Mikä onkaan palkitsevampaa kuin olla keskipisteenä ympärillään pienet lähimmäiset, jotka kuuntelevat tarkasti, hivuttautuvat kiinnostuneina yhä lähemmäksi ja elävät mukana niin täysillä, etteivät haluaisi yhteisen hetken päättyvän. Jos arvostat juuri näitä hetkiä, saatat kuulua siihen neljännekseen suomalaisia aikuisia, jotka lukevat lapsille säännöllisesti ääneen lastenkirjoja.
Vaikka lapsiperheessä aikaa on venytettävä moneen välttämättömään, vanhemmat haluavat tehdä lasten eteen parhaansa suurissa ja pienissä valinnoissa. Voidaanko myös lukuhetkille nipistää aikaa, joskus vaikka lumitöiden aloitusta, leipomista tai pesuhuoneen siivousta siirtämällä?
Oppiakseen arvostamaan lukemista pienet tarvitsevat tukijoita ja kannustajia, ja on osoitettu, että aikuisten asenne lukemiseen periytyy lapsille.
Kielellä pärjää
Kuvakirja on jo aivan pienelle mukava esine, koska hän liittää siihen yhdessäolon ja läheisyyden muiden kanssa. Tähän liittyvät hymyt, ääntelyt, nonverbaalit viestit, rytmit ja lukuisat hauskat toistot.
Vauva ja aikuinen tai vanhempi sisarus suuntaavat huomionsa samaan kuvaan, osoittelevat sitä ja oppivat näin jakamaan ja nimeämään kohteita yhdessä. Vauva oppii keskustelun kehikon jo ennen sanoja. Ensimmäisiä elinvuosia pidetään merkittävinä kielen kehityksen kannalta.
Lapselle lukeminen lisää myös myönteisyyttä koulua kohtaan. Ne, joille kirjat ovat tuttuja, menestyvät koulussa paremmin ja kouluttautuvat myöhemmin pidemmälle.
Hyvä lukutaito ja laajempi medialukutaito ovat lapsen tulevaisuuden kannalta välttämättömiä taitoja. Viimeistään koulussa faktamaailma tulee vahvasti mielikuvitusmaailman rinnalle. On opittava erottamaan epätosi todesta, jäsennettävä tietoa ja hankittava sitä itsenäisesti – muualtakin kuin Wikipediasta.
Valitettavasti nyky-Suomessa joka kymmenennen lapsen lukutaito ei ole riittävä ja nuoret käyttävät lukemiseen aikaa lähes puolet vähemmän kuin parikymmentä vuotta sitten.
Lue hyvää
Yksi hyvän kirjan tuntomerkki on, että se kiehtoo sekä lapsia että aikuisia. SRK on kustantanut viime aikoina monta hyvälaatuista, innolla ja sydämellä tehtyä lastenkirjaa. Monissa mieltä sulattavissa tarinoissa lapsia lähestytään taidollisesti ja heille annetaan tilaa itse oivaltaa ja pohtia.
SRK:n julkaisemien kirjojen perimmäinen tarkoitus on kertoa pienelle taivastiestä ja juurruttaa häntä hyvään maahan. Myös lastenlehti Siionin kevät on ulkoasun ja sisältönsä puolesta tasokas ja monipuolinen lehti.
Lastenkirjoissa valikoimaa riittää eikä niiden hankkiminen ole kirjastojen ansiosta rahasta kiinni. Vaikkapa joululahjakirjoja saa edullisesti kirppiksiltä.
Kirjoja on helppo kierrättää lasten ikätason ja mieltymysten mukaan. Kun joku tietyssä vaiheessa haluaa kuulla vain puskutraktoreista ja kauhakuormaajista, toinen on rakastunut Tatuun ja Patuun tai vain prinsessat kelpaavat.
Luettava kannattaa valita lapsen käsityskyky huomioiden, ettei lukija jää lopulta paikalle yksin kuuntelijoiden poistuttua omiin puuhiinsa.
Tunteita ja keskustelua
Luetun kuunteleminen houkuttelee pieniä keskittymään kokonaiseen lukuun, tarinaan tai kirjaan. Keskittymistaitoa lapsi tulee tarvitsemaan elämänsä aikana. Lukutilanteissa keskittymistä ja rauhoittumista opetellaan yhdessä.
Taitavat kirjantekijät tavoittavat syvältä lapsen mielen. Kirjan mukana lapsi saa vapaasti nauraa, nauttia, jännittää tai surra. Tutustuessaan kirjan eri henkilöihin hän tutustuu turvallisessa tilanteessa omiin tunteisiinsa.
Lukuhetket suorastaan houkuttelevat juttelemaan monista aiheista, joita ei ehkä muuten tulisi eteen. Eikä polulta poikkeamiseen ole kynnystä: aina voi palata takaisin sille riville, jonka kohdalla lapsi vaikkapa nostaa katseensa kuvista ja aloittaa juttutuokion: ”Ootko sinäkin elänyt silloin kun nuo, kivikaudella?”
Lapsen tunteva osaa harkita, mistä luetussa kannattaa keskustella. Lapset haluavat kuulla saman kirjan useita kertoja, ja niistä löytyykin uusia jutunaiheita.
Pikku-Ellan kuolemasta kertova kirja saattoi ensimmäisellä kerralla herättää ekaluokkalaisessa monia mietteitä ja kysymyksiä. Mutta pian hän jo puristi sitä molemmin käsin itseään vasten ja esitteli sitä mummolle: ”Tämä kirja on nimeltään minun Kaikkein Rakkain Kirja.”
Lapset, joille voi lukea, ovat hieno mahdollisuus aikuiselle. Kirjat eivät ole vain ”muista suorittaa lukeminen” -velvoitteita, vaan niiden kautta aikuinen tavoittaa sitä, mitä on ollut itse kauan sitten. Ne herättävät lapsuudenkokemuksia, tunnelmia ja tasoja, jotka olivat olemassa myös hänen omissa varhaisissa lukuhetkissään.
Lämpimiä tunnemuistoja lukusohvasta ja aikaansa antaneesta aikuisesta ei voi korvata. Eivätkä ne menetä arvoaan.
Teksti: Kirsti Nurkkala
Julkaistu Päivämiehessä 19.9.2018
Kuvituskuva: Päivi Peltoniemi
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys