Arttu Alasaarela
Arttu Alasaarela
Juha Seppälä
Paholainen piirittää uskovaisia ihmisiä yhä samoin kuin se kiusasi Jeesusta. Jeesus on kuitenkin sovittanut syntimme ja ansainnut meille ikuisen elämän.
Ennen Jeesuksen erämaakokemusta Johannes Kastaja kastoi hänet Jordan-virrassa. Taivaat avautuivat ja Henki laskeutui kyyhkysen muodossa Jeesuksen päälle. Taivaasta kuului ääni: ”Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt” (Mark. 1:10–11).
Jeesus valmistautui julkiseen tehtäväänsä rukoillen ja paastoten Juudean autiomaassa, johon hän Jordanilta kulkunsa suuntasi.
Paastonaikana tärkeimmän äärellä
Erämaassa Jeesuksen voimavarana oli taivaallisen Isän rakkaus omaa Poikaansa kohtaan. Markuksen evankeliumi kuvaa, kuinka Taivaan Isä on lähettänyt enkelinsä suojelemaan ja varjelemaan Poikaansa. Raamatun kuvaus palvelevista enkeleistä on läsnä jo Vanhan testamentin kirjoituksissa. Monille on tuttu Psalmi 91: ”Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet” (Ps. 91:11). Enkelin varjelus koskettaa kaikkia Jumalan omia.
Jeesus oli vihollisen kiusattavana 40 päivän ajan. Nälkä, aavikon kuivuus ja ankara ilmasto kuluttivat fyysisiä voimavaroja äärimmilleen. Taistelu vihollista vastaan oli taistelua Hengen antamin voimavaroin.
Luukkaan evankeliumi kertoo, miten vihollinen koettelee Jeesusta viimeisellä, tukalimmalla hetkellä: ”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske tämän kiven muuttua leiväksi” (Luuk. 4:3). Sitten paholainen vie Jeesuksen korkealle paikalle ja näyttää maailman valtakunnat: ”Kaiken tämän, koko maailman ja sen loiston minä annan sinun valtaasi – – jos kumarrat minua” (Luuk. 4:6–7).
Paholainen vie vielä Jeesuksen temppelinharjalle ja toteaa: ”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä
alas” (Luuk. 4:9). Paholainen vetoaa kirjoituksiin enkelin varjeluksesta. Jeesus voittaa kaikki nämä kiusaukset. Samalla tavoin paholainen piirittää yhä uskovaisia ihmisiä.
Myös paastonaika, jota vietämme ennen pääsiäisen juhlaa kestää 40 päivää. Jeesuksen aika erämaassa on pituuden suhteen paastonajalle esikuva. Se on tarkoitettu paitsi oman sisimpämme tutkimiselle ja katumukselle, myös ajaksi, jolloin saamme turvautua Jumalan lupauksiin ja hänen armonsa ja anteeksiantonsa voimaan.
Ihminen, mutta synnitön
Jeesus oli ihminen ja tunsi samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Jeesuksen läheisten kodista Lasaruksen kuoltua on selkeä viesti: ”Jeesus itki” (Joh. 11:35). Erämaassa hän tunsi nälkää ja janoa (Luuk. 4:2).
Jeesus eroaa kuitenkin yhdellä tavalla meistä muista. Hän oli synnitön ja puhdas. Me muut ihmiset olemme syntiin lankeavia. Hän saattoi puhtaana Jumalan uhrikaritsana auttaa meitä: ”Häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin” (Hepr. 4:15).
Jeesus lähetti omansa taistelemaan Hengen asein: ”Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut.” (Joh. 20:22–23.)
Israelin kansa vaelsi erämaiden halki 40 vuotta kohti luvattua maata Jumalan huolenpito turvanaan. Niin on yhä Jumalan kansan matkasaatossa, jossa on määränpäänä taivas.
Evankeliumi: Mark. 1:12–13
Raamattu 1992: Heti sen jälkeen Henki ajoi hänet autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.
Biblia: Ja Henki ajoi hänen kohta korpeen. Ja hän oli siellä korvessa neljäkymmentä päivää, ja kiusattiin perkeleeltä, ja oli petoin seassa; ja enkelit palvelivat häntä.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys