Uuden kirkolliskokouksen keskusteluja hallitsi piispainkokouksen esitys muuttaa kirkkojärjestystä kahden eri avioliittonäkemyksen suuntaan.
Harri Vähäjylkkä
Uuden kirkolliskokouksen keskusteluja hallitsi piispainkokouksen esitys muuttaa kirkkojärjestystä kahden eri avioliittonäkemyksen suuntaan.
Harri Vähäjylkkä
Harri Vähäjylkkä
Turku
Keskusteluissa tuli ilmi näkemysten moninaisuus. Edustaja Pauli Niemelä kaipasi keskusteluun enemmän puhetta Raamatusta.
Helmikuussa 2024 valittu uusi kirkolliskokous kokoontui ensimmäiseen kokoukseensa 13.–17. toukokuuta Linnasmäen opistolle Turkuun. Kirkolliskokouksen vaaleilla valituista jäsenistä uusia edustajia on yli puolet.
Muutokset mietityttävät
Kirkolliskokouksen puheenjohtajana toimii arkkipiispa. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Hanna Mithiku ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Seppo Parkkila.
Kirkolliskokouksen avajaispuheenvuorossa arkkipiispa Tapio Luoma puhui muutoksesta ja kirkon muuttumisesta.
– Ajatus kirkon muuttumisesta ja toisaalta pysyvyydestä mietityttää monia. Tässä onkin itse asiassa kaikkien kirkkojen ja kaikkien kirkolliskokousten tehtävä kaikkina aikoina: pohtia ja ratkaista kysymyksiä siitä, miten muuttuvan ajan haasteisiin olisi vastattava ja minkälaisilla muutoksilla, Luoma totesi.
Näkemysten moninaisuus
Kirkolliskokous aloitti lähetekeskustelun koskien piispainkokouksen ehdotusta kirkkojärjestyksen muuttamisesta siten, että siihen tulisi kaksi rinnakkaista avioliittokäsitystä. Näistä toinen käsitys näkisi avioliiton miehen ja naisen välisenä ja toinen käsitys kahden ihmisen välisenä. Arkkipiispa Luoma toi puheenvuorossaan esille sen, että nyt käsillä oleva esitys on vuosia kestäneen keskustelun lopputulos.
– Asiassa vallitsee näkemysten moninaisuus. On tärkeää, että kunnioitamme toisiamme, vaikka välillämme on erilaisia näkemyksiä. Ehdotus ei ole avioliittokeskustelun päätös, vaan keskustelua tulee jatkaa, Luoma totesi.
Luomiskertomuksen malli
Piispainkokouksen esitys sai aikaan vilkkaan ja pitkän keskustelun. Myös keskusteluissa tuli esille näkemysten erilaisuus. Pitäytymistä nykyiseen, kirkon avioliittonäkemykseen perusteltiin muun muassa sillä, että Raamatun opetuksessa esiintyy vain yhdenlainen avioliitto, miehen ja naisen välinen.
– Tämä käsitys löytyy Raamatun luomiskertomuksesta, jonka Jeesus myöhemmin vahvistaa. Aika ja yhteiskunnalliset käsitykset muuttuvat, mutta kristillinen usko nojaa Raamattuun, joka ei muutu, edustaja Vuokko Vänskä totesi.
Raamatun todistusvoima
Edustaja Pauli Niemelä kaipasi puheenvuorossaan keskusteluun enemmän puhetta Raamatusta ja sen asemasta. Hän nosti esille Raamatun sisäisen todistusvoiman: Raamattua kirkossa on tulkittu Raamatulla. Niemelä käsitteli väitteitä, joiden perusteella Raamattu ei puhuisi nykyisenlaisista samaa sukupuolta olevien tasa-arvoisista liitoista ja sen neuvot eivät osuisi maaliinsa. Niemelä mukaan väitteet eivät ole kestäviä.
– Raamatun tulkitsijoina meitä vaivaa helposti ainakin kaksi kiusallista tapaa: aliarvioimme Raamatun kirjoittajien tietämystä ja toisaalta yliarvioimme oman aikamme tietämystä. Tekstien ja tämän päivän välillä on pari vuosituhatta, mutta niillä näyttää olevan sisällöllistä vastaavuutta enempi kuin on arveltukaan, Niemelä totesi.
Perusteluja muutokselle
Piispainkokouksen esityksen kahdesta rinnakkaisesta avioliittonäkemyksestä hyväksymistä puheenvuoroissa perusteltiin muun muassa nykytilanteella, jossa samaa sukupuolta olevia pareja jo vihitään. Muiksi perusteluiksi mainittiin nuorempien vieraantuminen kirkosta, kirkon esillä pitämien arvojen ja tekojen välillä nähty ristiriita, yhdenvertaisuus, rakkauden kunnioittaminen sekä kirkon ykseys ja yhteys.
Lue kirkolliskokouksessa tehtyjä haastatteluja kahdesta seuraavasta Päivämiehen numerosta.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys