her kir­joit­ti sa­nat hy­vin tun­te­maam­me vir­teen 261: "Oi iloit­kaa te kris­ti­tyt". Se oli hä­nen en­sim­mäi­nen vir­ten­sä seu­ra­kun­nan käyt­töön. Sii­tä käyn­nis­tyi lu­te­ri­lai­nen vir­si­pe­rin­ne. Kun me ju­ma­lan­pal­ve­luk­ses­sa, seu­rois­sa ja muis­sa ti­lai­suuk­sis­sa lau­lam­me, voim­me muis­taa, et­tä lu­te­ri­lai­nen pe­rin­ne al­koi 500 vuot­ta sit­ten.

1 2 3 4 ... 13 »
22.10.2024

Siunattu on se mies, joka luottaa Herraan ja panee turvansa häneen! Hän on kuin puron partaalle istutettu puu, joka kurottaa juurensa veteen. Jer. 17:7–8

Viikon kysymys