Kiusaamisesta puhutaan nykyisin paljon. Se on hyvä asia. Kiusaaminen on nostettu esille kouluissa, työpaikoilla, pakolaisiin suhtautumisessa ja muissakin yhteyksissä. Aikaisemmin asiasta vaiettiin ja monet ihmiset kantoivat lapsuudesta saakka mukanaan kiusaamisen aiheuttamia traumoja. Minulla on itselläni kokemuksia kiusattuna olemisesta, ja niiden pohjalta väitän, että kiusaaminen kuuluu meidän kulttuuriimme.
Kun olin kansakoulussa, oli yleistä, että isommat pojat kiusasivat pienempiä. Minä sain jo alaluokalla ollessani isommalta pojalta tappouhkauksen, jonka otin todesta. Ehkä se ei ollut tosissaan lausuttu, mutta tarkoitettu kuitenkin vakavaksi uhkaukseksi. En halunnut missään olosuhteissa joutua hänen kanssaan kahden kesken.
Kotona ja koulussa opetettiin, ettei saa kannella asioista. Se katsottiin hävettäväksi asiaksi. Niinpä kiusaamisesta ei puhuttu, eikä kukaan halunnut siihen puuttua, vaikka tilanteita nähtiin ja asioista tiedettiin. Silloin ajateltiin, että tappelun nujakat ja kiusaamiset kuuluvat lasten elämään ja ne kasvattavat sisua.
Armeijassa vanhemman ikäluokan nuorempiin eli alokkaisiin kohdistamaa kiusaamista kutsuttiin simputtamiseksi. Simputtamisella oli armeijassa pitkät perinteet, ja armeijan johto hyväksyi sen ja itsekin käytti ”ruotuun” alistamisen keinona. Samaa nöyryyttämisen perinnettä lienee jatkettu Lemmenjoen harjoituksissa vielä hiljakkoin. Muistan, että niin koulussa kuin armeijassakin kiusaaminen kohdistui erityisesti henkilöihin, jotka olivat jollain tavalla poikkeavia.
Koulussa ja armeijassa tapahtunut kiusaaminen vanhempien poikien taholta ei minua kovin paljon haitannut. Jotenkin se tuntui asiaan kuuluvalta, ja saatoin itsekin olla mukana sopivan hetken koittaessa. Oikein se ei kuitenkaan ollut. Enemmän ja pahemmalta tuntui kansakoulussa opettajan oppilaisiin kohdistama kiusaaminen.
Kun luin Olli Jalosen kirjoittaman Poikakirjan, muistui mieleeni oma kouluaika. Jalosen kirjassa kerrottiin opettajasta, joka oli palannut sodasta ja päässyt kansakoulunopettajaksi. Hän käytti opetuksessaan armeijassa oppimiaan metodeja, joihin kuuluivat alistaminen, uhkailu ja rankaiseminen.
Minun opettajani ei enää kuulunut sodassa olleeseen ikäluokkaan, mutta oli juuri palannut varusmiespalveluksesta opettajaksemme. Hänkin käytti armeijasta oppimiaan menetelmiä meidän pienten poikien opetukseen. Meidät opetettiin jo koulussa ”äkseeraamaan”. Kun menin armeijaan eli varusmiespalvelukseen, minulle oli jo kaikki tuttua kansakouluajalta: asento, lepo, riviin ja jonoon asettuminen, käännökset, poistumiset, tahtijuoksut ja ynnä muut.
Opettaja piti meitä kovassa kurissa. Ehkä hän nautti siitä, että häntä pelättiin. Väliin koko meidän luokkamme jäi laiskanläksylle eli jälki-istuntoon, kun kukaan ei osannut vastata suorana seisoen kyllin selvästi. Hän opetti meille, että laiskanläksylle jää se, jolle hän näyttää tietyn käden liikkeen silloin, jos vastaus ei ole opettajalle mieluinen. Häntä piti tervehtiä aina sekä kesällä että talvella ottamalla lakki tai pipo päästä.
Minun lisäkseni moni muukin pelkäsi puukäsityötunteja. Silloin saimme monesti ylimääräistä sapiskaa eli kovia moitteita ja ruumiillista kuritusta. Ei ihme, että oma olemiseni oli epävarmaa, neuroottista ja monesti epätoivoista. En tiedä, sattuiko kiusaaminen kaikkiin samalla tavalla, mutta minulta vei pitkän aikaa, ennenkuin pääsin arkuudestani, epävarmuudestani ja huonosta itsetunnosta.
Kiusaamiseen tulisi olla joka paikassa nollatoleranssi. Uskon, että kovalla kurilla ja kiusaamisella on vaikutusta ihmisen myöhempään toimintaan. Jos lapsen orastava itsetunto nujerretaan, se muuttaa käyttäytymistä ja voi purkautua sopivan hetken tullen vihana toista ihmistä tai itseään kohtaan. Hiljakkoin Savon Ammattiopistossa tapahtui järkyttävä väkivallanteko. Uutisista olen lukenut, että teosta epäilty oli kokenut koulukiusaamista.
Kun olin ensimmäisessä työpaikassani pappina, koin tulleeni kiusatuksi uskoni tähden joidenkin työtovereiden taholta. He kutsuivat minut eräänä syksyisenä iltana keskustelemaan kirkkoherranvirastoon. Keskustelun aihetta ei kerrottu, mutta se kyllä paikan päällä selvästi sanottiin: Minua kehotettiin hakemaan pois seurakunnasta. Ja ellen itse hakeutuisi pois, he pitäisivät huolen, että niin tulee tapahtumaan. Kun kysyin, mitä olen tehnyt sopimattomasti, vastaus kuului: Et mitään. Me emme vain hyväksy uskoasi.
Vastasin, että en tässä elämäntilanteessani halua lähteä vielä pois, kun piispa on minut vihkinyt papiksi ja seurakunta on kutsunut tähän tehtävään. Seurakuntalaisten kanssa olen tullut hyvin toimeen eikä minun korviieni ole tullut moitteita. Jos piispa minut siirtää pois, niin minä tietenkin lähden. Palasin neuvottelusta vähän surullisena, mutta samalla luottavaisena. Olinhan hoitanut tehtävääni näiden työkaverieni mukaan kuitenkin hyvin, mutta uskoni tähden olin heidän mielestään kelpaamaton.
Syksy jatkui niin, että yritin hoitaa tehtävääni vielä paremmin. Tein kaikki työni niin hyvin kuin osasin ja kävin hoitamassa sellaisetkin työt, jotka eivät varsinaisesti kuuluneet minun tehtäviini. Silloin opin pitämään kerhoja, nuorteniltoja ja tekemään nuorisotyötä. Se oli toisaalta opettavaista, mutta ikävää oli se, kun työni saneltiin muualta. Tunsin itseni ulkopuoliseksi, kun tehtäviini liittyvät päätökset tehtiin muualla. Ikävä hetki oli, kun eräänä aamuna kotiimme tuli outo mies. Hän sanoi olevansa seurakunnan uusi kanttori. Hän tuli katsomaan perheemme asuntoa ja kertoi, että hänen pitäisi muuttaa perheineen asumaan tähän. Minä esittelin ystävällisesti kotimme hänelle ja tarjosin aamukahvit.
Kahvilla hän kyseli minulta: ”Minne te aiotte muuttaa?” Minä sanoin, että emme me ole muuttamassa minnekään ja että nämä asuntojärjestelyt olivat meille ihan uusi asia. Kerroin, että perheellemme ei ollut kerrottu mitään uusista asukkaista. Totesin, että jos sinulle on tämä asunto luvattu, niin eiköhän meillekin uusi asunto löydy. Lähtiessään uusi kanttori ihmetteli ja vakuutti minulle, ettei tule tähän seurakuntaan töihin, ellei hänelle osoiteta jotain muuta asuntoa. Vähän samantapainen pikkuinen jäynä jatkui tiettyjen työkavereiden taholta tämän jälkeenkin, ja seuravana kesänä sain pitää kaikki neljä rippileiriä. Lopulta asiat ratkesivat minun kannaltani hyvin.
Me ihmiset voimme kiusata toisiamme sanoilla, puhumattomuudella, teoilla ja tekemättömyydellä. On hyvä asia, että yhteiskuntamme on kriminalisoinut vihapuheen. Ajattelen, että se ei ole sananvapautta, vaan ihmisarvon mitätöimistä. Kerran koulun ylioppilasjuhlassa eräs mies takapenkistä arvosteli äänekkäästi opettajaa, joka nousi lausumaan tervetulosanat: ”Ei se vain ole vieläkään saanut itseään laihtumaan.” Se lausunto ei ollut hymyn ansaitsevaa huumoria. Minulle on huomautettu usein pienuudesta. Olen kuitannut Lauri Taskilan sanoilla takaisin: ”Minähän olen toista metriä pitkä niin kuin muutkin miehet.”
Saamme olla lihavia, laihoja, pitkiä, lyhyitä, mustia, valkoisia – juuri sen näköisiä kuin olemme. Raamattu opettaa, että Jumala loi meidät kuvakseen. Jumalan kuvina me olemme luomiskertomuksen mukaan arvokkaita ja kauniita. Kuka voi arvostella ja sanoa sinulle tai minulle, että "olet ruma"? Eikö silloin puututa Luojan tekemisiin.
Viisautta on olla arvioimatta toisen ihmisen ulkoista olemusta tai olla vertailematta toisiamme. Vihoissamme voimme sanoa lähimmäisellemme viiltäviä sanoja. Viidenteen käskyyn liittyen Jeesus opettaa vuorisaarnassa: ”Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.” (Matt. 5:22.)
Jeesus tuli ihmiseksi ja suostui kiusatuksi, siksi hän voi auttaa ja armahtaa – sekä kiusattuja että kiusaajia.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys