JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Marian usko on esikuva

Sana sunnuntaiksi
23.3.2025 7.00

Juttua muokattu:

17.3. 09:29
2025031709293220250323070000

Kari Vengasaho

Kari Vengasaho

Tuo­mo A. Ko­mu­lai­nen

Ih­mis­mie­len voi ol­la vai­kea kä­sit­tää, kuin­ka na­sa­re­ti­lais­tyt­tö Ma­ri­as­ta tuli Va­pah­ta­jan äi­ti. Ma­ria luot­ti osas­saan Ju­ma­lan tah­toon.

”Nuo­ri neit­syt Ma­ria häm­mäs­ty­en kuu­li: ”Tu­let Her­ran äi­dik­si, hän on Kris­tus suu­ri”, tii­vis­tää vir­ren­te­ki­jä Ma­ri­an il­mes­tys­päi­vän raa­ma­tun­teks­tin sa­no­man (VK 53:1).

Ma­ria sai Ju­ma­lan val­ta­kun­nan pal­ve­lu­teh­tä­vän vail­la ver­taa. Juu­ri hä­nen kaut­taan täyt­tyi­si Van­han tes­ta­men­tin mes­si­a­sen­nus­tus: ”Neit­syt tu­lee ras­kaak­si ja syn­nyt­tää po­jan” (Jes. 7:14). Köy­hän na­sa­re­ti­lais­ty­tön va­lin­taa täl­lai­seen teh­tä­vään voi ih­me­tel­lä Ju­ma­lan sa­lai­suu­te­na.

Ma­ri­an nöy­rä ja yk­sin­ker­tai­nen us­ko on muil­le us­ko­vil­le esi­ku­va, sii­nä mis­sä Ab­ra­ha­min ja Jo­bin­kin. Elä­vä us­ko on sy­dä­men us­koa, ei pään tie­toa. Us­ko on sen to­del­li­suut­ta, mitä toi­vo­taan, sen nä­ke­mis­tä, mitä ei näh­dä (Hepr. 11:1). Teks­ti osoit­taa sen­kin, mil­lä asen­teel­la Ju­ma­lan val­ta­kun­nan pal­ve­lu­teh­tä­viä ote­taan vas­taan, vaik­ka ne aluk­si tun­tui­si­vat­kin vai­keil­ta.

Au­tu­aak­si us­kon kaut­ta

Ma­ri­aa koh­ta­si Lut­he­rin sa­noin ”eri­koi­nen ar­mo ja kun­nia”. Ma­ria it­se­kin ylis­tys­vir­res­sään lau­suu: ”Täs­te­des kaik­ki su­ku­pol­vet ylis­tä­vät mi­nua au­tu­aak­si” (Luuk. 1:48). Ju­ma­lan Po­jan maa­il­maan syn­nyt­tä­mi­nen ei kui­ten­kaan teh­nyt Ma­ri­as­ta it­ses­tään mui­ta py­hem­pää, vaik­ka hä­net eräis­sä hen­gel­li­syyk­sis­sä on­kin nos­tet­tu syn­nit­tö­mäk­si py­hi­myk­sek­si ja tai­vaan ku­nin­gat­ta­rek­si. La­es­ta­dius to­te­aa osu­vas­ti: ”Niin kuin kaik­ki muut­kin syn­ti­set, Ma­ri­an tar­vit­si ko­kea Ju­ma­lan ar­moa.”

Ma­ria tuli au­tu­aak­si us­ko­mal­la Jee­suk­seen omien syn­tien­sä so­vit­ta­ja­na. Sa­man yk­sin­ker­tai­sen us­kon kaut­ta ke­nes­tä ta­han­sa ih­mi­ses­tä tu­lee Ju­ma­lan val­ta­kun­nan kan­sa­lai­nen. Jee­suk­seen us­ko­vat ih­mi­set ovat ”va­lit­tu suku, ku­nin­kaal­li­nen pa­pis­to ja pyhä hei­mo, mää­rät­ty ju­lis­ta­maan Ju­ma­lan suu­ria te­ko­ja” (1. Piet. 2:9).

Neit­sees­tä syn­ty­mi­nen on opil­li­nen asia

Lut­he­rin mu­kaan täs­tä teks­tis­tä tu­lee saar­na­ta seu­ra­kun­nal­le nii­tä opil­li­sia asi­oi­ta, jot­ka on mai­nit­tu van­han kir­kon tun­nus­tuk­sis­sa: Kris­tus on kol­miyh­tei­sen Ju­ma­lan toi­nen per­soo­na, hän si­ki­si Py­häs­tä Hen­ges­tä, ja hän on sa­ma­nai­kai­ses­ti tosi Ju­ma­la ja tosi ih­mi­nen, il­man syn­tiä.

Ju­ma­lan lap­sel­le nämä kaik­ki ovat luo­vut­ta­mat­to­mia opil­li­sia asi­oi­ta. Ei ole ih­me, jos neit­sees­tä syn­ty­mi­nen tun­tuu vai­ke­al­ta us­koa, kos­ka se so­tii ih­mis­jär­keä vas­taan.

Help­poa se ei ol­lut Ma­ri­as­ta it­ses­tään­kään, sil­lä hän tie­si ole­van­sa kos­ke­ma­ton. Us­kon kaut­ta hän sil­ti ym­mär­si en­ke­li Gab­rie­lin sa­no­man: Ju­ma­lal­le ei mi­kään ole mah­do­ton­ta. Epäi­lys­ten­kin kes­kel­lä saa us­koa. Ma­ri­an vas­tauk­ses­sa en­ke­lil­le on sa­mo­ja kai­ku­ja kuin Isä mei­dän -ru­kouk­ses­sa: ”Ta­pah­tu­koon si­nun tah­to­si.”

Ma­ria ris­tin juu­rel­la

Jee­suk­sen jul­ki­sen toi­min­nan päät­teek­si Ma­ria jou­tui ko­ke­maan hir­vit­tä­viä het­kiä näh­des­sään poi­kan­sa pii­nan ja ris­tin­kuo­le­man Gol­ga­tal­la. Vii­mei­sil­lä het­kil­lään Jee­sus an­toi rak­kaim­mal­le ope­tus­lap­sel­leen teh­tä­väk­si huo­leh­tia äi­dis­tään (Joh. 19:25–26).

Raa­mat­tu osoit­taa, et­tei Ma­ria kui­ten­kaan jää­nyt tus­kaan­sa. Hän sai iloi­ta Jee­suk­sen ylös­nou­se­muk­ses­ta ja tai­vaa­seen as­tu­mi­ses­ta. Hän piti yh­tä mui­den Ju­ma­lan las­ten kans­sa ja ru­koi­li lak­kaa­mat­ta. (Ap. t. 1:14.) ”Her­ran äi­ti Ma­ria rie­mas­tu­en kuu­li: ”Jee­sus elää!” Voi­ton sai Va­pah­ta­ja suu­ri.” (VK 53:5.)

Evan­ke­liu­mi­teks­ti Luuk. 1:26–38

Raa­mat­tu 1992: Kun Eli­sa­bet oli kuu­den­nel­la kuu­kau­del­laan, Ju­ma­la lä­het­ti en­ke­li Gab­rie­lin Na­sa­re­tin kau­pun­kiin Ga­li­le­aan neit­sy­en luo, jon­ka nimi oli Ma­ria. Ma­ria oli kih­lat­tu Daa­vi­din su­kuun kuu­lu­val­le Joo­se­fil­le. En­ke­li tuli si­sään hä­nen luok­seen ja sa­noi: ”Ole ter­veh­dit­ty, Ma­ria, sinä ar­mon saa­nut! Her­ra kans­sa­si!” Nämä sa­nat sai­vat Ma­ri­an häm­men­nyk­siin, ja hän ih­met­te­li, mitä sel­lai­nen ter­veh­dys mah­toi mer­ki­tä. Mut­ta en­ke­li jat­koi: ”Älä pel­kää, Ma­ria, Ju­ma­la on suo­nut si­nul­le ar­mon­sa. Sinä tu­let ras­kaak­si ja syn­ny­tät po­jan, ja sinä an­nat hä­nel­le ni­mek­si Jee­sus. Hän on ole­va suu­ri, hän­tä kut­su­taan Kor­keim­man Po­jak­si, ja Her­ra Ju­ma­la an­taa hä­nel­le hä­nen isän­sä Daa­vi­din val­tais­tui­men. Hän hal­lit­see Jaa­ko­bin su­kua ikui­ses­ti, hä­nen ku­nin­kuu­del­laan ei ole lop­pua.” Ma­ria ky­syi en­ke­lil­tä: ”Mi­ten se on mah­dol­lis­ta? Mi­nä­hän olen kos­ke­ma­ton.” En­ke­li vas­ta­si: ”Pyhä Hen­ki tu­lee si­nun yl­le­si, Kor­keim­man voi­ma peit­tää si­nut var­jol­laan. Sik­si myös lap­si, joka syn­tyy, on pyhä, ja hän­tä kut­su­taan Ju­ma­lan Po­jak­si. Ja tie­dä tämä: Myös su­ku­lai­se­si Eli­sa­bet kan­taa poi­ka­las­ta, vaik­ka on jo van­ha. Hän on jo kuu­den­nel­la kuu­kau­del­la – hän, jota on pi­det­ty he­del­mät­tö­mä­nä! Ju­ma­lal­le ei mi­kään ole mah­do­ton­ta.” Sil­loin Ma­ria sa­noi: ”Minä olen Her­ran pal­ve­li­ja­tar. Ta­pah­tu­koon mi­nul­le niin kuin sa­noit.” Niin en­ke­li läh­ti hä­nen luo­taan.

Bib­lia: Mut­ta kuu­den­te­na kuu­kau­te­na lä­he­tet­tiin en­ke­li Gab­riel Ju­ma­lal­ta Ga­li­le­an kau­pun­kiin, jon­ka nimi oli Na­sa­ret, neit­seen tykö, joka oli kih­lat­tu mie­hel­le, jon­ka nimi oli Jo­seph, Da­vi­din huo­nees­ta; ja neit­seen nimi oli Ma­ria. Ja en­ke­li tuli si­säl­le hä­nen ty­kön­sä ja sa­noi: ter­ve, ar­moi­tet­tu! Her­ra on si­nun kans­sas: siu­nat­tu sinä vai­moin se­as­sa! Mut­ta kuin hän näki hä­nen, häm­mäs­tyi hän hä­nen pu­hees­tan­sa ja ajat­te­li, mil­lai­nen se ter­veh­dys oli. Ja en­ke­li sa­noi hä­nel­le: älä pel­kää, Ma­ria! Sil­lä sinä löy­sit ar­mon Ju­ma­lan ty­kö­nä. Ja kat­so, sinä sii­tät koh­dus­sas ja syn­ny­tät Po­jan, ja si­nun pi­tää kut­sua hä­nen ni­men­sä Je­sus. Sen pi­tää ole­man suu­ren ja pi­tää kut­sut­ta­man Ylim­mäi­sen Po­jak­si. Ja Her­ra Ju­ma­la an­taa hä­nel­le Da­vi­din hä­nen isän­sä is­tui­men, ja hä­nen pi­tää Ja­ko­bin huo­neen ku­nin­gas ijan­kaik­ki­ses­ti ole­man ja hä­nen val­ta­kun­nal­lan­sa ei pidä lop­pua ole­man. Niin sa­noi Ma­ria en­ke­lil­le: kuin­ka tämä tu­lee, sil­lä en minä mie­hes­tä mi­tään tie­dä? Ja en­ke­li vas­ta­si ja sa­noi hä­nel­le: Pyhä Hen­ki tu­lee si­nun pääl­les ja Ylim­mäi­sen voi­ma var­joo si­nun: sen­täh­den myös se pyhä, joka si­nus­ta syn­tyy, pi­tää kut­sut­ta­man Ju­ma­lan Po­jak­si. Ja kat­so, Eli­sa­bet si­nun lan­kos siit­ti myös po­jan van­hal­la ijäl­län­sä, ja tämä on kuu­des kuu­kau­si hä­nel­le, joka kut­sut­tiin he­del­mät­tö­mäk­si. Sil­lä ei Ju­ma­lan edes­sä ole yh­tään asi­aa mah­do­toin­ta. Niin sa­noi Ma­ria: kat­so, Her­ran pii­ka! ta­pah­tu­koon mi­nul­le si­nun sa­nas jäl­keen! Ja en­ke­li läk­si hä­nen ty­kö­än­sä.