No eihän tässä mitään hätää ole. Me nyt vaan suoritamme tämän kuukauden kotikoulun kuukaudessa läpi. Kukaan ei jää luokalle, kukaan ei tyhmisty liikoja tässä ajassa. Onneksi kenelläkään lapsista ei ole erityisen tuen tarvetta ja minulla on vain viisi Wilmaa seurattavana. Pääsen vähällä moneen muuhun verrattuna.
Teen jo etukäteen näitä positiivisia mielikuvaharjoitteita ja näen hitaiden, voimaannuttavien etäkoulupäivien soljuvan läpi kuin loputtoman lenseät viikonloppulauantait.
Todellisuudessa jo toisena etäkoulupäivänä hengitän syvään ja mietin tosissani, miten saisin ekaluokkalaisen poikasen pysymään tuolillaan, jotta hän miettisi kouluasiansa pääosin siinä. Sen vartin kerrallaan edes.
Jotenkin tuntuu hullulta, kun hänen näköjään pitää miettiä matematiikan kahden euron ostovoima-tehtäviä olohuoneen sohvan selkänojalta pää alaspäin roikkuen. Kalsarit vain vilkkuu. Mutta jos se verenkierto toimiikin parhaiten niin? Kannattaisiko itselläkin kokeilla? Hän nimittäin hienosti lopulta hoksasi, että karkkipussi ja toisaalta vaikka lenkkarit kirpparilta voisivat hyvinkin irrota tuolla rahalla.
Poikanen ei malta millään keskittyä äidinkieleen. Suussa heiluva hammas on vaan niin hirveän sopivasti käden ulottuvilla. Sitä on siis hiplattava koko ajan. Se on kuulemma melkein irti. Pyydän pitämään suun auki ja kysyn, saako äitikin vähän koittaa. Saan luvan, tarvitsee vain hipaista, ja hammas sinkoutuu keskelle pöytää.
Riemu hammasraosta on kuin sodasta palanneella voittajalla. Mutta olihan toimenpide sen verran tuskallinen, ettei poika nyt millään voi jatkaa ainakaan sitä äidinkieltä. Jos vaikka olisi peliaikaa tunti, hän ehdottaa.
Voi te opettajat. Niin syvä kunnioitus teille, että saatte opetettua näille kirppusille ihan mitään, varsinkin, kun heitä on koululuokassa noin kaksikymmentä kolme.
Vähän helpottaa se, että tiedän muidenkin koulukkaiden vanhempien seisovan tässä samassa suossa. Osalla on jalkojensa alla vähän tukevampi mätäs, toisella taas märempi suonsilmäke, mutta uskon, että lystiä ei ole kellään. Tai on minulla teoriassa, jos ajattelen niiden puhtaampien lasieni läpi.
Mies pystyy tekemään etätöitä varastossa, jonne rakensi kotitoimiston makuupussien ja marjaämpärien väliseen hyllytasoon. Ei kuulemma aio pitää Skype-kokouksiaan talon sisällä, ja jostain syystä ymmärrän. Lapsetkin ottavat tämän tilanteen vielä suhteellisen tolkusti, mitä nyt juuri parhaillaan teinipoika inttää, miksi ihmeessä hän ei voisi mennä skeittailemaan kaveriensa kanssa.
Ja minäkään en tiedä. En tiedä, mikä tässä on normaalia saati yli- tai alireagointia. Kun toisaalta voi ja toisaalta ei voi, mutta pääministeri kyllä juuri tänään painokkaasti kielsi kaikki pienetkin nuorison sosiaaliset tapaamiset. Laitoin oikein kuvakaappauksen pojalle siitä. Valtiovalta kuule tässä määrää nyt eikä me vanhemmat.
Entä jos nuoret eivät malta, jos vanhukset karkailevat arestistaan ja sen curly girlaavan tyypin ainoa oikea shampoo olisi vain pakosti haettava kaupasta juuri nyt? Ja entä kun minä äitinäkin haikailen ketsuppia makaronilaatikon kaveriksi. Meneekö kaikki hermojen kiristys hukkaan, jos lipsumme jokainen ihan vähän vaan?
“Tämä kirja on mun pahin viholliseni”, julmistelee ekaluokkalainen, kun pitää etsiä diftongeja lukukirjasta. Näkee, että diftongit on viimeinen asia, joka häntä kiinnostaa juuri nyt. Rehellinen ollakseni, ei kyllä kiinnosta minuakaan, mutta sitä ei kenenkään opettajan sovi sanoa ääneen. Etsimme ne, kehun ja pohdin samalla salaa, kauankohan vielä menee, kun suomennamme kolmosluokkalaisen kanssa uuden englannin kappaleen vihkoon opettajan määräyksen mukaisesti.
Huomasin nimittäin eilen, että ei ole poikanen tainnut ennen näitä kappaleita suomentaakaan. Jotenkin on onnistuneesti luistellut ne hommat läpi, mutta nyt joutui äidin valvovan silmän alle suomennoshommiin. Tuntuu aika uuvuttavalta, kun jokainen sana haetaan sanaston kautta. Aivan kuin äkkiseltään olisin työntänyt hepreankielisen opuksen tyypin eteen, kun aikaa vain kuluu ja kuluu ja suomentajan ilme pysyy koko ajan syvästi järkyttyneenä.
Mutta otan tämän tilanteen pienenä haasteena. Kun olen istunut keittiön pöydän ääressä kaksi tuntia kahden alakoululaisen välissä, melkein toivon, että olisipa jokaisesta aineesta tasokoe sitten heti, jos ja kun kouluun palataan takaisin. Että huomaavat, kuka täällä etsi diftongeja ja kuka ei.
Isompien kanssa tein yksipuolisen sopimuksen, että he huolehtivat kouluasioistaan itse ja pyytävät äidin apua tarvittaessa. Arvelin olevani oikein onnekas, kun lukiolaistakaan ei enää talossa ole – abi kirjoitti juuri matikkansa alta pois. Jos olisi tarvinnut äiteen apua pitkään matematiikkaansa, olisin vain lempeästi hymyillyt ja kehottanut kysymään jotain muuta. Arvelin, että yläkoululaisilla ei voi eteen tulla niin vaikeita asioita, joihin en osaisi apuja antaa.
Niin luulin siis sen ensimmäisen karanteenipäivän ajan.
Tarkemmin sanoen luulin niin kello kolmeentoista saakka.
Ysiläinen kiiruhti läppärinsä kanssa alakertaan, tekemään jotain tärkeää kemian etätehtävää, joka on palautettava saman päivän aikana, siis ihan just. Kirjoja ja apuja saa käyttää, mutta luottamus äitiin on kohdillaan, kun hän kyselee äidiltä yhteen kohtaan tarkennusta. “Merkitse metallin ja metalli-ionin kemialliset merkit ja päättele, aiheuttaako ne yhdessä reaktion. Ja jos aiheuttaa, millaisen.” Ja kuvassa on kuppi, jossa seisoo tikku ja sitten kirjaimia, plussia ja mahdottomasti pikkuisia numeroita.
Katson ja googlaan aikani. Sitten alkuperäisen toimintasuunnitelmani mukaisesti jälleen lempeästi hymyillen kerron lapselleni, että ajattelehan itse, kyllä sinä osaat.
En siis auttanut. Kun ei ollut ihan mitään hajuakaan koko asiasta.
Luen Wilmaa. Viestejä tursuaa. Kolmasluokkalaisen miesopettaja on niin ihana, että ihan herkistyn. “Taitaa tulla ikävä, kun on jo vähäsen”, hän kirjoittaa luokalleen. Hän on perustanut vanhemmille ja lapsille yhteisen viestiketjun Wilmaan, jossa voidaan kertoa yhteisesti luokan kuulumisia. Miten ajattelevaista! Olen iloinen viisi minuuttia, kunnes kuulumisia tosiaan alkaa tulla ja Wilma pimputtaa ilmoituksia jokaisesta niistä sähköpostiini.
“Moi. Mä sain wilman”, kertoo joku oppilas. Ja viiden sekunnin päästä tulee uusi viesti. Se on peukku. Seuraava sanoo: ”Sain vhatsabin.” Toinen komppaa, toinen laittaa hymynaaman. Eräs kehuu tehneensä jo annetut tehtävät, ja neljäs ihmettelee, missä viipyy seuraavan päivän tehtävät. Joku kyselee, mitä söisi, ja häntä neuvotaan syömään pitsaa. Viestejä sinkoaa, ja kaikista niistä sähköposti kuuliaisena ilmoittaa.
En ensin kehtaa laittaa viestiä. Poistan vain ne kymmenet ilmoitukset, mutta onneksi joku vanhemmista on rohkeampi. Hän pyytää tuossa viestiketjussa, voisiko lapsille keksiä muun viestimiskanavan, kun tahtoo mennä ne tärkeät viestit hukkaan. Opettajalle se sopii, ja hän laatii kehotuksen pysyä tiukasti asiassa.
Viesti menee perille, enää vain yksi varmistelee luokkakavereiltaan, luultavasti äitinsä vastaukseen tyytymättömänä, että kauanko koulusta pitikään olla pois ja saa siihen vastauksen. Varmaan sen saman, minkä äitinsäkin antoi.
Kun kirjoitan tätä tekstiä, elämme poikkeuslain toista päivää. Enää 26 päivää jäljellä, toivottavasti ei ainakaan enemmän. Vaikka jo vähän luulottelen, että ei tämä taida riittää.
Mietin, että tämän kriisin kautta Taivaan Isä on pysäyttänyt meidät itsekkäät ja hyvään tottuneet ihmiset. Hän antoi aikaa ja poisti kiireen, sitähän minä olen niin monesti rukoillutkin. Tällaista rukousvastausta vain en olisi koskaan osannut kuvitellakaan.
Totean lapsille, että kotona on hyvä olla. Meillä ei ole hätää täällä. Me kyllä pärjäämme, kun vain tämän aika lyhyen hetken siedämme tilannetta ja tiivistä yhdessäoloa. Ajattelen, että olemme jopa onnekkaita ja etuoikeutettuja moneen verrattuna. Epäilen, ettemme juuri näänny nälkään ja monenlaista tekemistäkin löytyy. Sanon sydämeni pohjasta, että olemme onnellisia, kun saamme elää tämän ajan yhdessä oman perheemme kanssa.
Jään mielenkiinnolla odottamaan tulevaa. Päässä pyörii monenlaisia ajatuksia, odotuksia ja pelkojakin. Vaikka varmoja vastauksia en saa, on mieli silti rauhallinen ja toiveikas. Ehkä on etuoikeus saada elää tällaisena erikoisena aikana? Tämä ajanjakso jää kirjoihin, siitä otetaan oppia tulevaisuudessa.
“Hyvyyden voiman uskollinen suoja
piirittää meitä, kuinka käyneekin.
Illasta aamuun kanssamme on Luoja.
Häneltä saamme huomispäivänkin.” (VK 600:1.)
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys