Jeesuksen kertomat vertaukset tempaavat mukaansa kaikenikäisiä. Pieni lapsikin muistaa, miten tuhlaajapoika törsäsi rahansa maailman riekkujaisissa ja eli lopulta kuin sika läävässään. Silloin hän meni itseensä ja päätti palata takaisin kotiin. Kun isä näki jo kaukaa poikansa palaavan, hän juoksi avosylin vastaan ja antoi pojalle kaikki synnit anteeksi.
Jeesuksen vertauksia on laskutavasta riippuen 33–60. Vertausten kertominen oli antiikin aikoihin yleistä niin kreikkalaisten kuin juutalaistenkin opettajien keskuudessa. Niiden tarkoituksena oli selittää asia esimerkin avulla, jotta opetus menisi paremmin perille. Kertomukset oli helppo muistaa, joten kuulijat jäivät pohtimaan niitä myös jälkeenpäin.
Moni Jeesuksen vertaus on niin sanottu allegoria, jossa alkuperäinen asia kerrotaan toisella tavalla. Usein niissä on arkielämään liittyvä tilanne ja siitä nouseva opetus.
Koska Jeesus selitti vain muutaman vertauksen, joudumme tulkitsemaan niitä hengellisesti Raamatun pohjalta. Jos näin ei tehdä, vertaus uhkaa jäädä vain pinnalliseksi tarinaksi sen ajan ihmisten elämästä.
Joskus vertauksessa oleva ajallinen tapahtuma ja sen hengellinen kuva kietoutuvat sekavaksi vyyhdiksi. Silloin on vaikea tietää, mikä liittyy itse taustakertomukseen ja mikä sen hengelliseen sanomaan. Siksipä onkin tärkeä tutkia, millaisessa tilanteessa ja kenelle Jeesus kertoi vertauksen. Tämä nousee esille myös Luukkaan evankeliumin 15. luvussa, jota on kutsuttu myös nimellä Kadonneitten luku.
Luvun alussa kerrotaan, miten Jeesuksen luo oli tullut suuri joukko syntisiä ja publikaaneja. Evankeliumien mukaan Jeesus opetti heitä mielellään ja myös aterioi heidän kanssaan. Tämä suututti fariseuksia ja lainopettajia, joiden hurskauteen kuului pysyä erossa syntisistä. Jeesus kuuli heidän nurinansa ja kertoi heille kolme peräkkäistä vertausta. Aika usein nämä kolme vertausta käsitellään erillisinä vertauksina, mutta kuten kreikankielinen alkuteksti selvästi osoittaa, Jeesus liitti vertaukset toisiinsa ja kertoi ne samalle kuulijakunnalle.
Jokaisessa vertauksessa on sama kaava: jotain on tallella ja jotain katoaa. Kun kadonnut lopulta löytyy, siitä seuraa suorastaan ylenpalttisen suuri ilo ja riemu. Ensimmäisessä vertauksessa on sata lammasta, joista 99 on tallella ja yksi katoaa. Toisessa vertauksessa on kymmenen hopearahaa, joista yhdeksän on tallella ja yksi katoaa. Kolmannessa eli tuhlaajapoikavertauksessa on yksi tallessa oleva ja yksi kadonnut. Mitä Jeesus tarkoittaa niillä, jotka ovat tallella? Entä niillä, jotka ovat kadonneet?
Jeesus aloittaa kolmoisvertauksen seuraavasti: "Jos jollakin teistä on sata lammasta ja yksi niistä katoaa autiomaahan, niin totta kai hän jättää ne yhdeksänkymmentäyhdeksän, lähtee sen kadonneen perään ja etsii, kunnes löytää sen (Luuk.15:4). Meitä voi ihmetyttää se, että Jeesus näyttää pitävän fariseuksia paimenina. Kuuluuko se vertauksen taustakertomukseen vai pitäisikö siitä tehdä hengellisiä tulkintoja? Tässä yhteydessä on syytä viitata Hesekielin kirjan 34. lukuun. Siinä Israelin kaitsijoina olivat paimenet, jotka eivät olleet pitäneet huolta laumastaan. Ehkäpä tämä oli Jeesuksen vihjaus, joka pisti fariseuksiin kuin nuppineula.
Jeesus kertoo, että lammaslauma näytti olevan karussa autiomaassa. Matteuksen rinnakkaiskertomuksen (Matt.18:12) mukaan lampaat ovat vuorilla. Sama tilanne on edellä mainitussa Hesekielin kirjan kohdassa. Kun paimen lopulta löytää lampaan, hän kantaa sen harteillaan iloiten kotiin. Miksi hän ei vie kadonnutta lammasta takaisin autiomaahan toisten luo, vaan vie sen kotiinsa? Koti tarkoittanee tässä Jumalan valtakuntaa. Palattuaan hän kutsuu ystävänsä iloitsemaan kanssaan. Syntyy kolminkertainen ilo, kun lampaan löytymisestä nousee riemu taivaassa, paimenen kodissa ja lampaan omassa sydämessä.
Jeesus jatkaa: Minä sanon teille: Näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa (Luuk.15:7). Karussa korvessa olleet 99 lammasta eivät siis näytä tarvitsevan parannusta. Fariseukset ja lainopettajat olivat Jeesuksen mukaan kulkeutuneet lakihurskauden tielle, josta päästään evankeliumin vapauteen vain parannuksen kautta. Ja kyllä kristitynkin elämään kuuluu jatkuva parannus ja synnin poispaneminen.
Tästä kohdasta kuulee myös sellaista opetusta, että nämä 99 lammasta olivat kuitenkin uskovaisia. Edellä mainitussa Matteuksen rinnakkaiskertomuksessa sanotaan nimittäin näin: Ja jos hän sen löytää -- totisesti: hän iloitsee siitä enemmän kuin niistä yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä, jotka eivät olleet eksyksissä (Matt.18:13).
Markuksen evankeliumissa on kohta, joka viittaa siihen, että Jeesus tarkoitti 99 lampaalla fariseuksia. Siinä kerrotaan, miten fariseuksiin kuuluvat lainopettajat pahentuivat, kun näkivät Jeesuksen syövän syntisten ja publikaanien seurassa. Markus jatkaa: Jeesus kuuli sen ja sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.” (Mark.2:17).
Jos kuitenkin joku on sitä mieltä, että tallella olevat lampaat ovat uskovaisia, on hyvä lukea lukua 15 eteenpäin. Nainen ja kymmenen hopearahaa -vertauksessa nainen etsii tarkoin kadonnutta hopearahaansa. Kun hän löytää sen, nainen järjestää sellaiset pidot, että niiden kustannukset ylittävät moninkertaisesti kadonneen kolikon arvon. Mutta kaikista eniten edellä esittämääni tulkintaa tukee viimeisin kohta eli kertomus tuhlaajapojasta.
Siinä vanhempi veli on koko ajan tallessa eli isän kodin läheisyydessä. Nuorempi veli sen sijaan on hulttio, joka tuhlaa rahansa irstaudessa ja vajoaa pohjalle. Kun hän tulee takaisin, isä järjestää niin yliampuvat juhlat, että vanhemman veljen viha on jopa ymmärrettävää. Tässä on syytä huomata, että vaikka vanhempi veli tekee töitä isän kodissa, hän ei elä samassa ilossa ja rakkaudessa. Vanhemmalla veljellä Jeesus näyttää tarkoittavan Jumalan omaisuuskansan jäseniä, israelilaisia, jotka eivät ottaneet Kristusta vastaan (ks. Room 9:4–5).
Kaiken edellä kirjoitetun perusteella voisi tiivistää, että kun tulkitaan vertauksia, on tärkeää tutkia vertauksen laajempaa taustaa ja Raamatun kokonaisilmoitusta. Vertaukset ovat suuri hengellinen aarrekammio, josta riittää paljon ammennettavaa. Olen saanut käydä lukuisia keskusteluja vertauksista ja muistakin raamatullisista asioista ystävieni ja lukijoitteni kanssa. Näitä olisi mukava edelleen jatkaa, ja otan mielelläni vastaan ajatuksianne sähköpostin välityksellä.
Blogit
Lukijan kuva
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys