Esko Vanhala
Esko Vanhala
Kalle Peltokangas
Tuomiopäivänä jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Hyvät teot eivät ole kristitylle pelastuksen ansaitsemista, vaan uskosta vuotavaa rakkautta, Hengen hedelmää.
Tuomiosunnuntai on kirkkovuoden viimeinen sunnuntai. Samalla päivä muistuttaa koko kaikkeuden ajan lopusta, jolloin Jeesus tulee maan päälle Ihmisen Poikana, kaikkeuden hallitsijana, tuomitsemaan maailman.
Jeesus nimeää merkkejä
Evankelista Matteus on kirjoittanut muistiin Jeesuksen ja opetuslasten käymiä keskusteluja viimeisistä tapahtumista. Heidän keskustelupaikkansa oli Öljymäki. Opetuslapset kysyivät Jeesukselta merkkiä tämän maailman lopusta. Jeesus sanoi, että ensimmäisiä lopun merkkejä ovat harhaanjohtavat Jeesuksen nimeen esiintyvät opettajat, jotka kutsuvat itseään Messiaaksi.
Jeesus puhui myös taistelujen äänistä ja sodista, nälänhädästä, maanjäristyksistä sekä kansojen nousemisesta toisiaan vastaan. Jeesus sanoi, että nämä ovat vasta synnytystuskien alkua. Sen jälkeen seuraa Jeesuksen seuraajiin kohdistuva vaino, joka ulottuu kaikkiin kansoihin. Silloin moni luopuu uskostaan.
Jeesus sanoi, että laittomuuden lisääntyessä monien rakkaus kylmenee. Sillä Jeesus tarkoitti Jumalan omien välistä rakkautta. Hän kehotti kestävyyteen, jotta pelastuu.
Ihmiset jaetaan lampaisiin ja vuohiin
Jumalan valtakunta on kätketty ihmissilmiltä täällä maan päällä. Elävää seurakuntaa, jota kutsutaan taistelevaksi seurakunnaksi, asustavat armahdetut syntiset. He tuntevat kaksiosaisuutta ja kipuilevat usein uskon tien kulkijoina. Taivaassa Jumalan valtakunta on oleva riemuitseva Kristuksen seurakunta.
Matteuksen evankeliumin Hyvä Paimen -vertauksessa ihmiset jaetaan lampaisiin ja vuohiin. Lampaat kuvaavat uskovaisia, niitä ”vähäisimpiä”, joista Jeesus puhui myös autuaaksijulistuksessa. Lampaat eivät muistaneet, milloin olivat tehneet niitä tekoja, joista Jeesus heitä kiitteli. Kuitenkin Jeesus sanoo heille: ”Kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle” (Matt. 25:40).
Vertauksen vuohet taas kuvaavat niitä ihmisiä, jotka elävät epäuskoisena maailmassa. Sinänsä hyvät teot, kuten nälkäisten ruokkiminen tai yksinäisten tapaaminen, eivät pelasta, jos teot eivät tapahdu uskossa.
Jeesuksen palveleminen ei ole kristitylle pelastuksen ansaitsemista, vaan uskosta vuotavaa rakkautta, siis Hengen hedelmää.
Perillä alkaa hääjuhla
Tuomiopäivänä jokainen tuomitaan tekojensa mukaan Jumalan oikeudenmukaisen tuomion perusteella. Isän siunaamilla ei ole hätää. Kristittyä johdattaa iankaikkiseen elämään Kristuksen vanhurskaus. Siksi heidän nimensä on elämän kirjassa, joka Ilmestyskirjan Johannekselle ilmoitettiin.
Perille päässyt seurakunta aloittaa taivaassa hääjuhlan, jossa Jeesus on ylkä eli sulhanen ja seurakunta morsian. Kaikki maanpäällisen ajan vaivat, surut ja murheet ovat silloin taakse jäänyttä.
Jumala kutsuu parannukseen ja uskomaan evankeliumin, joka hänen seurakunnastaan täällä armonajassa saarnataan. Sisälle Jumalan valtakuntaan päästään oven kautta. Joka uskoo, hänelle ovenvartija avaa oven ja hän saa käydä sisälle omistamaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
Evankeliumi: Matt. 25:31–46
Raamattu 1992: ”Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’ Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’ Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.”
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys