Jumala on antanut avioliiton lahjaksi ja siunaukseksi. Yhdessä jaetut hetket tuovat syvää merkitystä elämään ja vahvistavat puolisoiden välistä sidettä. Avioliitto tarjoaa mahdollisuuden kasvaa yhdessä ja se tuo turvaa ja vakautta, joka kannattelee aviopuolisoita läpi elämän.
Pudasjärven Suviseurojen seuratunnus on otettu Jeesuksen ja Pietarin välisestä keskustelusta (Joh. 21:17). Keskustelussa Jeesus esittää Pietarille kysymyksen: ”Olenko minä sinulle rakas?” Suviseuratunnus on Jumalan sanaa ja Jeesuksen aito kysymys myös 2000-luvun ihmiselle. Kristinoppi opettaa, että Kristuksen työ maailmassa jatkuu Pyhän Hengen työnä. Tämän perusteella Jeesus yhä esittää kutsua parannukseen, kuten hän teki maan päällä eläessään: ”Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi” (Mark. 1:15).
Juhannus on Suomessa moninkertainen juhlapäivä. Päivä on silloin pisimmillään ja luonto usein kauneimmillaan. Keskikesän juhla muistuttaa ihmisiä Jumalan luomistyön ihmeistä. Kaikki näkemämme kauneus on hänen luomaansa ja ylläpitämäänsä.
Entisaikaan puhuttiin median sijaan joukkoviestinnästä. Sen keskeisimmäksi tehtäväksi katsottiin tietojen välittäminen mahdollisimman tarkasti ja nopeasti.
”Nyt pyydämme, valtias taivaan ja maan, kun aika näin vaihtuu ja muuttuu: Suo voimaasi käskyjäs tottelemaan, kun tahtoa, taitoa puuttuu. Taas uudista alttius, uskollisuus ja virkistä toivolla taivaan”. (VK 532:7.)
Jeesuksen kutsumat opetuslapset olivat keskenään erilaisia ihmisiä. Luonne-erojen lisäksi opetuslapset tulivat erilaisista taustoista ja ammateista. Tullimies Matteus oli palvellut Rooman keisarikuntaa eli juutalaisen kansan miehittäjiä. Tätä juutalaiset eivät yleensä katsoneet hyvällä, vaan halveksivat tullimiehiä. Simon Kananeuksella puolestaan oli lisänimi ”Kiivailija”. Tämä kertoi hänen poliittisesta taustastaan. Kiivailijat eli selootit olivat juutalainen puolue, joka kannatti Rooman vallan vastustamista myös asein. Voisi olettaa, että Matteuksen ja Simonin välillä olisi ollut jatkuva konflikti. Tällaisesta Raamattu ei kuitenkaan kerro. Usko Jeesukseen yhdisti eri tavalla ajattelevia miehiä ja synnytti heidän välilleen rakkautta ja ystävyyttä. Jeesuksen kautta oli löytynyt yhteys taivaalliseen isänmaahan, joka oli ajallista politiikkaa tärkeämpi.
Tähän lehteen sisältyvässä nuortenosiossa, Kapsäkissä käsitellään anteeksi antamista ja anteeksi pyytämistä. Sama aihe, anteeksiantamus, nousee esille myös esimerkiksi uusien puhujien siunaamisesta kertovassa uutisessa ja sananpalvelijan haastattelussa. Aihe onkin uskon kannalta keskeinen.
Suomi on monella yhteiskunnallisella mittarilla mitattuna lapsiystävällinen maa. Suomessa on turvallista syntyä ja synnyttää, lapsikuolleisuuden ollessa alhaisimpia koko maailman mittakaavassa. Yhteiskunta tarjoaa lapsen kasvun tueksi laadukkaan terveydenhuollon ja ainutlaatuisen neuvolajärjestelmän. Lapsiperheitä tuetaan myös taloudellisesti ja ilmainen koulutus tarjotaan jokaiselle lapselle.
Tässä lehdessä käsitellään digiajan vanhemmuutta monesta näkökulmasta. Esillä ovat muun muassa koulupoliisin rujot havainnot digilaitteiden vaikutuksista lasten ja nuorten elämään. Päivämiehen kontekstissa erityistä huomiota kiinnitetään siihen, miten tukea lapsen ja nuoren uskoa arvoiltaan pirstaleisessa ajassa ja koukuttavan viihteen keskellä.
Kristinuskoa tuntemattomalle ihmiselle kolmiyhteisen Jumalan käsite voi olla vaikea. Asiaa tuntematon saattaa ymmärrettävästi ajatella, että kristityillä olisi kolme jumalaa. Käsitettä voi keskusteluin pyrkiä avaamaan, vaikka Jumalan olemus pysyykin ihmiselle salaisuutena.
Mediat tuovat esille yhä lisääntyvässä määrin tietoa keskittymiskyvystä, sen heikentymisestä ja harjoittamisesta. Helsingin Sanomat kertoi hiljattain, että tietotyöläiset käyttävät keskimäärin 47 sekuntia yhteen tehtävään ennen pomppaamista seuraavaan. Tämä tarkoittaa vaikkapa 47 sekuntia tietotekstin kirjoittamista ja sitten jo kurkistamista sähköpostiin tai someen.
Parisuhde-käsite on yleistynyt puhekielessä ja jossain määrin jopa syrjäyttänyt termin avioliitto. Asia johtunee osittain siitä, että avioliitto on instituutiona menettänyt merkitystään yhteiskunnassa. Avioliitosta säädetään avioliittolaissa ja se solmitaan kirkollisella vihkimisellä tai siviilivihkimisellä. Lain näkökulmasta avioliitolla ja muilla yhdessä asumisen muodoilla on merkittäviä eroavaisuuksia.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys