Juha Humalajoki
Juha Humalajoki
Päivämies
Kahden rinnakkaisen näkemyksen tunnustaminen ei edellyttäisi molempien näkemysten hyväksymistä, vaan niiden olemassaolon hyväksymistä.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous esittää kirkolliskokoukselle, että kirkkojärjestykseen lisättäisiin säännös rinnakkaisista avioliittokäsityksistä. Kirkon viestinnän mukaan toisessa avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä ja toisessa avioliitto ymmärretään kahden henkilön välisenä. Käsitykset ovat teologisesti eri tavoin perusteltuja.
Piispainkokous hyväksyi kirkkojärjestyksen muutosesityksen sisällöllisesti kokouksessaan 12. maaliskuuta. Yksi piispainkokouksen jäsen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen ja yksi jäsen liitti pöytäkirjaan lausuman päätöksen perusteista.
Kaksi mahdollista toimintatapaa
Arkkipiispa Tapio Luoma pitää esitysluonnosta merkittävänä.
– Otamme ison askeleen pitkään jatkuneen avioliittokeskustelun eteenpäin viemiseksi. Esityksen mukaan kaikki parit voivat saada kirkollisen vihkimisen. Tämä olisi myös ensimmäinen kerta, kun kirkolliskokous kuvaa selvästi molemmat avioliittokannat, myös nykyisen, Luoma toteaa.
Esitys menee seuraavaksi laintarkastustoimikunnan tarkastettavaksi, minkä jälkeen huhtikuussa kokoontuva piispainkokous tekee esityksen kirkolliskokoukselle. Kirkolliskokouksessa esityksen hyväksyminen vaatii taakseen kolme neljäsosaa edustajista.
Mikäli esitys menee kirkolliskokouksessa läpi, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papit saavat oikeuden toimia kummankin hyväksytyn avioliittokäsityksen mukaisesti. Kyse olisi oikeudesta valita kahdesta rinnakkaisesta ja yhtäläisesti hyväksytystä kirkon avioliittokäsityksestä.
Papilla olisi mahdollisuus toimittaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon vihkiminen tai avioliiton siunaaminen, mutta hän voisi siitä myös pidättäytyä. Samaa sukupuolta olevien parien oikeus saada kirkollinen vihkiminen säädettäisiin seurakunnan velvollisuudeksi ja tämän toteutumisen varmistaminen kirkkoherran tehtäväksi.
Eri näkemysten kunnioittaminen
Rinnakkaisten avioliittokäsitysten olemassaolo merkitsee piispainkokouksen mukaan erimielisyyden tunnustamista, mutta sillä tavoin, ettei se hajota kirkon ykseyttä eikä loukkaa kenenkään oikeuksia. Vallitsevan erimielisyyden ei tule johtaa tilanteisiin, joissa toisen näkemyksen edustajia pyritään painostamaan, heitä ymmärretään tarkoituksellisesti väärin, mustamaalataan tai loukataan tietoisesti. Myös työjärjestelyt tulee hoitaa niin, että kunnioitetaan eri näkemyksiä edustavia työntekijöitä, eikä kukaan joudu toimimaan avioliittoon vihkimisessä tai siunaamisessa vastoin omaatuntoaan.
– Kirkon ja seurakuntatyön erilaisissa tilanteissa ja opetuksessa on muistettava kirkon ohjeet turvallisesta seurakunnasta sekä kunnioittavan keskustelun periaatteet ja toimittava niiden mukaisesti, kun kohdataan eri tavoin ajattelevia, piispainkokous toteaa.
Taustalla pitkä prosessi
Esityksen taustalla on piispainkokouksen aiempi työskentely, jonka tuloksena kirkolliskokoukselle esiteltiin vuoden 2020 elokuussa kuusi eri ratkaisumallia. Toukokuussa 2022 kirkolliskokous pyysi piispainkokousta jatkamaan työskentelyä kirkon avioliittokäsityksessä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi.
Pyynnön taustalla oli kirkolliskokousaloite, jossa pyydettiin piispainkokousta valmistelemaan esitys samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä ja siunaamisesta. Kirkolliskokous ei hyväksynyt aloitetta, vaan lähetti sen tiedoksi piispainkokoukselle ja pyysi sitä jatkamaan työskentelyä kysymyksen parissa.
Kirkolliskokous kokoontuu seuraavan kerran 13.–17.5.2024.
Piispainkokouksen materiaalit
Piispainkokouksen pöytäkirja on luettavissa Domus-palvelussa
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys