Raamatun syntiinlankeemuskertomus kuvaa kiusausta, joka on ollut tuosta tapahtumasta lähtien lähellä ihmistä. Jumalan vastustaja antoi ihmiselle houkuttelevan, mutta pettävän lupauksen, mikäli tämä seuraisi sielunvihollisen neuvoa: ”Teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia” (1. Moos. 3:5). Lankeemuksen jälkeen valhesaarna paljastui ja Jumalan varoitus kuolemasta kävi toteen.
Perisynnin rikkoma ihminen pyrkii hallitsemaan omaa elämäänsä Jumalan tavoin, myös ihmiselämän alkua ja loppua. Tällöin eksytään ihmiselle liian suurten ja vaikeiden kysymysten ratkojaksi. Kenellä on oikeus syntyä ja elää? Millainen elämä on riittävän hyvää elettäväksi? Tässä lehdessä sekä lehden liitteenä ilmestyvässä Siionin Lähetyslehdessä pohditaan ihmisen elämän arvoon, syntymään ja kuolemaan liittyviä kysymyksiä Jumalan sanan pohjalta.
Elämä itsessään on ainutkertainen ja pyhä. Se on Jumalan lahjaa ja sillä on tarkoituksensa, olipa se ajallisesti lyhyt tai pitkä. Ihmisellä ei Jumalan sanan mukaan ole oikeutta päättää omasta tai toisen elämästä, vaikka tähän sisältyisi inhimillistä kärsimystä ja kipua. Vain kaikkitietävä Jumala osaa mitata ihmiselämän pituuden oikein. Hän antaa elämän, hän päättää kuolemasta ja määrittää elämän pituuden (Ps. 39:5–6).
Ajassamme käydään yhteiskunnallista ja lainsäädännöllistä keskustelua eutanasiasta eli ”potilaan surmaamista lääkkeillä hänen pyynnöstään kärsimyksen lopettamiseksi” (Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 2018;134 (10):1002–10). Keskustelu syntymättömän lapsen elämän päättämisestä eli abortista on sekin jatkunut vuosikymmenten ajan.
Lääketieteen perusolemus on lievittää kärsimystä ja suojella elämää, ei päättää sitä. Raamatun vastaiset lainsäädännölliset päätökset eivät ole poistaneet, eivätkä poista, sellaisia eettisiä ongelmia, jotka elämän päättämiseen liittyvät. Jumalan sanan ja kristillisen uskon vastaus näihin kysymyksiin on selkeä. Elämän alku ja loppu kuuluvat Jumalalle, ei ihmiselle (Ps. 139:16).
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys