Olen saanut elää avioliitossa puolisoni kanssa kohta 44 vuotta – pidempään jo kuin meidän omat vanhempamme elivät yhdessä. Mieleenpainuvaa oli, kun kävin juuri naapuriseurakunnassa siunaamassa sotaveteraanin, joka oli ollut 74 vuotta avioliitossa ja elänyt sen jälkeen vielä muutaman vuoden leskenä.
Kun meidät vihittiin avioliittoon Kauhajoen kirkossa kesällä 1976, annoimme toisillemme lupauksen Jumalan ja monien häävieraiden läsnä ollessa, että tahdomme olla uskollisia ja rakastaa toisiamme sekä hyvinä että pahoina päivinä aina kuolemaan saakka. Jumala on auttanut pitämään kiinni lupauksesta, vaikka hyviksi puolisoiksi emme olekaan tulleet.
Uskon, että tällä lupauksella on ollut ajallinen siunaus. Me olemme omasta mielestämme saaneet elämän lahjoja runsain määrin. Olemme saaneet ehkä enemmänkin kuin olemme osanneet pyytää. Pian vihkimisen jälkeen Jumala antoi meille uskomisen lahjan ja on varjellut meitä valtakuntansa keskellä tähän saakka.
Elämme avioliitossamme ”kumppanuusvaihetta”, niin kuin tutkijat sanovat. Minä olen eläkkeellä ja vaimoni vielä käy ansiotyössä. On kiitollinen mieli siitä, että toinen on olemassa. Iloitsemme erilaisuudestamme ja yhteisistä elämänkokemuksistamme, niin iloista kuin koettelemuksista. Usein muistelemme ison perheemme elämää ja ihmettelemme, miten olemme selvinneet ja että Jumala on antanut tilanteisiin voimia.
Avioliitto on Jumalan lahja. Jumala on antanut meidät toisillemme, että meidän olisi hyvä olla. Eivät kaikki päivät ole menneet hyvin ja onnellisesti, koettelemuksia on ollut. Joskus epäilyksiäkin, että onkohan Taivaan Isälle tai meille tullut erehdys. Jumala on varjellut vaikeina aikoina, ja evankeliumi on antanut voimaa. Koettelemusten jälkeen puoliso on näyttänyt vielä rakkaammalta.
Apostoli Paavali eli naimattomana ja piti sitä parempana vaihtoehtona kuin avioliittoa (1. Kor. 7:32–34). Paavali halusi elää yksin, jotta saattoi omistautua yksinomaan Herran palvelukseen. Hän suositteli sitä muillekin, mutta salli avioliiton niille, jotka eivät voineet elää yksin.
Kun opetuslapset epäilivät, onko parempi olla menemättä naimisiin, Jeesus sanoi: ”Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon.” (Matt. 19:11–12.)
Olen huomannut nykyisin, että on yhä enenevässä määrin yksin eläviä eli ”sinkkuja”. Yksin eläminen on yhtä arvokas elämisen muoto kuin avioliittokin. Monet kuitenkin haluaisivat elää avioliitossa, mutta sitä oikeaa elämänkumppania ei ole löytynyt.
Onko niin, että nykyään opiskellaan nuorena ahkerasti, valmistutaan ammattiin ja samalla ikää karttuu ja yksin elämiseen oppii? Entä ovatko sitoutumisen kriteerit tulevaa aviopuolisokandidaattia kohtaan kasvaneet niin, että on vaikea jakaa elämää toisen kanssa?
Minun mielestäni kriteerejä voisi vähän höllentää, sillä avioliitossa on mukava elää. On kuitenkin muistettava, että uskovainen puoliso on Jumalan lahja.
Ulkonaiset avut eivät ole ratkaisevia, vaan sydämen kauneus. Tosin elämässä ja varsinkin yhteiselämässä pitää realiteetit olla mukana. Tärkeitä asioita ovat rakkaus ja kunnioitus, aito kiinnostus toista kohtaan, puhuminen ja kuunteleminen – elävää uskoa unohtamatta.
Nykyisin avioliiton vaihtoehdoiksi maallistuneessa elämässä ovat tulleet avoliitto, avoin suhde, homoliito ja jopa polygamia eli moniavioisuus. Tuollaiset suhteet ovat vastoin Raamatun opetusta. Jeesus ei puhunut muista vaihtoehdoista kuin avioliitosta ja naimattomuudesta.
Taannoin Helsingin Sanomissa haastateltiin erästä henkilöä, joka kyseenalaisti pitkäaikaisen ja uskollisen parisuhdeihanteen eli elinikäisen avioliiton. Haastateltava eli avoimessa suhteessa, jossa oli sovittu, että toista saa pettää.
HS:n mielipidepalstalla Tuula Tynjä kommentoi haastattelua viisaasti: ”Seksuaalisuus on se ihmisyyden alue, jossa olen ehkä eniten kesken, epävarmimmillani, paljas ja monin tavoin haavoittuva. Se edellyttää minulta enemmän luottamusta ja lähelle pääsemistä kuin isokaan taloudellinen sitoumus tai jaettu arki. Jos puolisollani olisi sivusuhde, kokisin suurta riittämättömyyttä, pelkoa ja pettymystä sekä suurta yksinäisyyttä. Kokisin tulleeni hylätyksi ja jääväni yksin juuri siellä, missä eniten tarvitsen sitä turvaa, jota jatkuvuus voi tuoda.”
Tynjä jatkaa, että pitkä yhteiselo tuo suhteeseen hyvää ja syvää yhteyttä. Hän myös hienosti sanoittaa sen, minkä itsekin olen todeksi kokenut: ”Uskon, että ihminen on niin monikerroksinen ja muuttuva olento, että en koskaan tunne toista läpikotaisin. Enhän tunne läpikotaisin itseänikään. Löydämme toisistamme uutta, jos vain pysähdymme katsomaan ja kuulemaan.”
On murheellista huomata, kuinka yhteiskunnassamme avioliiton asemaa ja siveellistä elämää sukupuolten välillä halutaan murentaa. Apostoli Paavali kirjoitti: ”Haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa” (1. Kor. 7:2).
Paitsi, että avioliitto on Jumalan asettama ja siksi pyhä asia, se on myös ylivertaisesti paras elämänmuoto miehelle ja naiselle yhteiseloon. Avioliitossa mies ja nainen voivat kokea syvää merkityksellisyyttä ja elää todeksi oman seksuaalisuutensa. Avioliitto tarjoaa turvan, suojan ja avun niin puolisoille kuin mahdollisille lapsillekin.
Pelottavia ovat ne uutiset, jossa kerrotaan avioliitossa tapahtuvasta väkivallasta. Kukaan ei pahoinpitele aviopuolisoaan vahingossa. Myös henkinen ahdistelu ja uhkaukset ovat yhtä vakavia asioita.
Väkivaltaan suhtautumisessa tulee vallita ehdoton nollatoleranssi, kohdistuipa se puolisoon, lapsiin tai kehen tahansa. Mielestäni jo yhdenkin väkivaltaisen teon jälkeen on otettava yhteyttä viranomaiseen ja ammattiauttajaan.
Evankeliumi kyllä puhdistaa synnistä, mutta se ei ole peite tehdä syntiä. Parannuksen hedelmänä on synnin jättäminen.
Vaikeista tilanteista ja kokemuksista ei tarvitse selvitä yksin. Monet avioparit, jotka ovat saaneet apua, voivat nyt hyvin yhdessä.
Evankeliumi on Jumalan voima niin avioliitossa elävälle kuin yksin elävällekin. Onnellinen se ihminen, joka siihen turvautuu. Evankeliumi ja sen ydin, anteeksiantamuksen sana, on Jumalan seurakunnassa tarjolla jokaiselle: kaikki synnit saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys