H.H
H.H
Matti Hyry
Täydellinen armo ja anteeksiantamuksen lahja pelastaa ihmisen. Autuutta ei voi ansaita omin teoin.
Jeesus kuvaa päivän evankeliumitekstin kertomuksessaan kahta rukoilijaa. Fariseuksen rukous on pitkä, publikaanin puolestaan lyhyt. Fariseus on sisimmässään tyytyväinen ja jumalanpalveluksessaan onnistunut mies. Hän elää Jumalaa palvellen ja pystyy välttämään syntistä elämää; rosvoamista, huijaamista ja siveettömyyttä.
Rukoillessaan hän kiittääkin Jumalaa tästä ja siitä, että erottuu muista ihmisistä olemalla toisenlainen kuin muut. Hän kertoo myös paastoavansa kahdesti viikossa ja maksavansa kymmenyksen ostamistaan tavaroista siltä varalta, että edellinen omistaja on jättänyt tämän tekemättä.
Paastoa vaadittiin vain suurena sovituspäivänä, ja kahdesti viikossa rukoileminen oli ”hurskaan juutalaisen” vapaaehtoinen uhraus. Fariseus on palveluksessaan mallikelpoinen eikä jätä mitään sattuman varaan. Ei ihme, että rukouksen tekijä on ”minä”. Hänellä ei ole Jumalalta oikeastaan mitään pyydettävää. Publikaanilla, tullimiehellä puolestaan on.
Lyhyt rukous
Tullimiehen lyhyt rukous on: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!” Hänen katumuksestaan kerrotaan muutamalla yksityiskohdalla. Hän jää taaemmaksi, ei tohdi edes kohottaa katsettaan ja lyö rintaansa.
Pyyntökin on hurja, mahdoton, ja tullimies tietää sen. Sovinto olisi mahdollista vain, jos hän korjaisi kaikki ne vääryydet, jotka hän on ammatissaan ja elämässään aiheuttanut. Siihen hän ei pystyisi millään. Samalla hänen rukouksensa pitää sisällään tiedon siitä, että oikeus tapahtuu, jos Jumala tuomitsee hänet ja laittaa tilille hänen synneistään.
Kumpaan sinä tässä kertomuksessa samaistut?
Laupeus hukassa
Eikö ole oikein elää Jumalaa palvellen ja hänen lakiaan ja tahtoaan noudattaen? Näinhän fariseus pyrkii tekemään. On hyvä, jos pystyy houkutuksista huolimatta karttamaan syntiä. Siitä sopii olla kiitollinen. Eikä paastoamisessa ja kymmenyksien antamisessakaan ole mitään väärää.
Käännyttyään Paavali kertoo, että hänen ”lakiin perustuva vanhurskautensa oli moitteeton” (Fil. 3:6). Toisaalta tullimiehen elämässään tekemiä rikoksia ja syntejä ei voi puolustaa millään.
Silti Jeesus sanoo publikaanista, että tämä lähti kotiinsa hurskaampana kuin fariseus. Fariseus ei olisi publikaania armahtanut, eikä varmasti ymmärtänyt, miksi Jumala niin tekisi. Hänelle laupeus oli tuntematon asia. Hänet Jeesus kertomuksessaan alentaa.
Anteeksiantamuksen lahja
Miksi Jeesus opettaa näin? Siksi, että hänen tehtävänsä oli juuri tämä: ”En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä, jotta he kääntyisivät” (Luuk. 5:32). Suuren lääkärin tehtävänä on hankkiutua sairaiden luo ja parantaa. Terveet eivät tarvitse parantajaa.
Täydellinen armo ja anteeksiantamuksen lahja pelastaa ihmisen. Usein tuon lahjan saamista edeltää synnin ja syyllisyyden umpikuja, josta ihminen itsensä löytää. Jää vain jäljelle pyyntö: ”Ole minulle syntiselle armollinen”.
Tähän pyyntöön on Jeesus kaikkina aikoina vastannut valtakuntansa ilosanomassa: ”Ystäväni, ole rohkealla mielellä, sinun syntisi annetaan anteeksi”.
Evankeliumi: Luuk. 18:9–14
Raamattu 1992: Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: ”Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.’ Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!’ Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.”
Biblia: Niin hän myös sanoi muutamille, jotka itse päällensä uskalsivat, että he olivat hurskaat, ja muita katsoivat ylön, tämän vertauksen: Kaksi ihmistä meni ylös templiin rukoilemaan, yksi Pharisealainen ja toinen Publikani. Pharisealainen seisoi ja rukoili näin itsellensä: minä kiitän sinua, Jumala, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, ryöväri, väärä, huorintekiä, taikka myös niinkuin tämä Publikani. Kahdesti viikossa minä paastoon, ja annan kymmenykset kaikista mitä minulla on. Ja Publikani seisoi taampana, eikä tahtonut silmiänsäkään nostaa ylös taivaasen päin, mutta löi rintoihinsa ja sanoi: Jumala, armahda minun syntisen päälleni! Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Ajankohtaiskirja 2025 ottaa Jumalan sanan pohjalta kantaa moniin aikamme keskusteluissa esille tuleviin kysymyksiin.
Kertomuksia taitekohdista, joissa tehdään elämän suurimpia ratkaisuja: Mihin joukkoon haluan kuulua?