Seurasin kiirastorstaina Matteus-passion ja pitkäperjantaina Johannes-passion esityksiä Yleltä. Ensin mainittu oli nauhoitettu audiolähetys. Jälkimmäinen kuvattiin suorana Kallion kirkosta. Molemmat Johann Sebastian Bachin teokset kertovat pääsiäisen tapahtumista Raamattuun perustuen.
Teosten erilainen seuraamistapani aiheutti minulle huikean oppimiskokemuksen. Molemmat esitettiin saksan kielellä.
Ensimmäistä kuunnellessani minulla oli käsissäni Topi Linjaman kirja Matkaopas Matteus-passioon, joka sisältää teoksen libreton eli tekstin sekä saksaksi että suomeksi. Johannes-passion esitys oli tekstitetty suomeksi.
Ensimmäisen teoksen esittäjät jäivät minulle anonyymeiksi, nimet eivät sanoneet minulle mitään. Jälkimmäisen esittäjät olivat suomalaisia musiikin ammattilaisia.
Matteus-passiota kuunnellessani kuljin mielikuvissani mukana tapahtumissa ja koin syvästi lunastuksen ihmeen toteutumisen. Bachin nerokkaassa musiikissa kertomus avautui koskettavalla tavalla tajuntaani. Silmäni kostuivat. Jeesuksen seuraajat olivat samanlaisia pieniä ihmisiä kuin me. He pakenivat, kun Jeesus pidätettiin. Olin Pietarin mukana hiilivalkealla.
Johannes-passiota seuratessani huomio kiintyi esiintyjiin. Minkä näköisiä he ovat? Keitä he ovat? Miten he laulavat tai soittavat? Teoksen Raamattuun perustuva sanoma jäi sivuun. Kokemukseni teoksesta jäi ulkokohtaiseksi, vaikka teksti oli näkyvissä.
Molemmilla esityksillä oli varmasti ansionsa, ja niiden toteuttajat ovat palkkansa ja arvostuksensa ansainneet. Esiintyjät olivat lahjakkaita muusikoita. Ilman heitä en olisi voinut saada näitä pääsiäisen kokemuksiani.
Huomasin, että seuraamistapa vaikuttaa siihen, millaiseksi elämys muodostuu. Toisaalta kuulijat, jotka ovat musiikkiin minua perehtyneempiä, huomaavat esiintyjien suorituksissa varmasti sellaista, joka menee minulta ohi. He osaavat verrata minua paremmin erilaisia tulkintoja ja taitoja.
Näidenkin kuuntelukokemusten myötä on helppo sanoa, että Jumala oli antanut urkuri-säveltäjä Bachille uskomattomat säveltäjän lahjat. Matkaopas Matteus-passioon -kirjassa kerrotaan Bachin ajatelleen, että ”kaiken musiikin harjoituksen tähtäyspisteenä on Jumalan kunnia ja mielenrakennus”.
On olemassa paljon hyvää musiikkia, muutakin kuin hengellistä. Musiikkia ja sen esittämistä voi tarkastella hyvin monesta näkökulmasta. Vokaalimusiikissa ymmärrän pääsanoman sisältyvän tekstiin. Instrumentaalimusiikkikin voi vaikuttaa syvästi, vaikka sanoja ei ole. Musiikin kieli voi ulottua tietoisuuden taakse alitajuntaan. Hyvässä musiikissa on jännitettä, joka vuoroin tiivistyy, vuoroin laantuu.
Näissä kahdessa passiokokemuksessa koin löytäväni jotakin itselleni merkityksellistä, ainakin uuden näkö- tai pikemmin kuulokulman.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys