Otto Semler
Otto Semler
Viime aikoina olen miettinyt erästä asiaa. Silloin kun Jumala puuttuu ihmiskunnan vaiheisiin erityisellä tavalla, ihmisen ymmärrys pimitetään ja silmät sokaistaan. Jeesus kertoo näistä tilanteista opetuslapsilleen.
Matteuksen evankeliumin 24. luvussa Jeesus puhuu, miten vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee uudestaan maan päälle. Kaksi miestä on pellolla ja kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen heistä otetaan, toinen jätetään.
Ihmisten silmät olivat pimitetyt myös Jeesuksen syntymän aikoihin. Kukaan ei voinut tietää, että eräässä Betlehemin pimeässä eläinsuojassa syntyi maailman Vapahtaja. Jumala ilmoitti siitä kedon paimenille ja asetti tähden merkiksi taivaalle. Sitä seuraten myös idän viisaat miehet löysivät vastasyntyneen kuninkaan.
Opetuslasten silmät olivat sokaistut myös silloin, kun Kristuksen edessä alkoi häämöttää ristin tie. Sitä ennen oli tapahtunut suuria asioita: sairaita oli parantunut, ihmisjoukkoja oli ruokittu ja Jeesus oli kävellyt veden päällä. Opetuslasten mielessä alkoi siintää valta ja kunniapaikat maanpäällisessä Jumalan valtakunnassa, jonka he uskoivat pian alkavan.
Kirkastusvuorella Jeesus kohtasi opetuslastensa kanssa suuren ilmestyksen. Vuoren juurella Pietari tunnusti hänet ensi kerran Messiaaksi.
Otto Semler
Seurasi järkytys, kun Jeesus sanoi, että Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat ja lainopettajat hylkäävät ja surmaavat hänet, mutta kolmen päivän kuluttua hän nousee kuolleista.
Pietari kavahti ja alkoi torua Jeesusta. Pietari ei ymmärtänyt Kristuksen kärsimystietä ja Jumalan tahtoa. Jeesus tunsi sisimmässään, kuinka Pietarin suun kautta kuului Saatanan ääni. Siksi hän nuhteli hyvin suorasanaisesti Pietaria.
Alkoi matka, joka kulki korkealta vuorelta kohti Jordanin syvää laaksoa. Se matka oli myös Kristuksen alennuksen matka, jonka päässä näkyi risti ja kärsimys. Jeesus alkoi toistuvasti puhumaan kärsimisestään ja kuolemastaan, mutta evankeliumien mukaan opetuslapset eivät mitään ymmärtäneet Jeesuksen sanoista.
Sen sijaan opetuslapset riitelivät keskenään siitä, kuka heistä on suurin. Veljekset Jaakob ja Johannes jopa tulivat salaa Jeesuksen luo ja pyysivät häneltä kunniapaikkoja tulevassa valtakunnassa. Kun muut opetuslapset kuulivat tästä, he suuttuivat.
Ihmettelemme kovasti, miksi opetuslapset kinastelivat hyvin alhaisen kuuloisesti omasta paremmuudestaan. Erään kinastelun jälkeen Jeesus otti lapsen opetuslasten keskelle ja sanoi ennenkuulumattomat sanat: "Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ei ota minua, vaan sen joka on minut lähettänyt." (Mark. 9:37.)
Otto Semler
Pian tämän jälkeen opetuslapset moittivat äitejä, jotka olivat tuomassa lapsia Jeesuksen siunattavaksi. Jeesus närkästyi ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." (Mark. 10:14-15).
Näitä Jeesuksen sanoja lukiessamme vakuutumme siitä, että lapset ovat taivaan valtakunnan asukkaita. Kohtaamme lapset uudelleen, kun he huutavat Jerusalemin temppelissä ylistystä Jeesukselle. Ylipapit ja lainopettajat suuttuvat kovasti lasten huudosta. Jeesus kuitenkin sanoo heille, että lasten ja imeväisten suusta hän on hankkiva kiitoksen. Siis myös aivan pienten imeväisten suusta!
Getsemanen puutarhassa ja Kaifaan pappilan pihalla kaikki opetuslapset jättivät Jeesuksen. Pietari kielsi sadatellen tuntevansa hänet, ja Juudas kavalsi opettajansa 30 hopearahasta, orjan hinnasta. Jeesus jäi yksin pakanoiden ja syntisten käsiin. Ristillä riippuva Vapahtaja oli todellakin yksin, kaikkien hylkäämänä. Mutta Jumalan tarkoitus oli, että hänen Poikansa ottaa kaikki maailman synnit kannettavakseen. Se kuorma olikin tavattoman painava kuorma.
Otto Semler
Opetuslasten usko heräsi vähitellen pääsiäisaamun auringon loisteessa. Naiset toivat ensin viestin tyhjästä haudasta, ja lopulta kaikki opetuslapset tulivat lukkojen takaa todistamaan tyhjää hautaa. Emmauksen tiellä oli vielä kaksi opetuslasta, joiden seuraan Jeesus liittyy. Luukas kertoo, kuinka he eivät tunteneet häntä, sillä heidän silmänsä olivat kuin sokaistut. Mutta kun Jeesus selitti heille Raamattua, heidän silmänsä aukenivat. Kaikki olikin tapahtunut Raamatun ilmoitusten mukaisesti! (Luuk. 24:31.)
Edellä olemme todistaneet, kuinka Jumala sulkee ja avaa opetuslastensa silmät silloin, kun hän näkee sen tarpeelliseksi. Näin sen täytyy olla tänäkin päivänä. Onko Jumala nytkin sulkenut meidän silmämme sellaiselta, jota hän ei halua meidän näkevän? Meidän ei kannata alkaa näitä asioita arvailemaan, koska lopulta vain sydämen usko on tärkeää. Vasta taivaan kirkkaudessa nämäkin arvoitukset ratkeavat:
Kaikki entinen katoaa,
itkun, riemunkin aiheet,
moni arvoitus ratkeaa,
uudet alkavat vaiheet.
Kohta koittaa jo päivä Herran,
se on hänellä yksin tiedossaan.
Siksi kiitosta veisaamaan,
hänen voitto on kerran!
(VK 547: 3)
Blogit
Lukijan kuva
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys