Kesän suurten seurojen kausi lähestyy. Seuraorganisaatioilla on loppurutistus edessään ennen kuin seuraavan kesän seurajärjestäjät ottavat tehtävät hoitaakseen. Jo ennen seuratapahtumaa, suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa, esiin on todennäköisesti noussut kehittämiskohteita: joitakin asioita voisi kenties hoitaa sujuvammin ja tarkoituksenmukaisemmin kuin ne on totuttu aiemmin tekemään.
Kirkolliskokous kokoontui Turkuun pitämään kevätkauden istuntoviikkonsa. Kokouksessa käsiteltiin suuri määrä asioita, talousasioista aina hengellisiin kysymyksiin. Suurimman huomion mediassa ja ihmisten puheissa sai avioliittokysymys. Käsittelyssä oli piispainkokouksen esitys kirkkojärjestyksen muutoksesta, joka olisi tuonut kirkkoon niin kutsutun kahden rinnakkaisen avioliittokäsityksen mallin. Piispainkokouksen esitys kaatui kirkolliskokouksen äänestyksessä.
Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen järjestämillä rippileireillä käy tänä kesänä noin 2750 nuorta. Leirejä pidetään vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden piirissä toimivien opistojen ja leirikeskusten tiloissa kaikkiaan 53. Tilojen suhteen on tehty viime vuosina erityisjärjestelyjä, kun leirikeskusten kunto ja rakentaminen ovat sulkeneet ajoittain osan tiloista. Opistojen tarjoamat korvaavat tilat ovat mahdollistaneet sen, että halukkaat on kuitenkin voitu ottaa SRK:n järjestämille leireille.
Kauhavan Suviseurojen tunnus ”Sinun sanasi on valo minun matkallani” (Ps. 119:105) muistutti seuravieraita ja kuulijoita Jumalan sanan asemasta uskovaisen ihmisen elämässä. SRK:n puheenjohtaja avasi tervehdyksessään sitä, minkälainen auktoriteetti Raamattu on Jumalan lapselle.
Kesäseuraradion lähetys alkaa jälleen, juhannuksen jälkeisenä keskiviikkona kello 12. Lähetyskokonaisuutta on suunniteltu ja toteutettu viime kesän lopulta lähtien. Satoja talkootunteja on tehty jo ennen kuin lähetys alkaa. Työn peruste on sama kuin muukin kesän seurojen eteen tehty talkootyö: ”Jotta rauhaa etsivä voisi kuulla hyvän sanoman syntien anteeksisaamisesta”.
Juhannus on Suomessa moninkertainen juhlapäivä. Päivä on silloin pisimmillään ja luonto usein kauneimmillaan. Keskikesän juhla muistuttaa ihmisiä Jumalan luomistyön ihmeistä. Kaikki näkemämme kauneus on hänen luomaansa ja ylläpitämäänsä.
Entisaikaan puhuttiin median sijaan joukkoviestinnästä. Sen keskeisimmäksi tehtäväksi katsottiin tietojen välittäminen mahdollisimman tarkasti ja nopeasti.
”Nyt pyydämme, valtias taivaan ja maan, kun aika näin vaihtuu ja muuttuu: Suo voimaasi käskyjäs tottelemaan, kun tahtoa, taitoa puuttuu. Taas uudista alttius, uskollisuus ja virkistä toivolla taivaan”. (VK 532:7.)
Jeesuksen kutsumat opetuslapset olivat keskenään erilaisia ihmisiä. Luonne-erojen lisäksi opetuslapset tulivat erilaisista taustoista ja ammateista. Tullimies Matteus oli palvellut Rooman keisarikuntaa eli juutalaisen kansan miehittäjiä. Tätä juutalaiset eivät yleensä katsoneet hyvällä, vaan halveksivat tullimiehiä. Simon Kananeuksella puolestaan oli lisänimi ”Kiivailija”. Tämä kertoi hänen poliittisesta taustastaan. Kiivailijat eli selootit olivat juutalainen puolue, joka kannatti Rooman vallan vastustamista myös asein. Voisi olettaa, että Matteuksen ja Simonin välillä olisi ollut jatkuva konflikti. Tällaisesta Raamattu ei kuitenkaan kerro. Usko Jeesukseen yhdisti eri tavalla ajattelevia miehiä ja synnytti heidän välilleen rakkautta ja ystävyyttä. Jeesuksen kautta oli löytynyt yhteys taivaalliseen isänmaahan, joka oli ajallista politiikkaa tärkeämpi.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys