JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Lepopäivä – lahja vai orjuuttaja?

Artikkelit
25.10.2025 7.00

Juttua muokattu:

22.10. 14:03
2025102214033920251025070000

Juha Humalajoki

Juha Humalajoki

Le­po­päi­vän kun­ni­oi­tus on vä­hen­ty­nyt. On ih­mi­siä, joil­la sun­nun­tai ei juu­ri eroa toi­sis­ta päi­vis­tä. Tuol­loin ar­jen ja py­hän, työn ja le­von vir­kis­tä­vä vaih­te­lu jää ko­ke­mat­ta. Ju­ma­la on an­ta­nut meil­le le­po­päi­vän lah­jak­si, kai­kin­puo­li­sen le­von ja uu­dis­tu­mi­sen läh­teek­si.

Le­po­päi­vää suo­je­lee kol­mas käs­ky ”Py­hi­tä le­po­päi­vä” sekä käs­kyn raa­ma­tul­li­set pe­rus­te­lut. Ne on mai­nit­tu Raa­ma­tus­sa kah­des­sa pai­kas­sa (2. Moos. 20: 8–11; 5. Moos. 5: 12–15).

Lepo kuu­luu kai­kil­le

Yk­si kol­man­nen käs­kyn pe­rus­te­lu on luo­mis­te­o­lo­gi­nen. Pää­tet­ty­ään luo­mis­työn­sä Ju­ma­la le­pä­si seit­se­män­te­nä päi­vä­nä ja py­hit­ti sen. Ju­ma­lan me­net­te­ly ase­te­taan esi­ku­vak­si meil­le ih­mi­sil­le.

Toi­nen pe­rus­te­lu on pe­las­tus­his­to­ri­al­li­nen. Is­ra­e­lin las­ten tuli viet­tää le­po­päi­vää Egyp­tin or­juu­des­ta va­pau­tu­mi­sen muis­tok­si. Jo­kai­se­na sa­pat­ti­na juu­ta­lai­set juh­li­vat tätä Ju­ma­lan pe­las­tus­te­koa.

Sa­pa­tin lepo ei ol­lut vain va­pai­den juu­ta­lais­ten yk­si­noi­keus. Lepo tuli suo­da myös muu­ka­lai­sil­le ja or­jil­le ja jopa ras­kas­ta työ­tä raa­ta­vil­le ve­to­juh­dil­le.

Ih­mi­sel­le on an­net­tu vii­kos­sa yk­si päi­vä, sa­pat­ti, jona so­si­aa­li­nen tasa-ar­vo to­teu­tuu ja syn­tiin­lan­kee­muk­sen tuo­ma työn­vai­va het­kek­si hel­lit­tää. Jo­kai­nen sa­pat­ti on tar­koi­tet­tu hei­jas­ta­maan sitä pa­ra­tii­sin olo­ti­laa, jos­sa pe­rus­le­po ja tasa-ar­vo val­lit­si­vat. Täs­sä on le­po­päi­vän so­si­aa­lie­et­ti­nen pe­rus­te­lu.

Kes­ki­ös­sä Ju­ma­lan sana

Juu­ta­lai­set viet­ti­vät sa­pat­tia vii­kon vii­mei­se­nä päi­vä­nä, lau­an­tai­na. Kris­ti­tyil­lä le­po­päi­vä siir­tyi vii­kon en­sim­mäi­sel­le päi­väl­le, joka oli tuon las­ku­ta­van mu­kaan sun­nun­tai. Näin ta­pah­tui pe­las­tus­his­to­ri­al­li­sis­ta syis­tä. Jee­sus nou­si hau­das­ta vii­kon en­sim­mäi­se­nä päi­vä­nä. Jo­kai­se­na sun­nun­tai­na juh­lim­me pää­si­äis­tä, Jee­suk­sen saa­vut­ta­maa voit­toa syn­nin or­juut­ta­vis­ta val­lois­ta.

Tä­hän liit­tyy se sun­nun­tain viet­to­ta­pa, jota Lut­her opet­ti. Hä­nes­tä sa­pat­ti on Ju­ma­lan sa­nan lu­ke­mi­sen, saar­naa­mi­sen ja kuu­le­mi­sen päi­vä. To­sin Ju­ma­lan sa­naa so­pii tut­kia ja op­pia kaik­ki­na päi­vi­nä, mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan.

Lo­pul­ta jo­kai­nen sun­nun­tai on esi­ma­kua sii­tä le­vos­ta, joka täy­del­li­se­nä odot­taa Ju­ma­lan lap­sia tai­vaas­sa. Tämä sa­pa­tin lepo koit­taa sit­ten, kun Is­ra­e­lin las­ten kor­pi­mat­kaan ver­rat­ta­va kil­voi­tus tääl­lä ajas­sa on päät­ty­nyt.

Sa­pat­ti on ih­mis­tä var­ten

Jee­suk­sen ajan la­ki­juu­ta­lai­suu­des­sa sa­pa­tis­ta oli tul­lut it­se­tar­koi­tus. Kun juu­ta­lai­set jou­tui­vat pak­ko­siir­to­lai­suu­teen, tuli tar­ve erot­tua muis­ta kan­sois­ta. Sa­pa­tin tar­kas­ta, isien pe­rin­näis­sään­nöil­lä las­ta­tus­ta vie­tos­ta muo­tou­tui yk­si juu­ta­lai­suu­den tun­nus.

Jee­sus pa­laut­ti sa­pa­tin al­ku­pe­räi­seen ar­voon­sa. Hän opet­ti, et­tä sitä ei ole tar­koi­tet­tu ih­mis­ten or­juut­ta­jak­si, vaan sa­pat­ti on ih­mis­tä var­ten. Le­po­päi­vä­nä saa nos­taa hä­rän kai­vos­ta ja pa­ran­taa sai­rai­ta. Tä­hän liit­ty­en Lut­her opet­ti, et­tä sa­pat­ti­na on lupa teh­dä ne toi­met, joi­ta vält­tä­mä­tön kris­til­li­nen tar­ve vaa­tii.

Toi­saal­ta Lut­her täh­den­si, et­tä sun­nun­tai­le­po ei ole ydi­no­le­muk­sel­taan ruu­miil­lis­ta, vaan hen­gel­lis­tä, jos­sa ih­mi­sen omat teot tau­ko­a­vat. Py­hä­päi­vä­nä kris­tit­ty juh­lii lah­jak­si saa­tua us­kon­van­hurs­kaut­ta. Taus­tal­la on aja­tus ”mi­nun ei tar­vit­se teh­dä pe­las­tu­ak­se­ni mi­tään, vaan an­nan Ju­ma­lan vai­kut­taa kai­ken”.

Sie­lun sy­vää le­poa

Mikä on sun­nun­tai­na saar­naa­van sa­nan­pal­ve­li­jan le­po­päi­vä? Lut­he­rin mie­les­tä saar­naa­ja ei tar­vit­se eri­tyis­tä le­po­päi­vää, kos­ka hä­nel­lä on ai­na le­po­päi­vä.

Lut­her saat­toi aja­tel­la, et­tä Ju­ma­lan sa­nan lu­ke­mi­nen ja se­lit­tä­mi­nen on sie­lun syvä lepo ja vir­kis­tys ar­ke­na ja sun­nun­tai­na.

Ny­kyi­sin myös pa­peil­la on va­paa­päi­vät ja vuo­si­lo­mat. Lut­he­ria täl­lai­nen käy­tän­tö oli­si mah­ta­nut ko­vas­ti hu­vit­taa ja kum­mas­tut­taa.

26.10.2025

Jeesuksen sanat kuultuaan jotkut väkijoukosta sanoivat: ”Tämän täytyy olla se profeetta.” Toiset sanoivat: ”Hän on Messias.” Mutta toiset epäilivät: ”Ei kai Messias Galileasta tule!” Joh. 7:40–41

Viikon kysymys