Kari Vengasaho
Kari Vengasaho
Tuomo A. Komulainen
Ihmismielen voi olla vaikea käsittää, kuinka nasaretilaistyttö Mariasta tuli Vapahtajan äiti. Maria luotti osassaan Jumalan tahtoon.
”Nuori neitsyt Maria hämmästyen kuuli: ”Tulet Herran äidiksi, hän on Kristus suuri”, tiivistää virrentekijä Marian ilmestyspäivän raamatuntekstin sanoman (VK 53:1).
Maria sai Jumalan valtakunnan palvelutehtävän vailla vertaa. Juuri hänen kauttaan täyttyisi Vanhan testamentin messiasennustus: ”Neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan” (Jes. 7:14). Köyhän nasaretilaistytön valintaa tällaiseen tehtävään voi ihmetellä Jumalan salaisuutena.
Marian nöyrä ja yksinkertainen usko on muille uskoville esikuva, siinä missä Abrahamin ja Jobinkin. Elävä usko on sydämen uskoa, ei pään tietoa. Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä (Hepr. 11:1). Teksti osoittaa senkin, millä asenteella Jumalan valtakunnan palvelutehtäviä otetaan vastaan, vaikka ne aluksi tuntuisivatkin vaikeilta.
Autuaaksi uskon kautta
Mariaa kohtasi Lutherin sanoin ”erikoinen armo ja kunnia”. Maria itsekin ylistysvirressään lausuu: ”Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi” (Luuk. 1:48). Jumalan Pojan maailmaan synnyttäminen ei kuitenkaan tehnyt Mariasta itsestään muita pyhempää, vaikka hänet eräissä hengellisyyksissä onkin nostettu synnittömäksi pyhimykseksi ja taivaan kuningattareksi. Laestadius toteaa osuvasti: ”Niin kuin kaikki muutkin syntiset, Marian tarvitsi kokea Jumalan armoa.”
Maria tuli autuaaksi uskomalla Jeesukseen omien syntiensä sovittajana. Saman yksinkertaisen uskon kautta kenestä tahansa ihmisestä tulee Jumalan valtakunnan kansalainen. Jeesukseen uskovat ihmiset ovat ”valittu suku, kuninkaallinen papisto ja pyhä heimo, määrätty julistamaan Jumalan suuria tekoja” (1. Piet. 2:9).
Neitseestä syntyminen on opillinen asia
Lutherin mukaan tästä tekstistä tulee saarnata seurakunnalle niitä opillisia asioita, jotka on mainittu vanhan kirkon tunnustuksissa: Kristus on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona, hän sikisi Pyhästä Hengestä, ja hän on samanaikaisesti tosi Jumala ja tosi ihminen, ilman syntiä.
Jumalan lapselle nämä kaikki ovat luovuttamattomia opillisia asioita. Ei ole ihme, jos neitseestä syntyminen tuntuu vaikealta uskoa, koska se sotii ihmisjärkeä vastaan.
Helppoa se ei ollut Mariasta itsestäänkään, sillä hän tiesi olevansa koskematon. Uskon kautta hän silti ymmärsi enkeli Gabrielin sanoman: Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Epäilystenkin keskellä saa uskoa. Marian vastauksessa enkelille on samoja kaikuja kuin Isä meidän -rukouksessa: ”Tapahtukoon sinun tahtosi.”
Maria ristin juurella
Jeesuksen julkisen toiminnan päätteeksi Maria joutui kokemaan hirvittäviä hetkiä nähdessään poikansa piinan ja ristinkuoleman Golgatalla. Viimeisillä hetkillään Jeesus antoi rakkaimmalle opetuslapselleen tehtäväksi huolehtia äidistään (Joh. 19:25–26).
Raamattu osoittaa, ettei Maria kuitenkaan jäänyt tuskaansa. Hän sai iloita Jeesuksen ylösnousemuksesta ja taivaaseen astumisesta. Hän piti yhtä muiden Jumalan lasten kanssa ja rukoili lakkaamatta. (Ap. t. 1:14.) ”Herran äiti Maria riemastuen kuuli: ”Jeesus elää!” Voiton sai Vapahtaja suuri.” (VK 53:5.)
Evankeliumiteksti Luuk. 1:26–38
Raamattu 1992: Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: ”Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!” Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. Mutta enkeli jatkoi: ”Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua.” Maria kysyi enkeliltä: ”Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon.” Enkeli vastasi: ”Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella – hän, jota on pidetty hedelmättömänä! Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.” Silloin Maria sanoi: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.” Niin enkeli lähti hänen luotaan.
Biblia: Mutta kuudentena kuukautena lähetettiin enkeli Gabriel Jumalalta Galilean kaupunkiin, jonka nimi oli Nasaret, neitseen tykö, joka oli kihlattu miehelle, jonka nimi oli Joseph, Davidin huoneesta; ja neitseen nimi oli Maria. Ja enkeli tuli sisälle hänen tykönsä ja sanoi: terve, armoitettu! Herra on sinun kanssas: siunattu sinä vaimoin seassa! Mutta kuin hän näki hänen, hämmästyi hän hänen puheestansa ja ajatteli, millainen se tervehdys oli. Ja enkeli sanoi hänelle: älä pelkää, Maria! Sillä sinä löysit armon Jumalan tykönä. Ja katso, sinä siität kohdussas ja synnytät Pojan, ja sinun pitää kutsua hänen nimensä Jesus. Sen pitää oleman suuren ja pitää kutsuttaman Ylimmäisen Pojaksi. Ja Herra Jumala antaa hänelle Davidin hänen isänsä istuimen, ja hänen pitää Jakobin huoneen kuningas ijankaikkisesti oleman ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman. Niin sanoi Maria enkelille: kuinka tämä tulee, sillä en minä miehestä mitään tiedä? Ja enkeli vastasi ja sanoi hänelle: Pyhä Henki tulee sinun päälles ja Ylimmäisen voima varjoo sinun: sentähden myös se pyhä, joka sinusta syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi. Ja katso, Elisabet sinun lankos siitti myös pojan vanhalla ijällänsä, ja tämä on kuudes kuukausi hänelle, joka kutsuttiin hedelmättömäksi. Sillä ei Jumalan edessä ole yhtään asiaa mahdotointa. Niin sanoi Maria: katso, Herran piika! tapahtukoon minulle sinun sanas jälkeen! Ja enkeli läksi hänen tyköänsä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys