Vossikoiden kaviot kapsavat, autot kaasuttavat, riikkarit raikuvat. – Madam, come into my shop! – En tule, antaa olla, I am vihainen akka Suomesta, sanoo ystäväni. – Ah, Suomi, Finland, Nokia! mies nauraa ja näyttää kännykkäänsä. Nauramme kaikki sulassa sovussa. Basaarikauppiaat eivät suutu, tyrkyttäminen on osa kulttuuria, seurustelutapakin tavallaan. Tavattoman ystävällisiä egyptiläiset ovat. Talojen ovet ovat vieraille auki vuorokaudet läpeensä.
Kuninkaiden laakson hiekka pölyää, helle on valtava. Mitään muuta ei näy kuin haaleansininen helletaivas, ruskeaa hiekkaa ja kiveä. Joillakin matkailijoilla on maskit. Hautalaakson rinteet kohoavat jyrkästi ylöspäin. Hautojen suuaukot on vahvistettu betonilla.
Tutankhamonin muumio lepää lasivitriinissä. Hänestä näkyy vain pää, hartiat ja jalkaterät, muu osa muumiosta on peitetty kankaalla. Hän on musta, kuin tervattu, hampaat ovat valkoiset ja eheät. – Tuolta sijalta hän nousee omaan osaansa ylösnousemuksen päivänä, joku sanoo. Kivinen sarkofagi on toisessa huoneessa. Sarkofagi on miltei pienen henkilöauton kokoinen. Se on auki. Sisällä on faaraon vartaloa myötäilevä kultainen arkku. Faaraon palsamointi on kestänyt seitsemänkymmentä päivää, kasvoille on valettu kultainen kuolinnaamio.
Bougainvillet kukkivat. Kyyhkyset kujertavat puistikoiden siimeksessä. Niili soljuu elämänvirtana tuoden Afrikan sydämestä rehevyyttä Sinisen ja Valkoisen Niilin yhdistyessä yhdeksi suureksi virraksi Egyptin rajojen ulkopuolella. Ennen 1972 valmistunutta Assuanin suurpatoa ja rakentamisessa syntynyttä Nasser-järveä, Niilin tulvat antoivat Egyptille sen kolme vuodenaikaa: tulvan, kylvön ja sadonkorjuun. Assuanin suurpato on erittäin tarkasti vartioitua aluetta. Jos pato pommitettaisiin hajalle, viidessä tunnissa olisivat valtavat vesimäärät Kairossa asti eli 800 kilometrin päässä.
Kävelemme tähkälle joutuneen ohrapellon laitaa. Meitä kohtaa raamatullinen näky. Noin kymmenvuotias poika juoksee luoksemme vaaleassa mekossa, kaksi aasia ruokailee kauempana. Poika antaa käteemme lemmikinsinisen rauta-aidan välistä neljä ohrantähkää, ystävälläni kaksi tuuheaa ja pulleaa, hyvin valmistunutta, minulle kaksi kuivettunutta, surkean näköistä. Niinpä tietenkin: on karkauspäivä! Nauramme sattumalle, Joosefin unet tulevat mieleemme. Minnekä muualle tämä tapahtuma niin sopisi kuin Egyptiin!
Abu Simbelin temppeliin menemme autiomaan halki busseilla. Yli 90 prosenttia Egyptin maa-alasta on autiomaata. Lähdemme liikkeelle paljon ennen auringonnousua. Kamerat räpsähtelevät autossa tiuhaan tahtiin, kun aurinko matkan kuluessa nousee hiekka-aavikon takaa. Paluumatkalla saamme ihailla mahtavia kangastuksia. Kivikumpareet kuvastuvat saarina ihaniin sinisiin järviin, joita ei ole olemassakaan. Näen, kun lokki lentää tyynen järvenpoukaman yllä: lokki on jostakin autiomaan tuuleen kuin ihmeen kaupalla eksynyt roskapussi, järvenpoukama harhaa!
Abu Simbelin temppelin rakennutti faarao Ramses toinen. Häntä pidetään Mooseksen kasvinkumppanina ja sinä faaraona, joka ajoi israelilaiset Egyptistä. Joku kertoo että Punaisen meren pohjasta on löytynyt faaraon sotavaunujen ratas. Temppeli ja sen vieressä oleva Ramseksen lempivaimon Nefertarin temppeli on molemmat sahattu kappaleiksi ja siirretty pala palalta nykyiselle paikalleen tekokalliolle Nasser-järven rannalle. Ne olisivat jääneet Assuanin padon valmistuttua Nasser-järven pohjaan. Edelleenkin järven pohjassa on parikymmentä temppeliä.
Risteilyalus soljuu eteenpäin. Niilin rantojen maaseutu elää elämäänsä. Rantakaistale on kastelun ansiosta vehreä, kylvö tuuheaa, palmut suhisevat miellyttävästi viilentävässä tuulessa, kaislat suhajavat. Tuollaiseen kaislikkoon laskettiin muinoin Mooses-lapsi. Miten kirkkain ja luottavaisin silmin hän mahtoi katsella taivaan sineen. Suuren Jumalan, ainoan todellisen ja elävän Jumalan, vaikeaan ja monivaiheeseen tehtävään kutsuma lapsi.
Saavumme seudulle, jossa on enemmän ranta-asutusta, vaatimattomia taloja, joissa kenties yksi seinä on sivelty kirkkaansinisellä maalilla muiden ollessa rapautuneita ja murentuneita savitiiliä. Yhtäkkiä kylän minareetista kajahtaa rukouskutsu, hieman yksitoikkoinen, hieman aavemainen, surullinenkin. Mies jättää kaksi aasiaan, kenties ainoat omistamansa, polvistuu rantaruohikolle, kumartuu maahan asti, nousee ylös, polvistuu jälleen, monta kertaa. – Eikö tullut kerralla hyvä, eikö Allah kuule? letkauttaa joku laivan kannella. Heikko sana! Eihän meillä ole oikeutta. Armonkin olemme saaneet armosta. Jospa tässäkin maassa, jossa ammoin Jumalan omaisuuskansa asui niin suurella joukolla, että heidän pelättiin täyttävän koko maan, saarnattaisiin vielä vapauttavaa evankeliumia kaikille luoduille.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys