Ihmettelen joskus muutamia luonteenpiirteitä itsessäni. Ne juontavat varmaan juurensa muistin ulottumattomiin, aikaan, josta on jäänyt mielen kankaalle vain erisävyisiä hipaisuja, kenties tunnelman pohjaväri.
Kotini oli nelivuotiaaksi asti Kainuun korvessa, kärrytien päässä, talossa ilman sähköjä ja mukavuuksia. Vanhempieni häitä oli juhlittu elokuun alussa. Verhot oli koristeltu ruiskukilla, ulko-ovenpieliä kiersi havuköynnös. Kotitalossamme oli suuri hirsiseinäinen pirtti, kaksi kamaria, ruokahuone ja eteinen. Naapureiden valojen tuiketta ei näkynyt. Karhun vihellyksestä ja karjunnasta puhuttiin. Huuhkajat huhuilivat, kerran oli kuultu jopa talon katolta huuhkajan kumea ääni. Se oli kuulostanut oudolta.
Keväällä käet kukkuivat ympäri pellonpientareita. Lähdimme kerran siskoni kanssa isot luudat kädessä käkeä etsimään. Kotona äiti säntäili hädissään, joko lapset eksyivät. Meillä oli selitys valmiina pihaan palatessa:
– Lähettiin kahtomaan käkeä, kun se niin kauniisti kukkuu. Me ei äitin luutia jätetä.
Isän äiti, mummuni, oli kuollut jouluviikolla sodan jälkeen. Isä oli tullut heinänhakumatkalta ja parahtanut:
– Kuollaan kaikki samaan läjään!
Sodan käyneelle menetykset tuntuivat raskaita. Ja olihan poikakin ollut äidille rakas. Kun isä oli palannut sotareissulta kotiin, mummu oli paukuttanut käsiään yhteen ja toistellut:
– Tuli toki poikani kottiin!
Äidillä oli miniänä ja emäntänä kovasti työtä. Me lapset olimme pieniä. Ukki sen ajan kielen käytön mukaan hourasi, poti siis muistisairautta. Sedällä oli pitkälle edennyt keuhkotauti. Hän oli ollut parantolassa, mutta siviilit oli passitettu sota-aikana kotiin, eikä hän sen koommin hoitoon lähtenyt. Hän kuoli 43-vuotiaana. Terveyssisar tuli avuksi kuljettamaan häntä sairaalaan. Setä talutettiin rekeen, mutta hän ei pystynyt hengittämään tulipalopakkasessa. Maantielle oli matkaa kolme kilometriä. Oli palattava pihalta takaisin. Isä veisasi terveyssisaren kanssa virsiä kuolinvuoteen äärellä. Kuusiruutuisten ikkunoiden takana hohki lumisten korpimetsien hiljainen talviyö.
Yhtenä vuonna pirttiin oli majoitettuna toistakymmentä savottalaista. Kerrossängyt oli kyhätty raakalaudasta. Työnjohtaja asui kamarissa. ”Kämppäukko” lämmitti saunan ja auttoi kotitöissä. Äiti laittoi miehille ruuan. Pitkämatkalaiset jäivät joskus pyhän ajaksi. Kahden miehen välillä tuli kerran riita, miehet olivat juovuksissa.
– Tappaneet olisivat toisensa, jos isä ei olisi mennyt väliin, muistan äidin kertoneen. Minulla on tapauksesta mielikuva: mies repii toisen valkeaa paitaa. Kielenkäyttö oli varmaan sen mukaista.
Kerran syksyllä isä niitti viikatteella kauraa tallin nurkalla. Parvi muuttolintuja lensi pihan yli.
– Kurkia! huusin.
Isä ja sisko olivat eri mieltä. Suutuin ja lähdin puuliiteriin. Menin mököttämään halkopinon päälle, ja sinne olin nukahtanut. Alkoi kova etsintä. Kun minut löydettiin, marisin isälle, miksi he eivät antaneet minun nukkua.
Pirtin lattialle on levitetty kapeat pitkät pyhämatot, isä avaa nurkkahyllyllä olevan radion. On jumalanpalveluksen aika. Pirtissä on pyhä. Pyhän tuntu täyttää koko pirtin katosta lattiaan. Vaikka on kulunut yli 60 vuotta, pyhä tuntuu aivan samalta.
Syyskesällä näkee monesti perhosia, joiden siivet ovat repeilleet. Ne ovat menettäneet siipiensä eheyden elämän taistelussa. Linnut ja sudenkorennot ovat yrittäneet ne napata. Ne lentävät silti.
Miten lohdullista! Ei tarvitse olla virtaviivainen ja ehyt. Silti saa ja silti jaksaa elää monenlaisten muistojensa kantajana ja kannattelemana.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys