JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Nykyiset blogit

Mitä olivat ne 99 lammasta?

Nykyiset blogit
8.3.2025 6.10

Juttua muokattu:

7.3. 10:42
2025030710423020250308061000

Jee­suk­sen ker­to­mat ver­tauk­set tem­paa­vat mu­kaan­sa kai­ke­ni­käi­siä. Pie­ni lap­si­kin muis­taa, mi­ten tuh­laa­ja­poi­ka tör­sä­si ra­han­sa maa­il­man riek­ku­jai­sis­sa ja eli lo­pul­ta kuin sika lää­väs­sään. Sil­loin hän meni it­seen­sä ja päät­ti pa­la­ta ta­kai­sin ko­tiin. Kun isä näki jo kau­kaa poi­kan­sa pa­laa­van, hän juok­si avo­sy­lin vas­taan ja an­toi po­jal­le kaik­ki syn­nit an­teek­si.

Jee­suk­sen ver­tauk­sia on las­ku­ta­vas­ta riip­pu­en 33–60. Ver­taus­ten ker­to­mi­nen oli an­tii­kin ai­koi­hin yleis­tä niin kreik­ka­lais­ten kuin juu­ta­lais­ten­kin opet­ta­jien kes­kuu­des­sa. Nii­den tar­koi­tuk­se­na oli se­lit­tää asia esi­mer­kin avul­la, jot­ta ope­tus me­ni­si pa­rem­min pe­ril­le. Ker­to­muk­set oli help­po muis­taa, jo­ten kuu­li­jat jäi­vät poh­ti­maan nii­tä myös jäl­keen­päin.

Moni Jee­suk­sen ver­taus on niin sa­not­tu al­le­go­ria, jos­sa al­ku­pe­räi­nen asia ker­ro­taan toi­sel­la ta­val­la. Usein niis­sä on ar­kie­lä­mään liit­ty­vä ti­lan­ne ja sii­tä nou­se­va ope­tus.

Kos­ka Jee­sus se­lit­ti vain muu­ta­man ver­tauk­sen, jou­dum­me tul­kit­se­maan nii­tä hen­gel­li­ses­ti Raa­ma­tun poh­jal­ta. Jos näin ei teh­dä, ver­taus uh­kaa jää­dä vain pin­nal­li­sek­si ta­ri­nak­si sen ajan ih­mis­ten elä­mäs­tä.

Jos­kus ver­tauk­ses­sa ole­va ajal­li­nen ta­pah­tu­ma ja sen hen­gel­li­nen kuva kie­tou­tu­vat se­ka­vak­si vyyh­dik­si. Sil­loin on vai­kea tie­tää, mikä liit­tyy it­se taus­ta­ker­to­muk­seen ja mikä sen hen­gel­li­seen sa­no­maan. Sik­si­pä on­kin tär­keä tut­kia, mil­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa ja ke­nel­le Jee­sus ker­toi ver­tauk­sen. Tämä nou­see esil­le myös Luuk­kaan evan­ke­liu­min 15. lu­vus­sa, jota on kut­sut­tu myös ni­mel­lä Ka­don­neit­ten luku.

Lu­vun alus­sa ker­ro­taan, mi­ten Jee­suk­sen luo oli tul­lut suu­ri jouk­ko syn­ti­siä ja pub­li­kaa­ne­ja. Evan­ke­liu­mien mu­kaan Jee­sus opet­ti hei­tä mie­lel­lään ja myös ate­ri­oi hei­dän kans­saan. Tämä suu­tut­ti fa­ri­seuk­sia ja lai­no­pet­ta­jia, joi­den hurs­kau­teen kuu­lui py­syä eros­sa syn­ti­sis­tä. Jee­sus kuu­li hei­dän nu­ri­nan­sa ja ker­toi heil­le kol­me pe­räk­käis­tä ver­taus­ta. Ai­ka usein nämä kol­me ver­taus­ta kä­si­tel­lään eril­li­si­nä ver­tauk­si­na, mut­ta ku­ten krei­kan­kie­li­nen al­ku­teks­ti sel­väs­ti osoit­taa, Jee­sus liit­ti ver­tauk­set toi­siin­sa ja ker­toi ne sa­mal­le kuu­li­ja­kun­nal­le.

Jo­kai­ses­sa ver­tauk­ses­sa on sama kaa­va: jo­tain on tal­lel­la ja jo­tain ka­to­aa. Kun ka­don­nut lo­pul­ta löy­tyy, sii­tä seu­raa suo­ras­taan ylen­palt­ti­sen suu­ri ilo ja rie­mu. En­sim­mäi­ses­sä ver­tauk­ses­sa on sata lam­mas­ta, jois­ta 99 on tal­lel­la ja yk­si ka­to­aa. Toi­ses­sa ver­tauk­ses­sa on kym­me­nen ho­pe­a­ra­haa, jois­ta yh­dek­sän on tal­lel­la ja yk­si ka­to­aa. Kol­man­nes­sa eli tuh­laa­ja­poi­ka­ver­tauk­ses­sa on yk­si tal­les­sa ole­va ja yk­si ka­don­nut. Mitä Jee­sus tar­koit­taa niil­lä, jot­ka ovat tal­lel­la? En­tä niil­lä, jot­ka ovat ka­don­neet?

Jee­sus aloit­taa kol­mois­ver­tauk­sen seu­raa­vas­ti: "Jos jol­la­kin teis­tä on sata lam­mas­ta ja yk­si niis­tä ka­to­aa au­ti­o­maa­han, niin tot­ta kai hän jät­tää ne yh­dek­sän­kym­men­täyh­dek­sän, läh­tee sen ka­don­neen pe­rään ja et­sii, kun­nes löy­tää sen (Luuk.15:4). Mei­tä voi ih­me­tyt­tää se, et­tä Jee­sus näyt­tää pi­tä­vän fa­ri­seuk­sia pai­me­ni­na. Kuu­luu­ko se ver­tauk­sen taus­ta­ker­to­muk­seen vai pi­täi­si­kö sii­tä teh­dä hen­gel­li­siä tul­kin­to­ja? Täs­sä yh­tey­des­sä on syy­tä vii­ta­ta He­se­kie­lin kir­jan 34. lu­kuun. Sii­nä Is­ra­e­lin kait­si­joi­na oli­vat pai­me­net, jot­ka ei­vät ol­leet pi­tä­neet huol­ta lau­mas­taan. Eh­kä­pä tämä oli Jee­suk­sen vih­jaus, joka pis­ti fa­ri­seuk­siin kuin nup­pi­neu­la.

Jee­sus ker­too, et­tä lam­mas­lau­ma näyt­ti ole­van ka­rus­sa au­ti­o­maas­sa. Mat­teuk­sen rin­nak­kais­ker­to­muk­sen (Matt.18:12) mu­kaan lam­paat ovat vuo­ril­la. Sama ti­lan­ne on edel­lä mai­ni­tus­sa He­se­kie­lin kir­jan koh­das­sa. Kun pai­men lo­pul­ta löy­tää lam­paan, hän kan­taa sen har­teil­laan iloi­ten ko­tiin. Mik­si hän ei vie ka­don­nut­ta lam­mas­ta ta­kai­sin au­ti­o­maa­han tois­ten luo, vaan vie sen ko­tiin­sa? Koti tar­koit­ta­nee täs­sä Ju­ma­lan val­ta­kun­taa. Pa­lat­tu­aan hän kut­suu ys­tä­vän­sä iloit­se­maan kans­saan. Syn­tyy kol­min­ker­tai­nen ilo, kun lam­paan löy­ty­mi­ses­tä nou­see rie­mu tai­vaas­sa, pai­me­nen ko­dis­sa ja lam­paan omas­sa sy­dä­mes­sä.

Jee­sus jat­kaa: Minä sa­non teil­le: Näin on tai­vaas­sa­kin. Yh­des­tä syn­ti­ses­tä, joka kään­tyy, iloi­taan siel­lä enem­män kuin yh­dek­säs­tä­kym­me­nes­täyh­dek­säs­tä hurs­kaas­ta, jot­ka ei­vät ole pa­ran­nuk­sen tar­pees­sa (Luuk.15:7). Ka­rus­sa kor­ves­sa ol­leet 99 lam­mas­ta ei­vät siis näy­tä tar­vit­se­van pa­ran­nus­ta. Fa­ri­seuk­set ja lai­no­pet­ta­jat oli­vat Jee­suk­sen mu­kaan kul­keu­tu­neet la­ki­hurs­kau­den tiel­le, jos­ta pääs­tään evan­ke­liu­min va­pau­teen vain pa­ran­nuk­sen kaut­ta. Ja kyl­lä kris­ti­tyn­kin elä­mään kuu­luu jat­ku­va pa­ran­nus ja syn­nin pois­pa­ne­mi­nen.

Täs­tä koh­das­ta kuu­lee myös sel­lais­ta ope­tus­ta, et­tä nämä 99 lam­mas­ta oli­vat kui­ten­kin us­ko­vai­sia. Edel­lä mai­ni­tus­sa Mat­teuk­sen rin­nak­kais­ker­to­muk­ses­sa sa­no­taan ni­mit­täin näin: Ja jos hän sen löy­tää -- to­ti­ses­ti: hän iloit­see sii­tä enem­män kuin niis­tä yh­dek­säs­tä­kym­me­nes­täyh­dek­säs­tä, jot­ka ei­vät ol­leet ek­syk­sis­sä (Matt.18:13).

Mar­kuk­sen evan­ke­liu­mis­sa on koh­ta, joka viit­taa sii­hen, et­tä Jee­sus tar­koit­ti 99 lam­paal­la fa­ri­seuk­sia. Sii­nä ker­ro­taan, mi­ten fa­ri­seuk­siin kuu­lu­vat lai­no­pet­ta­jat pa­hen­tui­vat, kun nä­ki­vät Jee­suk­sen syö­vän syn­tis­ten ja pub­li­kaa­nien seu­ras­sa. Mar­kus jat­kaa: Jee­sus kuu­li sen ja sa­noi: "Ei­vät ter­veet tar­vit­se pa­ran­ta­jaa, vaan sai­raat. En minä ole tul­lut kut­su­maan hurs­kai­ta, vaan syn­ti­siä.” (Mark.2:17).

Jos kui­ten­kin joku on sitä miel­tä, et­tä tal­lel­la ole­vat lam­paat ovat us­ko­vai­sia, on hyvä lu­kea lu­kua 15 eteen­päin. Nai­nen ja kym­me­nen ho­pe­a­ra­haa -ver­tauk­ses­sa nai­nen et­sii tar­koin ka­don­nut­ta ho­pe­a­ra­haan­sa. Kun hän löy­tää sen, nai­nen jär­jes­tää sel­lai­set pi­dot, et­tä nii­den kus­tan­nuk­set ylit­tä­vät mo­nin­ker­tai­ses­ti ka­don­neen ko­li­kon ar­von. Mut­ta kai­kis­ta eni­ten edel­lä esit­tä­mää­ni tul­kin­taa tu­kee vii­mei­sin koh­ta eli ker­to­mus tuh­laa­ja­po­jas­ta.

Sii­nä van­hem­pi veli on koko ajan tal­les­sa eli isän ko­din lä­hei­syy­des­sä. Nuo­rem­pi veli sen si­jaan on hult­tio, joka tuh­laa ra­han­sa irs­tau­des­sa ja va­jo­aa poh­jal­le. Kun hän tu­lee ta­kai­sin, isä jär­jes­tää niin yli­am­pu­vat juh­lat, et­tä van­hem­man vel­jen viha on jopa ym­mär­ret­tä­vää. Täs­sä on syy­tä huo­ma­ta, et­tä vaik­ka van­hem­pi veli te­kee töi­tä isän ko­dis­sa, hän ei elä sa­mas­sa ilos­sa ja rak­kau­des­sa. Van­hem­mal­la vel­jel­lä Jee­sus näyt­tää tar­koit­ta­van Ju­ma­lan omai­suus­kan­san jä­se­niä, is­ra­e­li­lai­sia, jot­ka ei­vät ot­ta­neet Kris­tus­ta vas­taan (ks. Room 9:4–5).

Kai­ken edel­lä kir­joi­te­tun pe­rus­teel­la voi­si tii­vis­tää, et­tä kun tul­ki­taan ver­tauk­sia, on tär­ke­ää tut­kia ver­tauk­sen laa­jem­paa taus­taa ja Raa­ma­tun ko­ko­nai­sil­moi­tus­ta. Ver­tauk­set ovat suu­ri hen­gel­li­nen aar­re­kam­mio, jos­ta riit­tää pal­jon am­men­net­ta­vaa. Olen saa­nut käy­dä lu­kui­sia kes­kus­te­lu­ja ver­tauk­sis­ta ja muis­ta­kin raa­ma­tul­li­sis­ta asi­ois­ta ys­tä­vie­ni ja lu­ki­joit­te­ni kans­sa. Näi­tä oli­si mu­ka­va edel­leen jat­kaa, ja otan mie­lel­lä­ni vas­taan aja­tuk­si­an­ne säh­kö­pos­tin vä­li­tyk­sel­lä.

MikaMutanen
Olen Oulussa syntynyt, Rovaniemellä kasvanut, Kajaanissa opiskellut ja Paltamoon kodin rakentanut opettaja ja yhdeksän lapsen isä. Asun vaimoni ja kahden nuorimman lapsen kanssa Mieslahden Kaskelassa, jossa on poltettu kylän viimeinen kaski 1900-luvun alussa. Täällä on kaikki mitä tarvitsen: perhe, kukkaniityt, perinneaidat, lampola, halkorante, kuusikkovaarat ja Oulujärven siintävät selät. Palautetta blogeista: mika.mutanen(a)gmail.com