Riikka Linnanmäki
Kaipaatko sinä elämääsi enemmän kohtaamisia tai yhteisöllisyyttä?
Erilaiset kulttuurit ja tavat, myös suomalaiset vanhat tavat, kiinnostavat minua. Viimeistään vanhoihin tapoihin tutustuessa, esimerkiksi kaunokirjallisuuden välityksellä, kultareunat paremmista menneistä ajoista ovat ainakin omalta osaltani monin tavoin karisseet. Välillä joitakin tapoja, perinteitä ja käyttäytymistyylejä tulee kauhisteltua jopa barbaarisina. Mitähän me kauhistelemme 2020-luvulta sitten kymmenien vuosien kuluttua?
Yhteisöllisyys on mielestäni hieno asia, ja pidän sitä vaalimisen arvoisena – onhan Suomessa valitettavan paljon myös yksinäisyyttä ja kohtaamattomuutta. Yksinpärjäämisen kulttuuri on melko tiukassa, ja elämä on monilla nykyisin tarkasti aikataulutettua, joten välttämättä seuraa ei ihan lyhyellä varoitusajalla ole saatavilla. Kaipaan entisistä suomalaisista tavoista sitä, että kyläilyn kynnys olisi matalampi.
Olen ihaillut monien kollektiivisten kulttuurien perhekeskeisyyttä: rakkauden osoittamisessa ei säästellä, toisaalta fyysisiäkään rangaistuksia ei aina välttämättä säädellä riittävästi. Ilot ja surut jaetaan perheen kesken, ja lapset oppivat ottamaan myös muiden tarpeet huomioon. Minua liikutti, kun ystäväni luona oli afganistalais-taustainen nainen, joka ilahtui todella paljon nuorimmaiseni näkemisestä. Hän halusi ottaa hänet syliin, ja vaikka hän ei osannutkaan suomea kovin hyvin, kaikki oleellinen kävi selväksi: rakastaa paljon, perhe on tosi tärkeä! Arvostan yhteisöllisissä kulttuureissa myös sitä, että vanhuksia kunnioitetaan ja arvostetaan.
Mielenkiintoinen tieto kandiaineistoani läpi kahlatessani oli se, että yhteisöllisissä kulttuureissa häpeä on yleisempi tunne, koska kyseinen tunne koetaan yhteisössä tai muiden ihmisten tuoman sosiaalisen paineen kautta. Aiemmin elämä on Suomessakin ollut kollektiivisempaa, ja vanhoissa suomalaisissa kirjoissa on karuja kertomuksia siitä, miten vanhemmat ovat aiheuttaneet omille syyttömille lapsilleen julkisen häpeän ja antaneet näin maaperää kiusaamiselle. Olen kuullut Kiinassa harjoittelussa olleen ystäväni pöyristyneitä kokemuksia siitä, miten esimerkiksi lasten kengännauhat on saatettu solmia yhteen ja yhdessä nauraa hänelle rangaistukseksi, varmastikin opetusmielessä. Tätä häpeällä leimaamiskulttuuria en tavoittele enkä kaipaa.
Yksilökeskeisissä eli individualistisissa kulttuureissa taas syyllisyys on tavallisempi tunne, koska se koetaan yksin. Kuulostaako loogiselta? Yksi nykyaikana paljon käytetty sana on triggeröityminen. Urbaanin sanakirjan mukaan se tarkoittaa sitä, että "henkilö raivostuu nähdessään, kuullessaan tai kokiessaan jotain, mitä ei pysty sietämään.” Kuinkahan usein tämän triggeröitymisen takana on syyllisyys, jota ihminen ei halua kohdata, ja päällimmäiseksi eli suojelevaksi tunteeksi nousee viha?
Pidän yksilökeskeisessä kulttuurissa hieman huolestuttavana myös sitä, että ihmisiä kannustetaan valitsemaan seuransa sen mukaan, että ketkä antavat itselle energiaa. On ihan luonnollista valikoida jonkin verran omaa seuraa ja ihmisiä, joiden kanssa viettää enemmän aikaa, mutta toisaalta tuntuu pahalta, jos jotkut ihmiset eivät saa edes mahdollisuutta tutustua. Toisaalta taas aina omakaan mieli ei ole energiaa pulppuava – väistyvätkö ystäväni niinä hetkinä?
Molemmissa kulttuureissa, sekä yhteisö- että yksilökeskeisessä, on todella paljon hyviä ja arvostettavia piirteitä. Yksilökeskeisissä kulttuureissa arvostan esimerkiksi demokratiaa, toimivia tuki- ja palvelujärjestelmiä, uskonnonvapautta, tasa-arvoa ja ylipäätään vapautta toteuttaa itseään. Joskus tämä vapaus voi mennä myös yli, synnin luvallisuuden puolelle, eikä se lopulta ole enää vapautta, vaan synkkää taistelua sielunvihollisen lisääntyvien orjuutuksien alla. Tällaisessakin tilanteessa on lupa kääntyä armahtavan Jumalan puoleen ja rukoilla parannuksen armoa.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys