Anu Tofferi
Anu Tofferi
Jukka Liukkonen
Uskossa valvominen ei ole pakonomaista puurtamista, vaan ennen kaikkea turvallista luottamista Jumalan lupauksiin ja johdatukseen.
Opetuslapset Pietari, Jaakob, Johannes ja Andreas sekä Jeesus ovat istumassa Öljymäellä vastapäätä Jerusalemin temppeliä. Jeesus oli juuri äsken ennustanut temppelin tuhosta ja apostolit kyselivät merkkiä, joka varoittaisi heitä tästä ajoissa. Jeesus ryhtyi puhumaan heille paitsi temppelin ja koko Juudean tuhosta, myös vääristä messiaista ja uskovien vainoista. Erityisesti hän puhui maailmanlopun merkeistä ja Ihmisen Pojan päivän tulemisesta (Mark. 13:24–27).
Jeesus kehotti valvomaan
Puheensa lopuksi Jeesus kertoo vertauksen, joka on nyt valvomisen sunnuntain tekstinä. Mies matkusti vieraille maille ja käski ovenvartijansa valvoa eli vartioida taloa (Mark. 13:34). Tehtävä oli vastuullinen, ja herran palatessa ennalta ilmoittamatta ovenvartijan tuli olla hereillä. Jeesus päätti puheensa kehottamalla opetuslapsia: valvokaa! (Mark. 13:37).
Jeesuksen seuraajat olivat saaneet uskon lahjan. Jeesus tiesi, että hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen opetuslapset jäisivät maan päälle ilman hänen näkyvää läsnäoloa ja turvaa. Uskon säilyttäminen tulisi vaatimaan heiltä myös kieltäymyksiä ja jopa vainon sietämistä. Näitä tilanteita varten Jeesus halusi opettaa seuraajiaan ja vahvistaa heidän uskoaan.
Loppu tulee yllättäen
Tekstimme talon herra on Ihmisen Pojan, Jeesuksen vertauskuva. Jeesuksen toisen tulemisen ajan tapahtumiin liittyvät tekstit saattavat pelottaa ja tunnemme arkuuttakin niistä puhuttaessa. Eräs yhteinen piirre näissä kertomuksissa on yllätyksellisyys. Näin on myös esimerkiksi viisaiden ja tyhmien morsiusneitojen vertauksessa (Matt. 25:1–13). Viimeisen päivän ajankohtaa ei tiedä Jeesuskaan: ”Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä” (Mark. 13:32).
Jos tietäisimme Jeesuksen toisen tulemisen päivämäärän ja kellonajan, meillä olisi kiusaus piittaamattomuuteen. Tähän maailmaan on helppo kotiutua ja unohtaa elämän rajallisuus. Uskovankin ihmisen liha on heikko ja hänellä on vaara väsymiseen ja välinpitämättömyyteen. Kuitenkin jokaisen tulisi olla aina valmis lähtemään tästä ajasta.
Jeesuksen vertauksen mukaan valvominen on uskossa valvomista, kilvoitusta. Uskovalle valvominen on omantunnon puhtaudesta huolehtimista evankeliumiin turvaten. Virressä 610 kehotetaan: ”Tee parannus ja vaella siis tietä armon Herran. Näin uskossa ja toivossa tie hyvin päättyy kerran.”
Pyhä Henki valaisee tietä
Raamatussa puhutaan usein valosta. On tärkeää, että uskovan ihmisen sydämessä palaa joka hetki Pyhän Hengen valo. Se valaisee tien perille taivaaseen yhä pimenevän maailman keskellä. Raamatun opetukset rohkaisevat ja vahvistavat uskossaan valvovaa kristittyä. Jumalan suuresta armosta hänen seurakunnassaan julistettava anteeksiantamuksen evankeliumi kutsuu tälläkin ajalla ja rohkaisee uskomaan.
Uskon tietä ei tarvitse kulkea yksin vaan yhdessä toisten Jumalan lasten kanssa. Se on turvallista kulkemista samaan suuntaan, uskon päämäärää, taivasta kohti.
Evankeliumi: Mark. 13:33–37
Raamattu 1992: Jeesus sanoo: ”Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te ette tiedä milloin se aika tulee. Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin ovenvartijan hän käskee valvoa. Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon herra tulee: illalla vai keskiyöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun jo valjetessa. Hän tulee äkkiarvaamatta – varokaa siis, ettei hän tapaa teitä nukkumasta. Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!”
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys