Matias Lahti
Viime vuosina kokemuksellisuus on korostunut julkisessa puheessa. On huomattu, että aina pelkät objektiiviset havainnot eivät riitä selittämään todellisuutta. Yksilön kokemus on saanut merkittävän roolin esimerkiksi monien lääketieteellisten diagnoosien kriteeristöissä.
Kokeminen on erottamattomassa yhteydessä persoonaan. Kokemuksen kieltäminen tuntuu väkivaltaiselta: kuin jokin persoonan osa-alue yritettäisiin leikata irti. Jos ihminen ei voi kokea olevansa kokonaisvaltaisesti oma itsensä, seurauksena on pahoinvointia.
Kokemuksellisuutta voidaan käyttää argumenttina myös jonkin teologisen näkökulman tai moraalisen kannanoton puolesta. Tällöin astutaan maaperälle, jolla liikkuminen edellyttää erityistä herkkyyttä. Toisaalta omaantuntoon liittyy vahvasti kokemuksellisuus, toisaalta Raamatun sanaan sidottu oppi on subjektiivisen kokemuksen ulko- ja yläpuolella. Ihmistä ei ole tarkoitettu riitelemään Luojaansa ja hänen ajatuksiaan vastaan: ”Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: ´Miksi teit minusta tällaisen?´” (Room. 9:20.)
Raamattu asettaa maamerkkejä, jotka on tarkoitettu pidettäviksi. Toisaalta yksilöllisyyden ja tilannekohtaisuuden korostaminen on esimerkiksi Jeesuksen opetuksessa keskeistä. Hänen tavassaan kohdata ihminen korostuu yksilön näkeminen kokonaisuutena. Jumalan sanan auktoriteettiasemasta hän ei kuitenkaan luovu. Nämä ulottuvuudet eivät sulje toisiaan pois.
Erilaisen kokemisen tavan voi kokea myös uhkana. Kun maailmat eivät kohtaa, voi herätä ahdistusta, johon ratkaisuksi tarjoutuu herkästi pyrkimys kieltää toisen kokemus. Sosiaalisiin systeemeihin liittyy aina myös valtarakennelmia. Kenen kokemus hallitsee ilmatilaa? ”Älkää ruvetko kiistelemään mielipiteistä”, kehottaa Paavali (Room. 14:1).
Saman suuntaisesti asioita kokevat ihmiset hakeutuvat usein toistensa yhteyteen. Kokemisen tavasta voi muodostua sosiaalinen normi, johon moni myös mukautuu. Ilmiöön kätkeytyy yhtä aikaa suuri voima ja riski. Samanmielisten joukko suojelee ja luo turvaa, mutta piirin ulkopuolelle jääminen haastaa yksilöä.
Tunnen useita ihmisiä, jotka kokevat jääneensä jollain tapaa uskovaisten ulkopuolelle. Tämä voi johtaa monenlaisiin pohdintoihin: onko minun persoonassani tai uskossani jotain pielessä? Vikaa ei kuitenkaan välttämättä ole kummassakaan. Ongelmana on vain, että kokemisen tavat, tapa nähdä ja sanoittaa maailmaa, eivät kohtaa.
Usko ei ole mielen pakkopaita, ulkoapäin annettu ajattelun ja kokemisen systeemi, joka ihmisen tulisi omaksua voidakseen olla uskovainen. Itse asiassa näen, että Raamatun opetusten yksi ominaispiirre on kutsu tulla omaksi itsekseen. Uskon, että Jeesuksen lähellä jokainen sai kokea olevansa juuri sellainen kuin oli. Tätä kohti meidänkin on hyvä pyrkiä.
Ymmärrystään erilaisia kokemisen tapoja kohtaan voi laajentaa. Hyviä työkaluja tähän ovat avoimet keskustelut ihmisten kanssa sekä monipuolinen lukeminen. Pyrkimys yrittää pakottaa itseä tai muita samaan kokemisen muottiin on luultavasti vain haitallinen.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys