Sain alkukesästä mielenkiintoista sähköpostia. Minuun otti yhteyttä ikäiseni mies, joka oli hiljattain saanut parannuksen armon nettiradion välityksellä. Hän halusi lähteä Suviseuroihin mutta ei tiennyt, voiko sinne mennä noin vain, ja miten seuroissa tulee olla. Tavallisiin seuroihin hän ei ollut vielä uskaltautunut. Hän tuli vanhoillislestadiolaisen yhteisön ulkopuolelta, eikä tuntenut ihmisiä, tapoja, kulttuuria, yhteisöä, tai mitään muutakaan. Kaikki oli uutta ja ihmeellistä.
Olin hämmentynyt. Vieläkö tämmöistä tapahtuu? Ja minä kun olin luullut, ettei sana kelpaa enää kuin ennen uskoneille. Ilahduin tietenkin suunnattomasti. Vaihdoimme viestejä ja rohkaisin lähtemään seuroihin. Päätimme tavata Suviseuroissa. Muhoksen pellolla kohtasin iloisen miehen, jota jännitti kovasti. Jännitti minuakin, mutta yhteys löytyi nopeasti. Kävimme kahvilla vaimoni vanhempien vaunulla ja juttelimme niin Suviseuroista kuin uskovaisena olemisesta muutenkin. Kysymyksiä ja ihmeteltävää riitti.
Alusta asti minua kosketti syvästi se, miten selvästi uudesta ystävästäni loisti aarteen löytäneen ihmisen ilo. Löytäjän silmiin Jumalan valtakunta näyttäytyi kauniina. Ilon lisäksi ulospäin välittyi helpotus. Hänelle oli tärkeintä, että hän oli saanut uskoa syntinsä anteeksi ja jättää entisen, monin tavoin vaikeankin elämän. Hänellä oli iso halu ja tarve keskustella ja syventyä uskonelämää koskeviin kysymyksiin.
Ja niin me syvennyimme, kun Suviseurojen jälkeen kutsuimme uuden ystävämme kylään. Ruoanlaiton ja kahvittelun lomassa kävimme pitkät ajat keskustelua tiestä ja matkasta, kuten ennen tavattiin sanoa. Puhuimme paljon parannuksen ihmeellisestä voimasta. Juttua riitti myös seuroista, työvuoroista, leiritoiminnasta, opistoista sekä muista tavallisista ja tärkeistä asioista. Vaikka ystäväni ei tiennyt monista asioista paljoakaan, meillä oli yhteinen ymmärrys. Aivan selvästi uskoimme samalla tavalla. Keskustelimme uskomisesta ja elämästä suoraan ja aidosti, ilman kainostelua tai puolitiehen jätettyä ilmauksia, jotka sisältävät ”tiedäthän sinä” -oletuksen. Nyt tuota oletusta tai muitakaan rajoitteita ei ollut ja keskustelu oli helppoa.
Aina näin ei ole. Välillä uskosta puhuminen on vaikeaa, vaikka puhetoverina olisi toinen lapsuudenkristitty. Olen ihmetellyt tätä. Miksi näin on? Tuntuu melkein siltä, että sitä joskus jopa häpeää suoraa puhetta toisten uskovaisten kanssa. Ainakin silloin, jos ei ole varma toisen ajatuksista. Asialle löytynee kuitenkin järkeviä selityksiä.
Monille meistä vanhoillislestadiolaisuus on kuin ilma, jota hengitämme. Jos on syntynyt uskovaiseen kotiin, viettänyt vapaa-aikansa toisten uskovaisten kanssa, ja ystäväpiiri koostuu samalla tavalla uskovista, uskosta voi tulla arkinen ja itsestään selvä asia. Saatamme vaeltaa pitkänkin pätkän ilman, että edes juuri puhumme uskomisen merkityksestä itsellemme. Vaikka kävisimme seuroissa ja osallistuisimme rauhanyhdistyksen eri toimintamuotoihin, unohdamme ehkä ihmetellä uskon lahjaa. Emme tiedä, millaista on tehdä parannus epäuskosta. Emme välttämättä ymmärrä, miten eri tavoin asiat voisivat olla.
Juuri siksi tuntui erityiseltä päästä keskustelemaan ”heränneen” ihmisen kanssa. Ystävämme kertoi myös aiemmasta elämästä aidan toisella puolella. Kuningas alkoholi oli tullut tutuksi ja meno oli ollut vauhdikasta. Lavea tie ei silti tuonut onnea. Elämä oli tuntunut merkityksettömältä ja suunta oli ollut hukassa. Lopulta jäljellä oli hätähuuto Jumalan puoleen. Tunto oli herännyt ja synnintuska käynyt valtavaksi. Jostain oli mieleen noussut kuva lapsuuden kavereista, jotka olivat olleet uskovaisia. Tämä oli johdattanut nettiseurojen ääreen. Lopulta ystäväni oli jaksanut uskoa sanoman omalle kohdalleen.
Hädän ja tuskan tilalle oli tullut rauha. Ystävämme kuvaili, miten kaikki vanha pyyhittiin hetkessä pois sielua ja selkää painamasta. Mielen oli täyttänyt halu vaalia tunnolle annettua rauhaa elämällä niin kuin uskovaiset elävät. Seurapuheista ja niiden sisältämästä evankeliumista oli tullut ruokaa, jota oli pakko saada. Raamattu kertoo, että parannus on mielenmuutos. Tämä oli konkreettisesti nähtävissä.
Uuden ystäväni tapaaminen toi minulle samalla tuulahduksen menneisyydestä, herätysten ajoista. Vanhat vielä muistavat, kuinka iso osa ihmistä jollain paikkakunnalla saattoi olla aikuisiällä parannuksen tehneitä ihmisiä. Tämä on varmasti näkynyt seurakuntaelämässä ja keskusteluissa. Nykyään ei enää ole näin, vaikka parannuksentekijöitä toki on edelleen. Itselleni oli joka tapauksessa mieleenpainuvaa päästä näkemään, millainen onkaan mies, joka löysi aarteen pellolta.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys