Antero Iivarinen
Raamattuluokassa olemme joskus leikkineet rikkonainen puhelin -leikkiä. Leikki etenee siten, että jonon ensimmäinen kuiskaa seuraavalle jonkun lauseen korvaan ja hän taas seuraavalle kunnes jonon viimeinen sanoo, mitä hänelle kuiskattiin. Leikissä tulee konkreettisesti esille, miten paljon tarina on muuttunut alkuperäisestä lauseesta. Tuollaisia ovat siis juorut. Ne muuttavat matkan varrella monen suun kautta kulkiessaan muotoaan. Sana "puu" onkin muuttunut "kuuksi" ja pienestä pihapuusta, viime vuonna istutetusta pihlajasta, tippuminen muuttunut kuusta tippumiseksi.
"Oletko muuten kuullut, mitä se nyt on tehnyt?" "Et kyllä varmasti usko, mutta se oli tehnyt sitä ja tätä. Sellainen se on!" Kuinka monesti sorrummekaan noita juoruja eteenpäin kertomaan, miettimättä sen enempää. Niin mehukas juttu, että pakko kyllä kertoa eteenpäin vaivautumatta kyselemään asianomaiselta itseltään.
Tuomitsemmeko pelkän kuuleman perusteella? Ehkä alamme karttelemaan lähimmäistämme, joka juorun kohteena on, tai väritämme mehukasta juttua vielä enemmän ennen kuin kerromme sen eteenpäin.
Oletko koskaan ajatellut itseäsi juorun kohteeksi? Millaisia tuntemuksia se herättäisi? Olisiko se sinusta mukavaa? Itsekin olen ollut monen juorun kohteena töissä ja muutenkin. Päähenkilönä siis. Aikoinaan tipuin katolta. Lähellä oli neliraajahalvaantuminen. Tuollaiset jutut ovat varmasti mielenkiintoisia juttuja toisellekin kertoa. Kolmen metrin korkeus muuttuu helposti kuudeksi metriksi. Kohta koko juttu kuulostaa makoisan uskomattomalta, jota on pakko kertoa eteenpäin.
Tarina papista ja kanttorista on jäänyt mieleeni. Kanttori sanoi papille: ”Kuulepas, oletko itse huomannut, että sinä liioittelet aina puheissasi?” Pappi oli ihmeissään. ”Mielestäni en”, hän vastasi silmät ymmyrkäisenä. Hetken keskusteltuaan pappi ehdotti, että seuraavalla kerralla, kun hän kanttorin mielestä liioittelee puheessaan, kanttori rykäisee kuuluvasti kirkon parvelta. Silloin pappi voi tarkastella puhettaan ja korjata, jos korjattavaa löytyy.
Seuraavana sunnuntaina pappi piti kirkon saarnastuolista puhetta Simsonista, joka sitoi kettujen hännät yhteen ennen niiden sytyttämistä tuleen ja päästi ne sitten filistealaisten viljapeltoihin juoksemaan (Tuom. 15:4–5).
”Niillä ketuilla oli 12-metriset hännät”, sanoi pappi. ”Kröhöm”, kuului urkuparvelta kuuluvasti kanttorin rykäisy. ”Niillä ketuilla oli 10-metriset hännät”, pappi sanoi uudestaan. ”Kröhöm”, kuului taas parvelta. Pappi huokaisi ja sanoi: ”Kyllä niillä ketuilla oli varmasti ainakin 6-metriset hännät.” Taas rykäisy parvelta. Hämmästyneenä pappi katsoi urkuparvelle.”Ei ne ketut kyllä hännättömiäkään olleet”, pappi tokaisi jo hiukan tympääntyneenä.
Tarina ei kerro, kuinka pitkät hännät niillä ketuilla loppujen lopuksi oli. Luulisin, että siinä vajaa metrin luokkaa, mitä itse olen kettuja nähnyt. Tarinakin tuo humoristisesti esiin liioittelun, joka kytkeytyy juoruihin yhtä hyvin, kuin tuo häntäkin tarinan ketulle, olkoon häntä sitten kuinka pitkä tahansa.
Norjassa asuessani eräissä seuroissa vieraileva puhuja kertoi eräästä mummusta, jota kutsuttiin juorupesäksi. Tuon mummun luona kävi paljon kyläläisiä kertomassa kuulumisiaan ja uusimpia juorujaan. Mummu oli luonteeltaan hyvä kuuntelija ja siksi kai hänelle oli helppo kertoa sydämen päällä olevia asioita. Hän oli myös nimensä veroinen, sillä juorut jäivät mummun luokse, eivätkä levinneet sieltä eteenpäin. Hänellä ei ollut tarvetta kertoa juoruja ja juttuja jälleen toiselle, vain auttaa kuuntelemalla noita lähimmäisiä. Mummusta voin ottaa oppia itsekin ja toimia aivan samoin, ruveta juorupesäksi, aidoksi kuuntelijaksi, juuri oikeanlaiseksi lähimmäiseksi.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys