Kävelen usein hautausmaalla, kuljen sen läpi totutulle metsälenkille. Joskus pysähdyn tutun haudan ääressä. Muistot nousevat mieleen.
Haudoilla on monenlaisia ristejä, ja hautakiviin on kaiverrettu sanoja ja ristikuvioita. Jotkut ristit aika on jo lahottanut, ne ovat maahan vajoamaisillaan. Haudat ja kivet kertovat omaa tarinaansa ihmisistä, joiden elämä on päättynyt. Ne kätkevät monia kohtaloita, jo unohdettujakin. Läheisille ne ovat olleet kaipauksen ja menetyksen symboleja. Entä sankarihautojen valkoisten ristien rivistöt? Ne puhuvat meille siitä, miten monen ihmisen elämä on päättynyt isänmaatamme puolustaessaan.
Olin kesällä mukana Baltian kierroksella. Pysähdyimme vaikuttavassa paikassa Liettuassa lähellä Siauliaita. Ristikukkulalla on kymmeniä tuhansia erilaisia ristejä ja Kristuksen ja Jumalan äidin patsaita.
Eräs tarina kertoo, että paikalla on ollut ihmeitä tekevä pyhä lähde, jonka vesi on parantanut lapsen vaikeasta sairaudesta. Sen vuoksi tytön isä oli pystyttänyt kukkulalle ristin. Kun vuosina 1831 ja 1863 Liettuan kansannousun aikana kapinallisia surmattiin eikä omaisille kerrottu, mihin heidät oli haudattu, alettiin paikalle tuoda ristejä. Venäjän tsaarin vallan ja neuvostomiehityksen aikana ristien määrä kasvoi. Kukkulasta tuli vähitellen pyhiinvaelluspaikka.
Neuvostovallan aikana karkotettujen ja jäljettömiin kadonneiden muistolle omaiset pystyttivät ristejä. Ristien tuonti jatkui, vaikka neuvostovalta tuhosi niitä. Useita kertoja ristit kaadettiin ja kukkula lanattiin tasaiseksi. Mutta yhä uudelleen kukkula nousi ja uudet ristit täyttivät sen. Neuvostoarmeija jopa asetti vartijoita kukkulalle estääkseen ristien tuonnin.
Kuljen Ristikukkulalla ristien reunustamia polkuja, nousen jyrkkiä portaita, katselen vastaan tulevia vaeltajia. Jotkut turistit lienevät pyhiinvaeltajia. He nöyrtyvät kumarrukseen, saattavatpa suudellakin ristiä. Kaikki ristit ovat jääneet niille sijoilleen, mille ne on asetettu. Siinä ne lahoavat toisiinsa nojaten. Seassa on myös uusia, puu on aivan vaaleaa ja tuoretta. Siis vieläkin ristejä tuodaan.
Siinä astellessani nousee mieleeni tuntemattoman tekijän runo vaikeasta rististä, siitä, kuinka Mestari vei aina rististään nurkuvan ristitarhaan. Mestari sanoi: ”Saat valita ristin parhaan.” Nurkuja jätti taakkansa portin pieleen ja lähti riemuiten sovittelemaan ristejä. Iltaan asti hän kulki, eikä mikään risti ollut sopiva. Ne kaikki olivat hyvin vaikeita kantaa. Herra lupasi nurkujalle vielä sovitettavaksi yhden ristin, joka olikin juuri sopiva.
”Sait takaisin ristisi oman, mielestäsi raskaan, kelvottoman.
Se sopii juuri sun harteillesi, se on sinun siunauksesi.”
Matkan jatkuessa saamme kuullakin runon esitettynä.
Näin me monesti koemme. Toisen ihmisen osassa emme selviytyisi, emme jaksaisi hänen ristiään kantaa. Saamme tyytyä omaan ristiimme.
Hiljennymme aamuhartauteen, jonka sanoma kertoo rististä. Rististä, joka tähtemme nostettiin Golgatan kummulle, ja ylösnouseen ristiinnaulitun ja anteeksiantamuksen voimasta. Katoksessa, jossa seisomme, kujertelevat kyyhkyset auringossa hohtavan sinisine kylkineen. Pääskyset sirkutellen piirtelevät pitkiä kaaria siniselle taivaalle. Nurmet ja Ristikukkulan puut viheriöivät. Luoja luo uutta.
Kastejuhlassa pappi piirtää ristin lapsen rintaan ja otsaan. Se on herkkä ja kaunis hetki. Pyydämme Taivaan Isän siunausta lapsen elämään, jonka kulku ei ole tiedossamme. Se on vain elämän antajan tiedossa.
Saman ristin pappi piirtää hiekalla arkun päälle. Tuo hetki pysäyttää toisella tavalla. Se risti muistuttaa maan mullasta, mutta samalla myös ylösnousemuksen päivästä. Joka kerta se tuo mieleeni oman elämäni päättymisen. Se hetki ei ole tiedossani. Rukous nousee: ”Suo, etten eksy tieltä, vaan kuulun laumaasi.”
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys