Juhani Ojalehto
Juhani Ojalehto
Heli Säkkinen
– Tämä työtehtävä vastaa koulutustani, vaikka ei sillä kyllä ole mitään tekemistä matkailun kanssa, SRK:lla markkinoinnin projektipäällikkönä vuoden ajan toiminut Tuulia Pelkonen nauraa.
– Olen opiskellut kauppatieteitä, pääaineena matkailun markkinointi ja johtaminen.
SRK on Pelkoselle ensimmäinen työpaikka kesän 2020 valmistumisen jälkeen.
– Minulla ei koskaan käynyt mielessä, että voisin päätyä tänne töihin, hän hymyilee.
Markkinoinnin projektipäällikön toimenkuva on SRK:lla uusi. Tehtävänkuva on hyvin moninainen. Pelkonen on laatinut SRK:lle markkinointistrategian, nyt työn alla on markkinointisuunnitelmat eri tuotteille, kuten lehdille, julkaisuille, leireille ja Kuule-sovellukselle.
– Nyt kun olen nähnyt SRK:n julkaisujen ja tapahtumien vuodenkierron, on helpompi hahmottaa, minkä verran työtä mikäkin vaatii. Sen myötä saan tehtyä realistiset suunnitelmat. Suurempia kampanjoita pitää osata ripotella pitkin vuotta ja julkaisuviikkojen lomaan niin, että graafiset suunnittelijatkin selviytyvät niistä kohtuudella.
Aiemmin julkaisujen markkinointi on SRK:lla hoidettu muun työn ohessa, ilman suurempaa suunnittelua.
– Minun työni on helpottaa muiden työtä täällä SRK:lla ja toisaalta myös asiakkaan elämää: kun hänellä on riittävästi tietoa tuotteesta, ostopäätös on helpompi tehdä, Pelkonen toteaa.
Aikaisemmin SRK julkaisi vähemmän kirjoja ja äänitteitä.
– Moni osti ne kaikki ihan jo kannatuksen vuoksi, Pelkonen tietää.
– Nykyisin, kun uusia julkaisuja tulee 10–15 joka vuosi, ei voida olettaa, että ne kaikki ostetaan joka kotiin. Markkinoinnin rooli on tärkeä, jotta jokainen osaa hankkia juuri haluamansa tuotteet.
Pelkonen koordinoi julkaisuviikkoon liittyvää työtä, joka alkaa jo pari kuukautta aiemmin suunnittelulla ja aikatauluttamisella.
– Yhdessä kustannuspäällikön, kustannustoimittajien, musiikin ja markkinoinnin asiantuntijan sekä monimediatoimittajan ja graafisten suunnittelijoiden kanssa saamme nostettua julkaisujen olennaisimmat sisällöt esiin. Minun tehtäväni on huolehtia, että asiakasnäkökulma tulee huomioitua, hän sanoo.
Markkinointihenkilö toimii yhteistyössä myös SRK:n viestintä- ja talouspäälliköiden, julkaisusihteerin, lehtien toimittajien, sähköisen viestinnän asiantuntijan, Kuule-koordinaattorin ja julkaisumyymälän väen kanssa. Työkavereiden ohessa Pelkonen tekee yhteistyötä rauhanyhdistysten julkaisuvastaavien kanssa.
– He ovat tärkeä linkki siinä, että viestit menevät rauhanyhdistysten sisällä eteenpäin.
Tuulia Pelkonen otti vuosi sitten markkinoinnin projektipäällikön tehtävän vastaan vaihtelevin ajatuksin.
– Toisaalta ei ollut mitään erityisiä odotuksia, toisaalta odotin kovasti, että pääsisin käyttämään ammattitaitoani.
Pelkonen on kohdannut työssään niin iloja kuin haasteita. Yhtä kysymystä hän on vuoden kuluessa pysähtynyt miettimään useamman kerran: miten tavoittaa nuoret aikuiset?
– Arvelen, että on monia sellaisia, jotka eivät tilaa Päivämiestä eivätkä Kuulea, eivät seuraa SRKnytin somea ja lähtevät seurapenkistä pois heti puheen jälkeen, ennen kuulutuksia. Meillä on iso massa, jota emme tavoita. Siihen kun keksisi jotain, hän huokaisee.
Korona-ajan myötä monien rauhanyhdistysten toiminta on ollut tauolla. Sen seurauksena SRK:n julkaisujen verkkokaupan myynti on kasvanut.
– Rauhanyhdistyksistä on tullut hyvin erilaisia toiveita: yksi on huolissaan siitä, että onhan ry:illä jatkossakin julkaisumyyntiä, toinen taas toivoo, että siirryttäisiin entistäkin enemmän verkkokauppaan. Itse ajattelen, että molempia tarvitaan, Pelkonen sanoo.
Markkinoinnista saatujen palautteiden mukaan osa ihmisistä on Tuulia Pelkosen sanoin ”suorastaan kauhistuneita siitä, että SRK:n tuotteita ylipäätään markkinoidaan”.
– Olen samaa mieltä, ettei aggressiivinen markkinointi sovi näihin tuotteisiin. Markkinointia ei silti tarvitse pelätä, sehän on ihmisten auttamista. Ja voisiko tärkeämpiä tuotteita olla kuin mitä me myymme? hän kysyy ja jatkaa:
– On mukava markkinoida sellaisia tuotteita, joiden takana voi itse seistä; nämä tuotteet vastaavat täysin omaa arvomaailmaani. Ja on hyvä muistaa, että markkinointimme päätarkoitus on rohkaista ihmisiä uskomaan.
Blogit
Lukijan kuva
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys