JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Nykyiset blogit

Heikkona olen voimakas

3.10.2024 5.05

Juttua muokattu:

2.10. 09:10
2024100209102220241003050500

Moni blo­gin lu­ki­jois­ta on mu­ka­na Fa­ce­boo­kin Juh­la­port­ti-ryh­mäs­sä. Se muo­dos­tui sil­loin, kun kul­ku­tau­ti rai­vo­si ja es­ti Su­vi­seu­ro­jen jär­jes­tä­mi­sen. Sii­hen ikä­vään ja kai­pauk­seen syn­tyi tämä su­vi­seu­ra­vä­en ta­paa­mis­paik­ka, jos­sa on edel­leen mu­ka­na yli 12 000 jä­sen­tä.

Ko­ro­na-ai­ka­na Juh­la­por­tis­sa ja­et­tiin run­saas­ti ku­via ja muis­to­ja. Siel­lä myös kes­kus­tel­tiin us­ko­na­si­ois­ta hy­väs­sä hen­ges­sä. Huu­mo­ri­a­kin vil­jel­tiin. Ryh­män yl­lä­pi­tä­jät te­ki­vät pal­jon töi­tä sen eteen, et­tä il­ma­pii­ri säi­lyi ra­ken­ta­va­na. Sii­tä suu­ri kii­tos heil­le.

Mikä oli Ju­ma­lan tar­koi­tus, kun hän sal­li täl­lai­sen mer­kil­li­sen tau­din? Oli­ko se en­nak­ko­soit­toa jos­tain suu­rem­mas­ta ja va­ka­vam­mas­ta? Jos ti­lan­ne oli­si syn­ty­nyt joi­ta­kin vuo­sia ai­em­min, em­me oli­si voi­neet osal­lis­tua edes etä­seu­roi­hin. Tun­tui, et­tä Ju­ma­la jär­jes­ti tek­nii­kan­kin val­miik­si juu­ri so­pi­vaan ai­kaan.

Juh­la­port­ti-ryh­mä on jat­ka­nut toi­min­taan­sa, vaik­ka Su­vi­seu­ro­ja on pys­tyt­ty jär­jes­tä­mään pai­kan pääl­lä. Ryh­män kes­kus­te­lut ovat saa­neet uu­sia muo­to­ja. Täl­lä het­kel­lä ryh­mäs­sä on pal­jon esi­ru­kous­pyyn­tö­jä. Ne ovat hy­vin sa­man­kal­tai­sia kuin ke­sän isois­sa seu­rois­sa­kin.

Lu­ke­mat­to­mat kä­det ovat men­neet ris­tiin näi­den elä­män­koh­ta­loi­den edes­sä. Use­at ovat ha­lun­neet tu­kea hä­däs­sä ole­via myös ta­lou­del­li­ses­ti. On lii­kut­ta­vaa, mi­ten us­ko­vai­set aut­ta­vat toi­si­aan lau­pi­aan sa­ma­ri­a­lai­sen lail­la. Moni on myös saa­nut ko­kea sen sa­la­pe­räi­sen voi­man, joka kät­key­tyy us­ko­nys­tä­vien esi­ru­kouk­siin.

Har­va ih­mi­nen sääs­tyy elä­män­sä var­rel­la krii­seil­tä ja vas­toin­käy­mi­sil­tä. Sel­lai­nen kris­tit­ty, joka on is­tu­nut op­pi­laa­na täs­sä ko­vas­sa Ju­ma­lan kou­lus­sa, ei hel­pol­la ohi­ta haa­voi­hin lyö­tyä lä­him­mäis­tään. Kär­si­myk­sen het­kel­lä olem­me kui­ten­kin ym­mär­rys­tä vail­la. Mik­si Ju­ma­la an­taa niin ko­via ko­et­te­le­muk­sia, et­tä pol­vet not­kah­te­le­vat ris­tin tiel­lä?

Jos Ju­ma­la on hyvä ja kaik­ki­val­ti­as, mik­si maa­il­mas­sa on su­rua ja kär­si­mys­tä? Tätä ky­sy­mys­tä on pal­jon poh­dit­tu, ja se tun­ne­taan te­o­di­ke­an on­gel­ma­na. Lu­ke­mat­to­mat fi­lo­so­fit ja te­o­lo­git ovat teh­neet par­haan­sa se­lit­tä­es­sään kär­si­myk­sen mys­tee­riä, mut­ta sen ym­mär­tä­mi­nen näyt­tää pa­ke­ne­van ih­mis­jär­keä.

Kun ih­mi­nen ei ym­mär­rä, on hyvä ky­syä Her­ran suu­ta. Raa­mat­tu pu­huu kär­si­myk­ses­tä muun mu­as­sa Jo­bin kir­jas­sa. Us­ko­vais­ten koh­ta­loi­ta ku­va­taan myös kär­si­mysp­sal­meis­sa, jot­ka ovat suo­ra­nai­sia hä­tä­huu­to­ja Ju­ma­lan puo­leen. Raa­mat­tu ker­too kär­si­myk­ses­tä myös esi­merk­kien avul­la. On hät­käh­dyt­tä­vää huo­ma­ta, et­tä Raa­mat­tu ei tun­ne (Jee­suk­sen li­säk­si) yh­tään täy­del­lis­tä ih­mis­tä, vaan en­nen us­ko­nei­den­kin tien­mer­keik­si ovat jää­neet tus­kat, vai­vat ja kyy­ne­leet.

Kär­si­myk­ses­sä täy­tyy ol­la sel­lais­ta Ju­ma­lan suu­ruut­ta, jota me ih­mi­set em­me tah­do ym­mär­tää. It­se­ä­ni on pu­hu­tel­lut apos­to­li Paa­va­lin elä­mä. Nuo­re­na hän oli lah­ja­kas op­pi­las, joka opis­ke­li Moo­sek­sen la­kia rab­bi Ga­ma­lie­lin jal­ko­jen juu­res­sa. Sau­lis­ta odo­tet­tiin­kin suur­ta täh­teä Is­ra­e­lin ju­ma­luu­so­pin tai­vaal­le.

Apos­to­lien te­ois­sa ker­ro­taan, mi­ten Saul uh­kuu vi­haa ja mur­han­hi­moa us­ko­vai­sia koh­taan. Sil­loin Ju­ma­la puut­tuu Sau­lin elä­mään. Da­mas­kok­sen tiel­lä hän koh­taa kirk­kaas­sa va­loil­mi­ös­sä Jee­suk­sen ja so­keu­tuu. Avut­to­ma­na Saul va­jo­aa maa­han ja ryö­mii siel­lä kuin mato. Hä­net nos­te­taan ja raa­ha­taan kau­pun­kiin tup­la­so­ke­a­na. Saul on si­säi­ses­ti niin jär­kyt­ty­nyt, et­tä hän ei syö ei­kä juo mi­tään kol­meen päi­vään. Ju­ma­lan laki, jo­hon hän fa­ri­seuk­se­na on tur­vau­tu­nut, re­pii Sau­lin si­sin­tä ja huu­taa kuo­le­maa ja ka­do­tus­ta.

Us­ko­vai­nen Ana­ni­as säi­käh­tää, kun Her­ra ke­hot­taa hän­tä me­ne­mään Sau­lin luo. Ana­ni­as tie­tää, et­tä Saul oli tul­lut ran­gais­tus­kir­jo­jen kans­sa van­git­se­maan Kris­tuk­seen us­ko­via. Hä­nen kui­ten­kin täy­tyy men­nä, sil­lä Saul on va­lit­tu Ju­ma­lan aseek­si tun­nus­ta­maan Her­ran ni­meä pa­ka­noi­den, ku­nin­kai­den ja Is­ra­e­lin kan­san edes­sä.

Her­ra sa­noo Ana­ni­aal­le vie­lä sel­lais­ta, joka saa mei­dät ih­met­te­le­mään: "Minä tu­len osoit­ta­maan hä­nel­le, et­tä hän jou­tuu pal­jon kär­si­mään mi­nun ni­me­ni täh­den" (Ap.t. 9:16). Mik­si Ju­ma­la sal­lii kär­si­myk­siä apos­to­lil­le, joka lä­he­te­tään te­ke­mään Ju­ma­lan töi­tä? Aja­tus tun­tuu koh­tuut­to­mal­ta ja epä­rei­lul­ta. Ei­kö Ju­ma­lan pi­täi­si pi­kem­min­kin pal­ki­ta työ­mie­hen­sä?

Saul, joka al­kaa käyt­tää ni­meä Paa­va­li, saa to­den tot­ta ko­kea kär­si­mys­tä ja vai­vaa. Kun myö­hem­min Paa­va­li puo­lus­taa omaa apos­to­lin vir­kaan­sa Toi­ses­sa Ko­rint­ti­lais­kir­jees­sä, hän lu­et­te­lee ko­ke­mi­aan vas­tuk­sia. Lu­et­te­lo py­säyt­tää ja jär­kyt­tää: Paa­va­li oli kär­si­nyt näl­kää, ja­noa ja vi­lua. Hän oli raa­ta­nut vä­syk­siin as­ti, paas­ton­nut, ol­lut van­keu­des­sa ja ali­tui­ses­sa kuo­le­man­vaa­ras­sa. Hän oli ol­lut vaa­ras­sa huk­kua ja jou­tua ros­vo­jen kä­siin. Vii­si ker­taa hän oli saa­nut 39 ruos­ka­nis­kua ja kol­mes­ti raip­po­ja. Mikä su­rul­li­sin­ta, hän­tä oli jat­ku­vas­ti pai­na­nut huo­li seu­ra­kun­nis­ta ja us­ko­vais­ten lan­ke­a­mi­sis­ta.

Paa­va­li oli saa­nut ko­kea apos­to­lin teh­tä­väs­sään myös Ju­ma­lan ih­mei­tä ja il­mes­tyk­siä. Nel­jä­tois­ta vuot­ta ai­em­min hän oli saa­nut näh­dä pa­ra­tii­sin edes­sään. Näky oli ol­lut niin voi­ma­kas, et­tä Ju­ma­lan täy­tyi aset­taa hä­net pie­nen pai­kal­le.

Jot­ta Paa­va­li (= pie­ni) ei yl­pis­tyi­si, Ju­ma­la on an­ta­nut hä­nel­le sie­tä­mät­tö­män ris­tin. Paa­va­li ku­vaa sitä pii­kik­si, jol­la Saa­ta­na ru­si­koi hä­nen li­haan­sa. Mikä tämä ris­ti on, sitä Paa­va­li ei ker­ro, mut­ta se on hä­nel­le ta­vat­to­man ras­kas taak­ka. Use­as­ti hän on ru­koil­lut, et­tä Ju­ma­la ot­tai­si ris­tin pois, mut­ta Ju­ma­lan vas­taus on ol­lut tämä: "Mi­nun ar­mo­ni riit­tää si­nul­le. Voi­ma tu­lee täy­del­li­sek­si heik­kou­des­sa." (2. Kor. 12:9.)

Paa­va­li yl­pei­lee­kin mie­luum­min heik­kou­des­taan kuin voi­mas­taan. On ni­mit­täin niin, et­tä us­kon aar­re on meil­lä sa­vi­as­ti­ois­sa, jot­ta näh­täi­siin val­ta­van voi­man ole­van pe­räi­sin Ju­ma­lal­ta. Mikä voi­kaan an­taa kär­si­väl­le yh­tä suur­ta loh­tua kuin Paa­va­lin to­te­a­mus: Juu­ri heik­ko­na olen voi­ma­kas (2. Kor. 12:10).

Ei­kö ole­kin loh­dul­lis­ta aja­tel­la, et­tä juu­ri heik­ko­na on Ju­ma­laa lä­hel­lä? Sil­loin, kun on kai­kis­ta ras­kain­ta, Kris­tus ot­taa kä­des­tä kiin­ni ja ta­lut­taa. Tai­vaan Isä pi­tää ra­kas­ta las­taan sy­lis­sään ei­kä pu­do­ta hän­tä maa­il­man kyl­mäl­le lat­ti­al­le. Jota hän ku­rit­taa, sitä hän myös ra­kas­taa.

Vaik­ka meil­lä on tääl­lä ajas­sa ris­tin taak­ka ja Saa­ta­na ru­si­koi mei­tä­kin pii­kil­lään, ker­ran vai­vat päät­ty­vät. Vaik­ka tätä on vai­kea ym­mär­tää, meil­le riit­tää pelk­kä toi­vo­kin sii­tä. Toi­vo sii­tä, et­tä ris­ti ote­taan har­teil­tam­me pois ja pää­häm­me pai­ne­taan kruu­nu.

Sil­loin us­ko muut­tuu nä­ke­mi­sek­si!

MikaMutanen
Olen Oulussa syntynyt, Rovaniemellä kasvanut, Kajaanissa opiskellut ja Paltamoon kodin rakentanut opettaja ja yhdeksän lapsen isä. Asun vaimoni ja kahden nuorimman lapsen kanssa Mieslahden Kaskelassa, jossa on poltettu kylän viimeinen kaski 1900-luvun alussa. Täällä on kaikki mitä tarvitsen: perhe, kukkaniityt, perinneaidat, lampola, halkorante, kuusikkovaarat ja Oulujärven siintävät selät. Palautetta blogeista: mika.mutanen(a)gmail.com