Anna-Leena Saukko
Anna-Leena Saukko
Arto Kotajärvi
Jumala on sanansa mukaan kärsivällinen ja anteeksiantava. Hänen armonsa suuruus on ihmismielelle käsittämätöntä.
Pyhäpäivän kirkollinen otsikko ”Armahtakaa” muistuttaa, että ihminen pääsee armosta sisälle Jumalan valtakuntaan. Se myös kehottaa Jeesuksen seuraajia kohtelemaan toisiaan armolla ja rakkaudella, ettei kukaan kompastuisi tai kaatuisi (Room. 14:13). Raamatun kielikuvat avaavat Jumalan armon suuruutta: ”Sillä niin kuin taivas on korkea maan yllä, niin on Herran armo suuri niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä” (Ps. 103:11).
Jumalan valtakunta maan päällä on anteeksiantamuksen valtakunta. Tämän valtakunnan asukkaat, Jumalan lapset, tahtovat antaa anteeksi runsaalla, tiiviiksi painetulla, ravistetulla ja kukkuraisella mitalla. Jumalakin tahtoo mitata armoaan ylenpalttisesti syliin saakka. (Luuk. 6:38.) Jumalan lapsi elää tästä rikkaudesta. Mielen kovuus sulaa, kiusaukset vaihtuvat iloon ja epäilykset taivastoivoon.
”Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää” (Gal. 6:7). Jumalan sana ei lupaa vääryyden kylväjälle hyvää. Maailman ilot ja vääryydellä hankittu yltäkylläisyys tuottavat satona tuhon. Jeesuksen seuraajat kylvävät kyynelillä Hengen peltoon, mutta he saavat moninkertaisesti takaisin, sillä he saavat korjata siitä satona ikuisen elämän. (Gal. 6:8.)
Heikkoa matkaystävää talutetaan
Jeesuksen eteen tuotu, aviorikoksesta tavattu nainen, tuli Mooseksen lain mukaan kivittää. Ihmisistä, joille Jeesus antoi mahdollisuuden antaa tuomion, ei ollutkaan tuomareiksi. (Joh. 8:3–11.) Tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle. Ihmisparka ei voi mitenkään puolustautua tuomitessaan muita, koska syntisenä ihmisenä hän on syyllinen itsekin (Room. 2:1).
Sen sijaan anteeksiantamus kehottaa pudottamaan kiven kädestä ja tarttumaan matkaystävän käteen. Jeesuksen seuraajat rohkaisevat heikoksi joutunutta kulkemalla käsi kädessä: ”Katso, vierelläsi kuljen, kärsivänä minäkin. Haavoitetun käteen tartu, rauhan löydät sinäkin.” (SL 235:4.) Kristuksen kasvojen kirkkaudesta, Jumalan kunniasta ja sydämen rauhasta pääsee osalliseksi se, joka tekee Kristuksen opin, armollisuuden, mukaisesti hyvää.
Jeesus opetti taitavasti. Jumalan poikana hän näki ihmisten sydämiin. Syntinsä tuntevalle ja syntisyytensä tunnustavalle Jeesuksen sanat kuuluivat taivaan terveisinä: ”En minäkään sinua tuomitse. Mene, äläkä enää syntiä tee.” (Joh. 8:11.) Sanat päästävät ihmisen vapaaksi, antavat sydämeen rauhan ja taivaan ilon.
Kukin vastaa omista teoistaan
Fariseuksille Jeesuksen sanat kuuluivat Jumalan pilkkana ja armottomina; he suuttuivat Jeesuksen sanoihin. Jeesus opetti, ettei heistä pidä välittää. He ovat sokeita sokeain taluttajia, ja silloin molemmat putoavat kuoppaan. (Matt. 15:12–14.) Myös Jeesuksen opetus tekopyhyydestä on suora. Miten voi auttaa toista, jos ei ensin itse ole saanut apua? ”Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä” (Luuk. 6:42).
Kerran jokainen ihminen kumartuu erehtymättömän tuomarin edessä. Silloin kukin vastaa vain omista teoistaan. Kun synnit on saatu uskoa armosta anteeksi, tuomari kertookin yllättäen omiensa tehneen pelkästään hyvää. Usko muuttuu näkemiseksi.
Evankeliumi: Luuk. 6:36–42
Raamattu 1992: Jeesus sanoi: ”Olkaa valmiit armahtamaan, niin kuin teidän Isännekin armahtaa. Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan. Antakaa, niin teille annetaan. Runsas mitta, tiiviiksi paineltu, ravisteltu ja kukkurainen, annetaan teidän syliinne. Niin kuin te mittaatte, niin teille mitataan. Hän puhui heille vielä vertauksin: ”Miten sokea voisi taluttaa sokeaa? Molemmathan siinä putoavat kuoppaan. Ei oppilas ole opettajaansa etevämpi, mutta kyllin oppia saatuaan jokainen on opettajansa veroinen. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: ’Annapa, veli, kun otan roskan silmästäsi’? Ethän sinä näe edes hirttä omassa silmässäsi. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.”
Biblia: Olkaat sentähden laupiaat, niinkuin teidän Isännekin laupias on. Älkäät tuomitko, ettei teitä tuomittaisi: älkäät sadatelko, ettei teitä sadateltaisi: anteeksi antakaat, niin teille anteeksi annetaan. Antakaat, ja teille annetaan: hyvän mitan, likistetyn ja sullotun, ja ylitsevuotavan he antavat teidän helmaanne; sillä juuri sillä mitalla, jolla te mittaatte, pitää teille jälleen mitattaman. Mutta hän sanoi heille vertauksen: taitaako sokia sokiaa taluttaa? eikö he molemmat hautaan lankee? Ei ole opetuslapsi ylitse mestarinsa, mutta jokainen on täydellinen, kuin hän on niinkuin hänen mestarinsa. Mutta kuinkas näet raiskan, joka on veljes silmässä, vaan et havaitse malkaa, joka on omassa silmässäs? Eli kuinkas taidat sanoa veljelles: veljeni, pidä, minä otan raiskan, joka on silmässäs, ja et itse näe malkaa, joka on omassa silmässäs? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäs, ja katso sitte, jos taidat ottaa raiskan, joka on veljes silmässä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys