Ihmiselämään sisältyy erilaisia ajanjaksoja. Myötäkäymisten aikana on helppo luottaa Jumalan johdatukseen. Raskaissa koettelemusten hetkissä usko Jumalan huolenpitoon voi käydä heikoksi. Tämän ajan uhkakuvien keskellä joku saattaa kysellä, onko Jumalaa olemassa. Miksi Jumala sallii niin paljon kärsimystä?
Lasse Kokko
Lasse Kokko
Vuosi on jälleen vaihtunut, vuosiluku 2024 jää historian kirjoihin ja uusi vuosiluku 2025 on käytössä ympäri maailman. Kuinkahan moni ihminen tulee ajatelleeksi, mistä nykyinen ajanlasku koko ihmiskunnan käytössä olevassa kalenterissa alkaa?
Kärsivän lapseni vuoteen äärellä sydämeni itkee. Miksi tämä tapahtuu ja mitä tästä seuraa? Raamattu osoittaa, että kun Jumala puhuu, ihminen on hiljaa. Todellakin, lääkärikin on toisinaan hiljaa, sillä näkyvän sairauden syytä ei aina löydy. Ihminen on pieni ja avuton kärsimyksen kohdatessa. Jumala on suuri, kaiken yläpuolella.
Lasse Kokko
Lasse Kokko
Kirkkoisä Augustinuksen mukaan Daavid kirjoitti tuomiosunnuntain psalmin 143 poikansa Absalomin kapinayrityksen aikaan. Vaikka psalmin lopullinen kirjoitussyy jää arvoitukseksi, sen sanomaan on helppo samaistua.
Mökillä, kaukana kaupungin valoista, olemme lastemme kanssa ihmetelleet tähtitaivasta: Kuinka valtava on tähtien määrä! Kuinka kaukana ne ovatkaan!
Oletko koskaan vaelluksellasi lähtenyt seuraamaan poron polkuja? Niitähän Lapissa riittää. Ne alkavat jostakin kankaan laidasta, tuntuvat aluksi hyvältä kulkea ja niiden suuntakin on mieleinen. Pian nuo polut kuitenkin hiipuvat pieniksi ja päättyvät suon laitaan ja suuntakin oli lopulta väärä.
Yläkouluikäinen poika opetti perheemme iltapalapöydässä, miksi puiden lehdet kellastuvat ja punertuvat, ja lopulta putoavat maahan ja maatuvat. Puut keräävät lehtivihreän runkoonsa, jotta niillä on voimaa puhjeta eloon ja kasvuun valon ja lämmön taas koittaessa keväällä.
”Isä, onko nuo niitä Jeesus-hirsiä?”, kysyi esikoisemme noin kaksikymmentä vuotta sitten tarkoittaen kattoristikoita. Lapsi oli päässyt mukaan työpaikalleni hirsiteollisuuden parissa. Hän viittasi Jeesuksen ristinkuolemaan.
Hannele Puhakka
Hannele Puhakka
Vanha suomalainen sanonta kuuluu, että kahden kauppa on kolmannen korvapuusti. Korvapuusti ei tässä tarkoita herkullista pullaa, vaan korvatillikkaa eli läimäytystä korvalle.
Eräs lainoppinut halusi koetella Jeesusta kysyen Vapahtajalta: ”Opettaja, mikä on lain suurin käsky?” (Matt. 22:36.) Vapahtaja viittasi kirjoituksiin (5. Moos. 6:5) ja vastasi: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Toinen yhtä tärkeä oli: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:39). Jeesus vielä tiivisti asian: ”Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat” (Matt. 22:40).
Ikääntynyt Melvin Pirness kuunteli syvällistä esitystä luomiskertomuksesta ja dinosauruksista. Sitten hän totesi: ”Yksi asia on kuitenkin aivan varma. Saamme olla kiitollisia siitä, että dinosauruksia ei ole enää keskuudessamme. Sitten on ikuinen kysymys, että kumpi oli ensin, muna vai kana.” Hän vastasi itse: ”Kun Jumala loi linnut neljäntenä päivänä, on tuokin kysymys sitten ratkaistu. Raamattuhan ei puhu mitään munan luomisesta.” Humoristisin sanakääntein hän näin opetti, kuinka vakaasti saamme uskoa Jumalan sanan ihmeet todeksi.
Moni on saanut ihastella viime aikoina Jumalan suurta siunausta hänen valtakuntansa työssä. Saimme olla vaimoni kanssa Hankasalmen leirikeskuksen avajaisissa muutama viikko sitten. Olemme myös olleet rakkaan, aikaisemman kotisiionimme kauniissa, uudessa toimitalossa jo kaksissa kesäseuroissa.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys