Minä olen lestadiolainen niin kuin ihmiset meitä tämän uskonliikkeen ulkopuolella nimittävät. Luin internetistä tiedon, että lestadiolaisuus on tunnetuin uskonnollinen liike Suomessa. Luulen, että nimi on tunnettu monessa mielessä, mutta useimmille on liikkeen opetus tuntematon. Vanha suomalainen sananlasku sanoo: ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.”
Nimi lestadiolaisuus tuli käyttöön vasta 1880-luvulla, kun ulkopuoliset rupesivat nimittelemään elävään uskoon tulleita sillä tavoin. Tunnetun saarnaajan Juhani Raattamaan kirjeestä käy ilmi, että nimittely rovasti Lars Leevi Laestadiuksen nimen mukaisesti ei tuntunut hyvältä uskoon tulleista. Raattamaa kirjoitti viitaten piispa Gustav Johanssonin kirjaan Laestadiolaisuus: ”Vielä minäkin rukoilen anteeksi puuttuvaisuuttani ja annan sydämestäni anteeksi kaikille vastustajille. Vieläpä Kuopion piispallekin, joka häpäisee meitä ja nimittelee laestadiolaisiksi.”
Kun minä olin 1960-luvun alussa varhaisnuori, kysyin kotonani, että mitä lestadiolaiset ovat. Aiheen kysymykseen sain, kun kansakoulussa asiaa oppitunnilla käsiteltiin. Minulle vastattiin, että lestadiolaiset ovat ahdasmielisiä uskovaisia. Heidän seuroissaan pitää käydä ahtaan portin kautta uskoon. Enempää asia ei minua vaivannut vuosikausiin. Kun pääsin teologiseen tiedekuntaan ja haeskelin asuntoa Helsingistä, silmääni osui Lestadiolainen ylioppilaskoti. Ajattelin itsekseni, että sinne en uskalla mennä asumaan, kun se on ahdasmielisten paikka.
Minä lähdin opiskelemaan teologiaa sen tähden, että saisin selville, mikä se oikea usko on. Kävin ahkerasti eri uskonnollisten liikkeitten kokouksissa ja kirkon tilaisuuksissa ja luin Raamattua. Yritin olla mukana muutaman liikkeen toiminnassa, mutta en saanut rauhaa sydämelleni.
Ensi kerran uskaltauduin näiden ahdasmielisten lestadiolaisten seuroihin Malmin kirkkoon. Kirkossa asetuin sopivalle paikalle niin, että voisin poistua helposti, jos olo kävisi tukalaksi. Tilaisuus oli erilainen kuin olin kuvitellut. Paikalla oli aivan tavallisia ihmisiä, paljon nuoria ja perheitä. Nopeasti tunsin oloni vapaaksi ja katselin, miten pienet lapset oli otettu mukaan seuroihin. Puhetta kuunnellessani ja seurakuulijoita tarkkaillessani ajattelin, että näillä ihmisillä on jotakin, mitä minulta puuttui.
Meillä kaikilla on arvottavia näkemyksiä muista ihmisistä, halusimme tai emme. Stereotypia on yleistetty myönteinen tai kielteinen kuva jostain ihmisryhmästä. Stereotypiaan liittyy aina joko positiivinen tai negatiivinen tunnelataus, joka vaikuttaa käytökseen. Ennakkoluuloissa on kyse kielteisestä arvottamisesta. Ennakkoluuloinen käytös voi näkyä vaikkapa välttelynä.
Minäkin välttelin opiskelijana lestadiolaisuutta ennen kuin tutustuin liikkeeseen. Lestadiolaisuus ja nimenomaan vanhoillislestadiolaisuus uskonnollisena liikkeenä erottuu monista muista siinä, että ihmisen on otettava kantaa, haluaako hän tehdä parannuksen ja uskoa eli tulla osaksi liikettä. Toinen vaihtoehto on olla kuulematta kutsua ja jäädä liikkeen ulkopuoliseksi.
Monet ihmiset, joilla ei ole kosketuspintaa lestadiolaisuuteen, ovat niiden viestien varassa, joita media lestadiolaisuudesta välittää. Ne ovat monesti yleistäviä ja kielteisiä stereotypioita. Joissakin jutuissa on annettu esimerkiksi väärä ja naiivi kuva, että lestadiolaisuudessa pakotettaisiin ihmiset väkisin uskomaan ja jossa sallittaisiin hengellinen väkivalta.
Uskovaisten keskuudessa on tavallisia ihmisiä. Jos joku lankeaa tai menettelee väärin, se ei tarkoita, että koko liike on tehnyt näin. On tosi vaarallista tehdä kaikkia koskevia yleistyksiä. Siihen on pelottavan helppo ja mukava ryhtyä silloin, kun esimerkiksi luemme lehden rikosjutusta maahanmuuttajan nimen. Voimme ajatella, että kaikki maahanmuuttajat ovat roistoja. Sehän ei ole totta. Jos kuulemme, että joku romaani on joutunut vankilaan ja sanomme, että kaikki romaanit ovat varkaita, sekään ei ole totta. Sama pätee lestadiolaisia koskeviin yleistyksiinkin.
On myös niitä ihmisiä, jotka tuntevat lähipiirissä, naapurustossa tai työpaikalla uskovaisia ihmisiä ja antavat heistä ”hyvän todistuksen” eli arvostavat heitä. Minunkin lähipiirissäni on monia ihmisiä, jotka eivät ole mukana liikkeessä, mutta arvostavat ja pitävät lestadiolaista sananjulistusta ja elämäntapaa oikeana.
Tulee mieleen jo edesmennyt äitini. Hän ei paljoa minun nuoruudessani tiennyt lestadiolaisuudesta, mutta oli jyrkästi sitä vastaan. Kun minä sain parannuksen armon, hän ihmetteli: ”Miten sinä niitten joukkoon menit, olisit mieluummin mennyt vaikka mihin muuhun joukkoon.”
Vuosien mittaan mieli muuttui. Hän kuunteli paljon hengellistä ohjelmaa radiosta ja luki Päivämies-lehteä. Kerran hän sanoi minulle, etteivät kunnollisia saarnoja pidä muut kuin lestadiolaiset puhujat. Lopulta Taivaan Isä antoi hänelle voiman uskoa evankeliumi omalle kohdalleen.
Pätevä neuvo on se, että kannattaa lähteä itse ottamaan selvää lestadiolaisista. Silloin ei ole muiden antamien mielikuvien varassa. Kannattaa mennä vanhoillislestadiolaisten eli rauhanyhdistyksen seuroihin. Sinne minäkin menin opiskelijapoikana katsomaan, minkälaisia ovat lestadiolaiset ja kuulemaan, mitä he opettavat. Raamatussakin on tähän hyvä esimerkki: Kun Natanael epäili, voisiko Nasaretista tulla mitään hyvää, Filippus neuvoi häntä: ”Tule ja katso” (Joh. 1:46).
Usko on täysin vapaaehtoinen asia. Kenenkään ei ole pakko uskoa. Usko ja Jumalan valtakunnan osallisuus on kuitenkin tarjolla kaikille, jotka kaipaavat Jumalan armoa. Vanhoillislestadiolaisuuden ydinajatuksena on, että ihminen voisi uskoa syntinsä anteeksi ja olla vapaa kaikista hengellisistä taakoista.
Vaikka olen vanhoillislestadiolainen, koen ensisijaisesti olevani ”Jumalan lapsi”, niin kuin Raamattu meitä uskovaisia nimittää (1. Joh. 3:1).
On ihanaa elää siinä liikkeessä mukana, jossa saan kuulla aina uudelleen ja uudelleen evankeliumin suloista sanomaa: ”Synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.”
P.S. Tämä oli viimeinen blogitekstini. Kiitos toimitukselle ja lukijoille palautteista!
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys