Kaisu Heikkilä työstää työhuoneellaan ulos sijoitettavaa roskapönttöä, joka kuuluu Oulun taiteilijaseuran organisoimaan roskisprojektiin. Taustalla näkyy hänen maalauksensa ”Las Palmas”.
Kuva haastateltavalta
Kaisu Heikkilä työstää työhuoneellaan ulos sijoitettavaa roskapönttöä, joka kuuluu Oulun taiteilijaseuran organisoimaan roskisprojektiin. Taustalla näkyy hänen maalauksensa ”Las Palmas”.
Kuva haastateltavalta
Paula Heikkilä
Oululainen kuvataiteilija Kaisu Heikkilä on taiteillut oikeastaan koko ikänsä. Hänen kättensä jälkeä löytyy myös SRK:n julkaisuista. Hän on kuvittanut muun muassa Siionin Joulu -lehden ja tehnyt kansikuvan Mikko Kinnusen teokseen Käännös oikeaan päin.
Heikkilän mieleen on jäänyt lapsuudesta, miten äiti lupasi ottaa voipaperirullan piirustuspaperiksi, eikä paperia tarvinnut säästellä.
– Lapsena minulla oli piirtämisessä esikuvanani kahdeksan vuotta vanhempi siskoni. Matkin hänen tapaansa piirtää, lähinnä ihmisiä ja heidän asujaan. Pyrkimys kopioida taitavan tekijän kädenjälkeä on hyvä keino oppia.
Yläasteaikoina Heikkilä opetteli englannin sanoja piirtämällä niistä kuvia vihkoonsa. Hän toteaakin oppivansa helposti visuaalisuuden avulla.
– Jos kuuntelen luentoa, teen aina muistiinpanot. Näin pystyn paremmin hahmottamaan asiayhteyksiä ja rakenteita. Käsin kirjoittaminen on minulle niin kuin piirtämistä.
Päätoimisena kuvataiteilijana Heikkilä on työskennellyt noin kymmenen vuotta, ja oma työhuone hänellä on ollut vuodesta 2014 lähtien.
– Taide antaa minulle henkisen tilan, jossa voin olla vapaasti tunteitteni ja ajatusteni kanssa. Värkkäämällä jotakin työhuoneellani vapauteni konkretisoituu näkyväksi. Silloin en ajattele tekeväni taidetta. Syntyy jotakin, enkä tiedä onko se edes mitään uutta, Heikkilä pohtii.
Croquis-piirtämistä Heikkilä on harrastanut lähes koko elämänsä. Siinä piirustukset ovat luonnosmaisia ja ne piirretään yleensä tietyssä ajassa, esimerkiksi viidessä tai kymmenessä minuutissa. Mallina on useimmiten ihminen.
– Se on rentouttavaa. Nautin havainnosta piirtämisestä, jossa unohdan itseni ja olen yhtä sen kanssa, mitä piirrän. Siihen liittyy kauneuden näkeminen ja arvokkuuden kokemus. Ääriviiva on mielenkiintoinen asia. Oikeastihan sitä ei ole edes olemassa.
Heikkilä muistaa ajan, jolloin alakulo oli elämässä vahvasti läsnä. Tuolloin hänen rutiineihinsa kuului aamupalan yhteydessä lukea sanomalehteä.
– Useimmiten kun pääsin kulttuurisivuille, minulla heräsi toivo. Siihen liittyi jotakin innostavaa ja omaksi koettua. Kirjoitukset ja kuvat taiteesta muistuttivat minua siitä, että taiteen maailma on olemassa. Se avasi näkymän mielekkääseen elämään. Mietin, että se mitä halusin tehdä, kuuluisi tuohon maailmaan. Jossain myöhemmässä vaiheessa uskaltauduin ystäväni innoittamana vuokraamaan itselleni työhuoneen.
Tekstiilisuunnittelijaksi Heikkilä on opiskellut käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa Kuopiossa.
– Eräässä harjoitustehtävässä piti työstää teos oman muiston pohjalta. Tein kankaasta kolmiulotteisen teoksen muistosta lumiluolassa olemisesta. Lumiluolassa seinämien paksuus vaihteli. Ohuista kohdista valo kuulsi läpi. Se näkyi tekstiilissäni.
– Käydessäni pari vuotta sitten Helsingin keskustakirjasto Oodissa, sen ylimmässä kerroksessa oli samaa lapsuuteni muiston lumiluolan tunnelmaa. Hieno tila. Lienee siitä tullut koulutehtäväkin mieleen.
Myöhemmin Heikkilä opiskeli Taideteollisessa korkeakoulussa.
– Eräällä kurssilla oli aiheena liike, ääni ja rytmi. Opettaja esitteli meille esimerkin liike- ja ääniteoksesta. Koulu sijaitsi vanhassa Arabian tehdasrakennuksessa, jossa porraskäytävä oli kaikuva tila. Hän pudotti yläkerroksesta pingispalloja, jotka pomppivat portaita alaspäin. Pingispallojen putoamisäänet tekivät rytmillisesti vaihtuvan ääniteoksen. Kun viimeiset pallot pysähtyivät, ääni vaimeni hiljaisuuteen. Se oli hieno teos ja jäi vaikuttavana mieleen.
Heikkilä koki lapsuudessaan, että tunteet olivat lähinnä haittatekijä. Hän pyrki pitkään sivuuttamaan itsensä ja eli suorittaen. Hän pohtii omaa luovuuttaan:
– En tiedä, olenko kovin luova. Koen, että hyvät kohtaamiset ihmisten kanssa virittävät vapaata oloa ja mielikuvien syntymistä. Oma työtila taas mahdollistaa vapauden kokemista omassa tekemisessä.
Omien kokemustensa pohjalta Heikkilä haluaa kannustaa kaikkia, jotka pohtivat, uskaltaisivatko aloittaa taideharrastuksen.
– Toimiessani kuvataideopettajana usein aikuiset oppilaat sanoivat, etteivät he osaa piirtää. Tunnistan tuon, miten pelottavaa on tuottaa näkyvää, kun on mielessä itsestä käsitys, ettei osaa. Kannattaa hakeutua sellaiseen ohjaukseen, jossa voi olla luottavaisin mielin oman epävarmuuden kanssa. Mielestäni kuvataideopetuksessa voisi enemmän käyttää yksityisopetusta, niin kuin esimerkiksi musiikkipuolella on. Toki voihan sitä alkaa itsekseenkin vain tekemään ja hankkia tietoa, ja näin mennä kohti sitä, mikä tuottaa itselle iloa.
Blogit
Lukijan kuva
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys