Matias Lahti
Muistan, kuinka alaluokilla ollessani koulukaverini tuli kertomaan, että edellisenä päivänä oli selvitelty kiusaamista. Eräs lapsi oli kertonut vanhemmilleen tulleensa kiusatuksi, ja he olivat reagoineet tilanteeseen asianmukaisesti.
Säikähdin ja paniikki iski, koska tiesin olleeni tilanteissa mukana. Hätäratkaisuna menin saman tien puhumaan kiusatulle ja pyysin anteeksi. Hän ei kuitenkaan ollut kokenut minun kiusanneen häntä, ja juttu jäi osaltani siihen.
Muistan, että anteeksipyyntööni sekoittui tietty ajatuskulku: jos asiaan palataan, niin voin sanoa pyytäneeni jo anteeksi. Anteeksi pyytäminen muodosti mielessäni prosessin päätepisteen, jonka jälkeen asiaa ei olisi enää tarpeen käsitellä. Asia oli juuri päinvastoin: varsinainen keskustelu olisi tullut aloittaa siitä, mihin minä toivoin sen loppuvan.
Tapahtumakulku on malliesimerkki anteeksi pyytämisen väärästä käytöstä. Pyrin syrjäyttämään sekä oman tarpeellisen ajatustyöni että kiusatulle aiheutuneen kärsimyksen. Anteeksi pyytäminen ei noussut ennen kaikkea siitä, että olisin syvällisesti ymmärtänyt toimintani vahingollisuuden ja halunnut korjata tilanteen, vaan yksinkertaisesti moitituksi tulemisen pelosta.
Anteeksi pyytäminen voi olla vaikeaa. Joskus se voi olla myös pelottavan helppoa. Kun asiat menevät ihmisten kesken vaikeiksi, anteeksi pyytäminen voi muodostaa näennäisen yksinkertaisen pakoreitin. Anteeksi pyytäminen voi olla jopa huono ratkaisu, jos se tarkoittaa oman vastuun kieltämistä ja psyykkisestä työstä kieltäytymistä. Erityisen haavoittavaa on, jos anteeksi pyytämistä käytetään vallan välineenä ja sen tavoitteena on vaientaminen.
Anteeksi pyytäminen ei ole laastari, jolla peitetään avohaava. Se ei ole myöskään hyvä työkalu oman epämääräisen ahdistuksen hoitamiseen. Pahimmillaan se voi olla oman hengellisyyden korostamista, siis ulkokultaisuutta ja tekopyhyyttä, joista Jeesus ankarasti varoittaa.
Toisinaan olisi hyvä pysähtyä pohtimaan, mitä oikeastaan haluaa pyytää anteeksi. Mikä on se asia, jota katuu ja jonka aiheuttamasta mielipahasta on pahoillaan? Kristillisen käsityksen mukaan parannus on mielenmuutos, jota seuraa vakava pyrkimys korjata toimintaansa. Oikeaan anteeksi pyytämiseen ja antamiseen kätkeytyy valtava voima, joka korjaa ihmisten välejä ja rauhoittaa mieltä.
Jos anteeksi saamisen ehtona olisi täydellinen itsetuntemus, anteeksi ei olisi enää saatu armosta vaan ansiosta. Myös katujina olemme epätäydellisiä. Tutussa synnintunnustuksessa sanotaankin kauniisti: ”Anna minulle pyhä armosi, että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni” (VK 706). Todellinen synnintunto on Jumalan mielen mukaista murhetta.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys