JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutiset

Naistenillassa pohdittiin hyvinvointia – luotanko itseeni vai Jumalaan?

Uutiset
22.10.2024 9.00

Juttua muokattu:

21.10. 12:58
2024102112583420241022090000
Missä ihmisen mahdollisuudet loppuvat, siellä Jumalan mahdollisuudet vasta alkavat, muistutettiin naistenillassa.

Missä ihmisen mahdollisuudet loppuvat, siellä Jumalan mahdollisuudet vasta alkavat, muistutettiin naistenillassa.

Maija Korhonen

Missä ihmisen mahdollisuudet loppuvat, siellä Jumalan mahdollisuudet vasta alkavat, muistutettiin naistenillassa.

Missä ihmisen mahdollisuudet loppuvat, siellä Jumalan mahdollisuudet vasta alkavat, muistutettiin naistenillassa.

Maija Korhonen

Eve­lii­na Kan­ni­ai­nen, Ou­to­kum­pu

Vaik­ka hen­ki­syys­kin on tär­ke­ää, kes­tä­vä rau­ha löy­tyy vain Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­ta ar­mon ja an­teek­si­an­ta­muk­sen evan­ke­liu­min kaut­ta.

– Tun­tuu kuin ko­tiin oli­si tul­lut, tuu­ma­si nais­te­nil­lan alus­ta­ja Juho Leh­to­la, kun saa­pui en­sim­mäis­tä ker­taa Ou­to­kum­mun Rau­ha­nyh­dis­tyk­sel­le. Ko­ke­muk­sen tai­si ja­kaa il­lan use­am­pi­kin osa­not­ta­ja.

Tun­nel­ma oli to­si­aan ko­toi­sa, yh­tei­söl­li­nen ja tur­val­li­nen, kun eri­lai­set elä­män­ti­lan­teet, -ta­ri­nat ja ko­ke­muk­set koh­ta­si­vat lo­ka­kui­se­na per­jan­tai-il­ta­na.

– Mo­ni­puo­li­ses­sa kes­kus­te­lus­sa kuu­lui sekä van­hem­pien nais­ten elä­män­ko­ke­muk­set et­tä nuo­rem­pien nä­kö­kul­mia sii­hen, mitä on elää us­ko­vai­se­na nai­se­na täs­sä ajas­sa, poh­ti Juho Leh­to­la.

Us­ko tuo tar­koi­tuk­sen

Leh­to­la toi esil­le hy­vin­voin­nin nel­jä nä­kö­kul­maa: fyy­si­sen, so­si­aa­li­sen, hen­gel­li­sen ja hen­ki­sen. Hen­gel­li­syys mää­ri­tel­lään us­kon­nol­li­suu­dek­si, kun taas hen­ki­syys näh­dään kiin­nos­tuk­se­na ar­voi­hin ja mer­ki­tyk­siin elä­mäs­sä. Hen­ki­syys liit­tyy ajal­li­seen elä­mään ja maal­li­siin asi­oi­hin, hen­gel­li­syys ian­kaik­ki­suu­teen ja Ju­ma­lan läs­nä­o­loon.

Nyky-yh­teis­kun­nas­sa vai­kut­taa usein sil­tä, et­tä hen­gel­li­nen osa ih­mis­tä py­ri­tään häi­vyt­tä­mään ja mo­nia hen­gel­li­syy­teen oleel­li­ses­ti liit­ty­viä asi­oi­ta lii­te­tään so­si­aa­li­seen tai hen­ki­seen hy­vin­voin­tiin. Us­ko on kui­ten­kin se hy­vin­voin­nin pe­ru­sa­sia, joka tuo ih­mi­sen elä­mään yh­teyt­tä ja elä­män tar­koi­tus­ta, joka voi täyt­tää mo­nel­ta osin hen­ki­sen ja so­si­aa­li­sen­kin hy­vin­voin­nin tar­pei­ta.

Hen­gel­li­syy­den ti­lal­le saat­taa al­kaa hii­piä hen­ki­syys. Ajas­sam­me on vah­vas­sa nos­tees­sa uus­hen­ki­syys.

– It­sen­sä ke­hit­tä­mi­nen ja hen­ki­nen kas­vu ovat par­haim­mil­laan voi­ma­va­ro­ja esi­mer­kik­si työ­e­lä­mäs­sä, mut­ta mis­sä koh­taa hen­ki­sen kas­vun tiel­lä on vaa­ra­na ajau­tua us­kon kans­sa tör­mäys­kurs­sil­le, ky­se­li Leh­to­la.

Uus­hen­ki­syy­des­sä usein us­ko­taan jo­hon­kin kor­ke­am­paan voi­maan. Usein voi esiin­tyä myös vah­vaa us­koa omaan it­seen ja sel­viy­ty­mi­seen omal­la voi­mal­la, kun­han vain riit­tä­väs­ti tut­kii it­se­ään ja kas­vaa ih­mi­se­nä. Myös ih­mi­sen yh­teys luon­toon ja eri­lai­set my­to­lo­gi­an hah­mot voi­vat nous­ta ju­ma­lan kal­tai­seen ase­maan. Ny­ky­ai­ka­na on help­po ajau­tua so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa eri­lai­siin “kup­liin”, jois­sa sa­man­hen­ki­set ih­mi­set koh­taa­vat ja ja­ka­vat aja­tuk­sia.

Rau­ha löy­tyy evan­ke­liu­mis­ta

Alus­ta­ja muis­tut­ti, et­tä Raa­ma­tus­sa­kin ku­va­taan sa­man­lai­sia il­mi­öi­tä kuin nyt. Paa­va­li kir­joit­ti: ”Pi­tä­kää va­ran­ne, et­tei ku­kaan hou­kut­te­le tei­tä har­haan tyh­jil­lä ja pet­tä­vil­lä vii­sau­den opeil­la, jot­ka no­jau­tu­vat ih­mis­ten pe­rin­näi­siin kä­si­tyk­siin ja maa­il­man al­ku­voi­miin ei­vät­kä Kris­tuk­seen” (Kol. 2:8). Paa­va­li viit­ta­si vii­sau­den ni­mis­sä kul­ke­nee­seen uu­des­ti­syn­ty­mi­sen op­piin, gnos­ti­lai­suu­teen, jon­ka ta­voit­tee­na oli kor­ke­am­man it­sen löy­tä­mi­nen. Sii­nä kris­ti­nus­kon sa­no­maa ja pe­rin­net­tä oli yh­dis­tet­ty mys­tee­rius­kon­toi­hin ja kan­san­fi­lo­so­fi­oi­hin.

Juho Leh­to­la lai­na­si myös Erk­ki Ala­saa­re­lan alus­tus­ta:

– Uus­hen­ki­syy­den suu­rin vaa­ra on sii­nä, et­tä sen kaut­ta voi huo­maa­mat­taan omak­sua it­sel­leen vie­raan, ei-kris­til­li­sen ajat­te­lu­ta­van. Raa­ma­tus­ta vie­raan­tu­neet ha­ke­vat hen­gel­li­syy­den ti­lal­le ar­vo­ja ja maa­il­man­kat­so­mus­ta hen­ki­syy­des­tä, tie­tees­tä tai so­me­vai­kut­ta­jil­ta.

Hen­ki­syys ei kos­kaan vas­taa ih­mi­sen pe­rim­mäi­siin ky­sy­myk­siin. Vaik­ka ajal­lis­ta ja hen­kis­tä hy­vin­voin­tia voi eri ta­voin saa­vut­taa­kin, kes­tä­vä rau­ha löy­tyy vain Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­ta ar­mon ja an­teek­si­an­ta­muk­sen evan­ke­liu­min kaut­ta.

Ju­ma­la aut­taa

Leh­to­la haas­toi kuu­li­joi­taan poh­ti­maan, mi­ten us­ko nä­kyy elä­män eri osa-alu­eis­sa, meis­sä hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti, työ­e­lä­mäs­sä tai lä­heis­ten kes­kel­lä.

– Mitä mer­kit­see se, et­tä us­ko an­taa tur­vaa ja toi­voa? Jak­sam­me­ko luot­taa Ju­ma­lan voi­maan?

Il­lan ai­ka­na kuu­lim­me­kin mo­nia kos­ket­ta­via elä­män­ta­ri­noi­ta, mi­ten Ju­ma­la on eri­lai­sis­sa isois­sa ja pie­nis­sä ti­lan­teis­sa aut­ta­nut ja ih­meel­li­ses­ti joh­dat­ta­nut eteen­päin. Raa­ma­tun ope­tuk­set ja su­ku­pol­vien esi­mer­kit tur­vau­tu­mi­ses­ta Ju­ma­lan voi­maan aut­ta­vat mei­tä täs­sä­kin het­kes­sä. Je­re­mi­an kir­jas­sa sa­no­taan: “Minä an­nan teil­le tu­le­vai­suu­den ja toi­von” (Jer. 29:11).