Kuuman päivän iltana siniharmaa, lämmin hämärä saattelee meitä Yasar Dogu caddesia pitkin Norjan merimieskirkolle. Tänä iltana liikehuoneistolta näyttävään saliin saapuu parisenkymmentä henkeä maanantai-illan seuroihin. Merimieskirkon ilmastointilaitteen äänekäs hurina hautautuu laulumme alle. ”Niin levoton on tänään maailmamme ”
Olemme maassa, johon on julistettu poikkeustila. Viikkoja sitten meidät pysäytettiin tiesulkuun heti lentokentän porttien ulkopuolella ja kaupunkiin johtava kolmikaistainen tie ruuhkautui kuin suviseurojen torstai-illan liikenne. Tällä viikolla tiesulkuja tuskin enää huomaa.
Toisen viikon alussa heräsimme vuorilta kantautuviin laukausten sarjoihin. Olimme tehneet ennen matkaa matkustajailmoituksen, emmekä olleet saaneet Suomen edustustolta sellaisia tietoja, jotka vaikuttaisivat oleskeluumme maassa. Laukausten äänet vaikenivat jo ennen kuin ehdimme parvekkeelle tutkimaan tilannetta.
Naapuritontilta, viisi kerrosta alempaa kuului vaimeaa puhetta. Kahden lampaan ja vuohen äänet sekoittuivat kukon kieuntaan. Miehet taluttivat vuohen istutusten väliin kaivetun pienen kuopan äärelle, kaatoivat sen kumolleen, ja vanhin miehistä leikkasi nopeasti varmoin ottein vuohen kurkun auki. Oli alkanut jokavuotinen, neljä päivää kestävä uhrijuhla.
Muistimme, että edellisen päivän kävelylenkillä olimme nähneet karja-autojen kulkevan vuorelle suuren, valkoisen rakennuksen pihaan ja aitaukseen. Edellisellä viikolla leipomon lähellä kadunkulmassa oli myyty vuohia ja lampaita.
Pidämme lauluseurat, koska tällä kertaa Norjan merimieskirkolle kokoontuneen seuraväen joukossa ei ole ketään puhujaa. Siionin laulu ”Ihmettelen lapsenmielin Abrahamin uskoa, kun hän alla tähtitaivaan luotti sanaan Herransa” palauttaa mieleeni parin viikon takainen uhrijuhlan.
Islamilaiset viettävät uhrijuhlaa Iisakin uhraamisen muistolle. Abraham oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, koska luotti Jumalan sanaan. Koska islamilainen maailma ei tunnusta Jeesusta Jumalan pojaksi, Abrahamin ja Isakin uhrijumalanpalveluksella on toisenlainen merkitys kuin kristityillä. Uhrijuhlapäivinä pidetään vapaata työstä, tavataan sukulaisia ja ystäviä ja muistetaan vähäosaisia. Eläinuhreista osa jaetaan ystäville ja osa köyhille.
Kristittyinä uskomme, että Jeesus oli Jumalan poika, joka uhrattiin ristillä meidän kaikkien syntien tähden. Vanhan testamentin aikana, ennen Jeesuksen syntymää, ihmiset uskoivat sen lupauksen varaan, että Jumala on lähettävä maailmaan vapahtajan. Samalla tavalla Abraham uskoi mennessään uhraamaan poikansa Isakin kanssa, että Jumala on osoittava uhrin.
”Laula kansa Jumalan, kiitosvirttä Karitsan. Hän on meidät ostanut, synnin alta nostanut ” Laulamme virsikirjoista, joiden kansilehden sisäpuolelle on tekstattu ”Alanyan ry”. Iltavirren jälkeen juomme kahvia ja teetä. Ei ole kiire minnekään. Kuukauden oleskelumme aikana seuraväki on vaihtunut melkein joka viikko. Tapaamme vanhoja tuttavia ja tutustumme uusiin ystäviin. Toiset asuvat täällä kerrallaan kuukausia, toiset viivähtävät viikon tai kaksi. Eläkeläisiä, lomalaisia, lapsiperheitä ja nuoria.
Vuorikylissä apostolinkyydillä kävelysauvojen kanssa kulkiessa mietimme, että pari tuhatta vuotta sitten Apostoli Paavali kulki näillä rannoilla ja vuorilla lähetysmatkoillaan. Sama evankeliumi kaikuu nyt suositun lomakaupungin maanantai-illan seuroissa. Seuroja pidetään syys- ja kevätkuukausina silloin, kun paikkakunnalla on seurojen järjestäjiä ja seuravieraita.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys