Matias Lahti
Mitä olisit ajatellut, jos presidentinvaaleissa olisi ollut ehdokas, jolla on värikäs irokeesi? Entä, jos ehdokkaan naama olisi ollut täynnä lävistyksiä? Luulen, että moni suomalainen olisi jättänyt äänestämättä tällaista ehdokasta jo siksi, ettei pidä moista sopivana presidentille.
Jokaiseen kulttuuriin kuuluu normeja, kirjoittamattomia sääntöjä, jotka ohjaavat yksilöiden käytöstä. Normeja voi rikkoa, mutta usein sillä on seurauksia. Vaikkapa presidenttiehdokkaalta odotettavan ulkomuotonormin selvä rikkominen johtaa todennäköisesti huonoon äänisaaliiseen riippumatta ehdokkaan ansioista.
Normit ohjaavat käytöstämme ilman, että kiinnitämme niihin huomiota. On tyypillistä pitää omaksumiaan normeja yhtä luonnollisina kuin muiden normeja kummallisina. Tämä tulee esille esimerkiksi eri kansallisuuksien tapojen törmätessä toisiinsa. Pidämme myös herkästi omaa käsitystämme sopivan rajoista oikeana ja voimme närkästyä, kun ympärillämme poiketaan niistä. Oma lukunsa ovat kaksoisstandardit: oma lievä ylinopeuteni on oikeutettua, koska minulla on kiire hakemaan lasta päiväkodista, mutta seuraavana päivänä minut riskialttiisti ohittava on yksinkertaisesti vastuuton idiootti.
Yleisessä puheessa normit nähdään usein yksilöiden elämää rajoittavana, negatiivisena asiana, ja niiden rikkojia ihaillaan. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Normit ovat kiinteä osa yhteisöjä ja yhteiskuntia, ja ne ovat välttämättömiä järkevän yhteiselämän mahdollistamiseksi. Ihmisellä on tarve kuulua johonkin, ja niinpä normien rikkojakin usein vain noudattaa jonkin toisen viiteryhmän normeja.
Raamatun näkökulma normeihin on kahtalainen. Toisaalta Raamatussa mainitaan nimeltä ilmiöitä ja käyttäytymisen tapoja, joiden todetaan yksiselitteisesti olevan Jumalan tahdon vastaisia, olivatpa ne osa yhteiskuntien normeja tai eivät. Toisaalta esimerkiksi Jeesuksen käytös monissa tilanteissa oli normeja rikkovaa. Jeesuksen toimintaa kuvaa dynaamisuus, kyky suhtautua kuhunkin tilanteeseen sen vaatimalla tavalla. Jeesus suhtautui kriittisesti ”isien perinnäissääntöihin”. Hänelle periaatteellisuus ei merkinnyt joustamatonta käytöskoodia, vaan toiminnan ohjautumista tärkeimmistä periaatteista käsin.
Paavali korostaa useissa kirjeissään kristityn vapautta: ”Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi” (Room. 14:22). Paavali näkee kuitenkin asian molemmat puolet: Pyhä henki ei ohjaa sen enempää kahlitsemaan toisen uskovaisen omaatuntoa kuin loukkaamaan, jopa viettelemään toista hänelle herkässä asiassa. Paavalin ajattelun pohjavirtana on syvällinen, henkilökohtainen kokemus ja ymmärrys armosta ja sen seurauksista ihmisen elämässä: ”Mutta tieto tekee ylpeäksi, rakkaus sen sijaan rakentaa” (1. Kor. 8:1). ”Minulla on oikeus” -ajattelu on Paavalille vierasta, kuten se oli Jeesuksellekin.
Luther kirjoittaa kirjasessaan Kristityn vapaudesta näin: ”Kristitty on vapaa herra, joka hallitsee kaikkea eikä ole kenenkään alamainen. Kristitty on kaikkien altis palvelija ja jokaisen alamainen.” Tässä paradoksissa riittää pohtimista.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys