Jouduin tammikuussa vaikean paikan eteen, kirjoittamaan ehkäpä elämäni tärkeimmän tekstin. Mikään muu tilanne ei ole asettanut minua yhtä pieneksi ja nöyräksi, saanut tuntemaan täydellistä avuttomuutta. Tässä ei juuri auta paraskaan kirjoittamisen lahja, tämä asia ei ole minun käsissäni, ajattelin. Ja kuitenkin pelissä oli enemmän kuin missään aiemmassa tekstissäni: ihmisoikeuksien toteutuminen, oikeus elämään.
Minun piti antaa todistus toisen ihmisen uskosta. Se tuntuu täysin mahdottomalta: kuinka minä, tai kukaan muukaan, voi tunnustaa kenenkään muun uskoa kuin omansa? Minulla ei ole pienintäkään epäilystä, ettei tämä aikuinen kummilapseni ole sydämestään uskomassa.
Seurasin läheltä hänen uskonkriisiään, jo hänen kotimaassaan alkanutta, etsikon aikaa ja kyselevää mieltä. Hän tunsi voimakkaasti, että se usko, johon hän oli kulttuurissaan kasvanut, ei ole oikea, eivätkä ne teot, joita tämä usko kotimaassaan vaikutti, olleet lähtöisin elävästä Jumalasta.
Kristinuskossa häntä puhuttelivat rakkaus, tasa-arvo ja kunnioitus. Hän kulki etsien seurakunnasta toiseen, ja löysi sitten uskovaisen kodin ja perheen, jota kautta mekin tutustuimme. Hän lähti seuroihin mukaan, osti omalle äidinkielelleen käännetyn Raamatun ja tutki sitä, hakeutui kristinuskon opetukseen.
Keskustelimme uskosta ja elämästä. Itsekin pitkän ja vaikean uskonkriisin läpikäyneenä tunnistin prosessin vaiheet. Hänen tilanteensa oli kuitenkin paljon vaikeampi, koska hänen kulttuurissaan perinteisestä uskosta luopuminen katsotaan rikokseksi, josta tuomitaan kuolemaan.
Mikään ei takaa, että turvapaikanhakijana Suomeen tullut saa jäädä maahamme kristityksi kääntymisen jälkeen. Muistutimme tästä kummilastani, mutta hän oli varma: kristinusko on oikea usko, seuroissa on hyvä olla. Hän kuolee mieluummin uskovaisena kuin jatkaa elämäänsä valheessa, tunnustaen pakon edessä jumalaa, jota ei omakseen tunne. Ajatuksissani palasin Raamatun kertomukseen Danielista, joka oli valmis menemään leijonien kitaan mieluummin kuin kielsi Jumalan.
Prosessi Suomen viranomaiskoneistossa on pitkä ja raskas. Yli neljän vuoden jälkeen kummilapseni on edelleen vailla lainvoimaista päätöstä turvapaikasta, ja valitustiekin on vasta aivan alussa. Tätä seuratessani kunnioitukseni esivaltaa kohtaan on kokenut kovia kolauksia, usko prosessin objektiivisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen on karissut.
Lukiessani miten kummilapseni kertoi uskostaan viranomaispuhuttelussa, ja päätöstä, joka sen pohjalta on tehty, en voinut olla itkemättä. Hänen sanansa kuvaavat niin aitoa ja syvää uskoa, niistä piirtyy vahvasti totuuden etsimisen ja löytämisen taival, että sydämeni särkyy ajatellessani ettei tämä riitä vakuuttamaan viranomaisia. Hänet ollaan valmiita lähettämään kuolemaan – minunko pitäisi osata kirjoittaa lausunto, joka sen estää?
Tällä matkalla, jonka olen kummilapseni rinnalla kulkenut, olen miettinyt, miltä tuntuisi jos itse joutuisin viranomaisille todistamaan oman uskoni. Istuisin tuntikausia kuultavana, kertomassa mitä Jumala minulle merkitsee, mikä on minulle läheinen raamatunkohta ja miksi, kuinka usein käyn kirkossa ja kenen kanssa. Sen jälkeen joku muu taho, aivan kasvoton, tulkitsisi kertomaani omista lähtökohdistaan.
Kun käyn seuroissa yhdessä ystävien tai perheen kanssa, se tulkittaisiin, että usko ei ole minulle henkilökohtainen. Jos en pääsisi työn tai muun esteen vuoksi seuroihin tai kirkkoon joka sunnuntai, katsottaisiin, ettei usko ole minulle tärkeä. Jos puhuisin Jumalasta, se tulkittaisiin puheeksi toisen kulttuurin jumalasta. Sanottaisiin, että voit kätkeä uskosi kotimaassasi. Miten kauhistuttavassa asemassa ihminen on, jos vastapuoli ei halua uskoa hänen rehellistä puhettaan? Kuinka kukaan voi osoittaa oman sydämensä uskoa, jos muut ovat päättäneet, ettei hän usko riittävästi?
Meille suomalaisille uskonnonvapaus tuntuu usein itsestäänselvyydeltä, vaikka se on kallis lahja, joka Suomessa on turvattu perustuslailla. Mutta nyt näen, että se koskeekin vain syntyperäisiä suomalaisia. Oikeita sanoja pyytäen ja kyyneleet silmissä naputtelin koneelle tekstiä tietäen, että se saattaa olla täysin turhaa työtä.
Me kaikki tiedämme, että vain Jumala voi nähdä sydämeen. Me ihmisinä voimme arvioida vain toisen tekoja ja sanoja, tehdä johtopäätöksemme sen mukaan. Jos tahdomme ymmärtää väärin tai uskomme vakaasti olevamme oikeassa, voimme tuottaa toiselle suurta tuskaa ja epätoivoa. Onneksi harvalla meistä on valta tehdä niin suuria päätöksiä, joita viranomaiset turvapaikanhakijoiden kohdalla tekevät.
Saatamme kuitenkin haavoittaa toisia kohtaamisissamme. Olen joskus nähnyt tilanteita, joissa joku saattaa vastata Jumalan terveeseen yhdellä sanalla, vaikka muita tervehtii koko tervehdyksellä. Tunnustaako hän silloin tervehtiessään omaa, vai toisen uskoa?
Jeesus kehotti ottamaan ensin hirren pois omasta silmästä, ennen kuin huomauttaa roskasta toisen silmässä. Sydämen uskolla ja suun tunnustuksella me autuaaksi tulemme, omalla uskollamme ja omalla tunnustuksellamme, emme kenenkään muun. Toivon, ettei kukaan koskaan joutuisi siihen tilanteeseen, että häneltä kysytään toisen sydämen tilaa. Jumala sitä ei ainakaan kysy.
Viisautta ja vastuullisuutta viranomaisille rukoillen tallensin tekstini asianajajalle lähetettäväksi. Jumala auttakoon, että saamme pitää rakkaan kummipoikani täällä Suomessa, turvassa ja uskovaisten yhteydessä, kuten kummin rukouksessa hänen kastetilaisuudessaan pyysin.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys