Marketta Lumijärvi
Marketta Lumijärvi
Juha Seppälä
Jeesus valitsi opetuslapsikseen monenlaisia ihmisiä. Heidät on valtuutettu palvelemaan erilaisilla, omilla armolahjoillaan.
Jeesus kutsui opetuslapsensa tehtävään ja lähetti heidät saarnaamaan Jumalan valtakunnan hyvää sanomaa. Hän käski luokseen ne, jotka hän oli valinnut. Tämä malli on tuttu jo Vanhan testamentin kirjoituksista – Jumala valitsi profeettansa.
Esimerkiksi profeetta Jeremia valitteli nuoruuttaan. Jumalan viesti oli, että Jeremian tehtävä oli mennä sinne, minne Jumala hänet lähettää. Herran sana oli puhutteleva tehtävänannon yhteydessä: ”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi.” (Jer. 1:5.)
Jeesuksen toiminta jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan (KO 44). Minulle ja sinulle uskotut tehtävät eivät ole sattumaa. Jumalan johdatus on yhä kaikessa mukana ja järjestys on samanlainen: kotisiionin keskeltä kutsutaan erilaisiin palvelutehtäviin.
”Palvelutehtävän saanut palvelkoon”
Pietarin kirjeessä on viesti erilaisista armolahjoista: ”Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina” (1. Piet. 4:10).
Kristuksen ruumiissa, Jumalan valtakunnassa, on monta jäsentä, joilla on eri tehtäviä ja lahjoja. ”Palvelutehtävän saanut palvelkoon, opetustehtävän saanut opettakoon, rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi.” (Room. 12:7–8.)
Jeesuksen valitsemat opetuslapsetkin olivat omia persooniaan, ja heillä oli erilaisia lahjoja ja ammatteja. Opetuslapsen tehtävässä he saivat tukea toisiltaan. Luukkaan evankeliumissa on tähän liittyvä kuvaus: ”Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä” (Luuk. 10:1).
Lähetyspuhujat kulkevat useimmiten nykyäänkin kaksittain toinen toistaan tukien. He ovat toisilleen saattajina, sielunhoitajina ja rohkaisijoina kulkiessaan saarnamatkoillaan.
Jumalan lapsen nimi
Jeesus antoi uusia nimiä opetuslapsilleen. Esimerkiksi Simonia kutsuttiin Pietariksi (Mark. 3:16). Nimen mukaan meidät yhä tunnetaan. Joskus saamme lempinimiä, jotka kuvaavat olemustamme tai lahjojamme.
Tärkein nimi on kuitenkin tämä: Jumalan lapsi. Siionin laulussa on sanat: ”Jumalan lapsi! Korkeampaa ei sanaa korvissani soi.” (SL 220:3.) Syntinsä anteeksi saanut Jumalan lapsi omistaa rauhaa sydämessään. Siihen lauluntekijä viittaakin: ”Jumalan rauhaa rinnassansa ken kantaa maassa kuoleman, on onnellinen kulkeissansa taivaaseen kautta vieraan maan” (SL 220:1).
Anteeksiantamuksen evankeliumi
Maailmassa on paljon pahuutta ja pahan valtaa. Moni pahan hengen vaivaama ihminen kaipaa parannussaarnaa ja rauhaa sisimpäänsä. Jeesus valtuutti opetuslapsensa karkottamaan saastaisia henkiä Jumalan Hengellä, joka ohjaa oikealle tielle.
Jumalan valtakunnasta kuulutetaan syntien anteeksiantamuksen evankeliumia, saarnataan parannusta. Evankeliumin vastaanottajasta tulee Jeesuksen oma ja Jeesuksen seuraaja, Kristuksen ruumiin eli hänen seurakuntansa jäsen, Jumalan lapsi.
Evankeliumiteksti Mark. 3:13–19
Raamattu 1992: Jeesus nousi vuorelle. Hän käski luokseen ne, jotka hän oli valinnut, ja he lähtivät hänen mukaansa. Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan lähettääkseen heidät saarnaamaan ja valtuuttaakseen heidät karkottamaan saastaisia henkiä: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boanerges - se merkitsee: ukkosenjylinän pojat - sekä Andreas, Filippus ja Bartolomeus, Matteus, Tuomas ja Jaakob Alfeuksen poika, Taddeus, Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama joka kavalsi hänet.
Biblia: Ja hän astui ylös vuorelle ja kutsui tykönsä, jotka hän itse tahtoi, ja he tulivat hänen tykönsä. Ja hän sääsi ne kaksitoistakymmentä olemaan tykönänsä, että hän heitä lähettäis saarnaamaan; Ja että heillä piti voima oleman taudit parantaa ja perkeleitä ajaa ulos. Ja pani Simonille nimen Pietari, Ja Jakobille Zebedeuksen pojalle ja Johannekselle Jakobin veljelle: (ja antoi heille nimet Boanerges, se on, pitkäisen pojat), Ja Andreaksen, ja Philippuksen, ja Bartolomeuksen, ja Matteuksen, ja Toomaan, ja Jakobin Alphein pojan, ja Taddeuksen, ja Simonin Kananealaisen, Ja Juudaan Iskariotilaisen, joka myös hänen petti.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys