Jos saisit valita kaikista rentouttavimman lomakohteen, mihin lähtisit? Viime kesänä teimme Eeva-vaimoni kanssa upean matkan Italian Alpeille. Ehdotin reissun jälkeen, että voisin valita seuraavan lomamatkamme kohteen. Halusin innokkaasti esitellä vaimolleni paikan, johon olin aiemmin suuresti ihastunut.
Kuva Mika Mutaselta
Olin käynyt itärajan tuntumassa sijaitsevassa syrjäisessä laaksossa ensi kerran veljeni Tomin kanssa vuonna 1996 ja uudelleen kolmen vanhimman poikani kanssa vuonna 2016. Matkamme kohde säilyköön salaisuutena – tosin tarkkaavainen lukija voi tekstini perusteella tehdä siitä yhden jos toisenkin päätelmän.
Lähdimme matkaan syyskuun puolessavälissä, kun ruska oli Lapissa parhaimmillaan. Ajomatkaa tuli pikitietä pitkin 370 kilometriä, minkä jälkeen edessä oli 50 kilometrin mittainen soratie. Sitten ohitimme ”Yleinen tie päättyy” -kyltin, josta piti vielä ajaa 20 kilometriä kuoppaista metsäautotietä. Autolta oli noin kolmen tunnin vaellus määränpäähämme, ja juuri ennen hämärän laskeutumista saavuimme perille salaiseen hirsimökkiin.
Miksi haluan säilyttää lomakohteemme tuntemattomana? Ensinnäkin paikka sijaitsee kaukana turistivirtojen ulottumattomissa, eikä sinne kantaudu mitään ihmisen tuottamaa ääntä. Lisäksi seutu on täysin valosaasteen ulkopuolella, joten sinne ei näy laskettelukeskusten, tuulivoimaloiden tai radiomastojen valoja. Ja mikä parasta, mökki sijaitsee tunturien välisen laakson pohjalla, jossa ei ole lainkaan verkkoyhteyksiä. Siellä jos jossain voi opetella keskustelemaan ja viettämään rauhallista aikaa ilman huomiota varastavaa säteilevää kädenjatketta.
Kuva Mika Mutaselta
Alueen luonto on monin tavoin ainutlaatuinen. Ympäristössä on jo vahva tuntu siitä, että ollaan suunnattoman laajan itäisen taigametsän reunamilla. Metsien valtapuuna on kynttilänmallinen kuusen alalaji, siperiankuusi, joka muusta Lapista poiketen muodostaa puurajan tuntureiden huipulla. Seudun tunturit ovat jyrkkäpiirteisiä, ja niiden välissä on syviä rotkolaaksoja, joihin laskeutuu rinteitä pitkin kirkkaita puroja vettä kuohuten ja pärskyen. Tunturien ja laaksojen jyrkistä kallioseinämistä voi löytää lisäksi lukuisia kiehtovia tunturikasveja.
Revontulten leikkiä tunturimökin yllä 1.1.2024
Pauli Mutanen
Hirsimökissämme oli vieläpä eräs mukava yllätys – sauna. Oli upeaa rankan vaelluksen päätteeksi laittaa tulet puukiukaaseen ja kylpeä viereisessä tunturipurossa. Tässä varaustuvassa vietimme kaksi yötä ja nautimme sen ympäristön taianomaisesta hiljaisuudesta. Salaperäistä tunnelmaa toi myös se, että mökki sijaitsi aivan Venäjän rajan tuntumassa. Otsalamppujen valossa luimme mökin vieraskirjasta omat aikaisemmat kirjoituksemme. Sieltä löytyi myös poikani Paulin ja hänen Mari-vaimonsa kirjoitus tammikuussa 2024, jolloin he yöpyivät samassa mökissä tulipalopakkasten aikaan.
Mökin rauhallisen verkkaisessa ilmapiirissä oli aikaa muistella seudun historiaa. Alue kuului ennen sotia Kuolajärven kuntaan, josta iso osa jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliitolle. Sinne meni myös entinen kuntakeskus jylhän Rohmoiva-tunturin juuressa. Seppo Lohen Pohjolan kristillisyys -kirjassa kerrotaan Kuolajärven lestadiolaisuuden historiasta. Vuodelta 1888 on tieto, että pitäjässä oli vain 54 aikuista, jotka eivät olleet lestadiolaisia. Vuosisadan lopulta löytyy merkintä, että seurakunnan 3291 jäsenestä peräti 99,6 prosenttia kuului herätysliikkeeseen. Vaikka lukema tuskin vastaa todellista tilannetta, on selvää, että voimakkaat herätyksen virrat vyöryivät alueen ihmisten keskuudessa.
Muistelin myös Ville Suutarin saarnaa, jonka olin kuunnellut äänitteeltä joitain vuosia sitten. Saarna oli pidetty Karungin seuroissa 1960-luvulla. Suutari kertoi puheessaan mieleenpainuvan tapahtuman, jonka hän oli kuullut vuosikymmeniä aiemmin Juho Hautajärveltä eli Hauta-Junnulta. Tarina meni seuraavasti:
Joskus 1900-luvun alussa kuolajärvinen saarnaaja oli menossa poron pulkassa erämaan poikki. Ilta oli hämärtymässä ja Hauta-Junnulla oli kiire seuranpitoon Kuusamon suuntaan. Yllättäen poro oli pysähtynyt, eikä millään keinolla suostunut jatkamaan matkaansa. Lopulta turmelus iski Junnuun, ja hän löi poroa. Mutta siitäkös poro suuttui ja alkoi vihaisesti puskea takaisin. Poron käytös oli niin omituista, että saarnaaja alkoi mennä jo ihan neuvottomaksi.
Ajoporo ja pulkka
Kuva: Museovirasto, Suomalais-ugrilainen kuvakokoelma
Hauta-Junnu huomasi vanhan mökin tien syrjässä. Hän sitoi poron puuhun ja lähti kulkemaan taloa kohti. Kun hän astui sisään mökkiin, huoneessa makasi vanha emäntä hyvin sairaana ja huonona. ”Kuka te ootte?” emäntä kysyi sängyn pohjalta. Hauta-Junnu sanoi olevansa saarnaaja. Silloin emäntä puhkesi huutoon: ”Herra Jumala! Olen rukoillut monta yötä ja päivää, että Jumala lähettäisi minun luokseni sellaisen uskovaisen, joka antaisi minulle synnit anteeksi ja vanhurskauttasi minut!”
Hauta-Junnu saarnasi emännälle kaikki synnit anteeksi, ja tämä rupesi iloitsemaan autuudestaan. Junnu kertoi, miten poro oli tehnyt tenän ja kieltäytynyt jatkamasta matkaa. Yhdessä he ymmärsivät, että Jumala oli tehnyt heille saman ihmeen kuin Bileamille, kun hänen aasinsa yllättäen kääntyi pois tieltä ja likisti Bileamin jalan vuoren rinnettä vasten. Vaikka Bileam löi aasiaan useasti, se ei suostunut jatkamaan matkaa. Yhtäkkiä Bileam näki edessään merkillisen näyn: Herran enkeli seisoi tiellä välkkyvän miekan kanssa ja esti heitä jatkamasta matkaa (4. Moos. 22:21–35).
Hauta-Junnu lupasi johdattaa uskovaisia sairaan luo. Emäntä jäi iloisena mökkiin, kun omantunnon asiat oli saatu korjattua. Junnu hyvästeli asukkaan, sillä ilta oli pitkällä ja taivalta paljon jäljellä. Kun hän saapui poron luo, se nyökytteli päätään siihen malliin, että nyt jatketaan matkaa. Ja niin poro ja saarnaaja lähtivät ajamaan kohti seurapaikkaa Sallan pimenevässä talvi-illassa.
Suutari jatkaa rohkaisevasti: ”Se on se Jumala ihmeiden tekijä, ei mene ihminen tapaturmaisesti kadotukseen eikä taivaaseen, vaan evankeliumi menee sille, jolle Jumala on sen määrännyt, kun sille vain autuus saarnataan.” Suutarin ja Hauta-Junnun aikana paloivat voimakkaat pohjan tulet Kuolajärven pitäjässä. Kuten Suutari sanoi, Jumalan aura kynti silloin syvältä sydämen maita. Sen jälkeen näillä karuilla itäkairan peltopalasilla on käynyt ankara halla. Mutta vieläkin kylvetään Jumalan viljaa siinä toivossa, että oraat nousisivat ja tuottaisivat runsaan sadon.
Johan Hautajärvi eli Hauta-Junnu tarkastelee närppiä, jolla kynnetään sänkipelto.
Ahti Rytkönen (Museovirasto, 1926)
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Ajankohtaiskirja 2025 ottaa Jumalan sanan pohjalta kantaa moniin aikamme keskusteluissa esille tuleviin kysymyksiin.
Kertomuksia taitekohdista, joissa tehdään elämän suurimpia ratkaisuja: Mihin joukkoon haluan kuulua?