Anu Tofferi
Anu Tofferi
Pauli Soranta
Maailmassa ovat jatkuvasti vastakkain Jumalan valtakunnassaan tarjoama rauha ja sielunvihollisen paha tahto, joka ei haluaisi kenenkään pääsevän taivaaseen.
Sunnuntain evankeliumiteksti pysäyttää pohtimaan kahden valtakunnan sekä uskon ja epäuskon välistä suhdetta. Paastonajan edetessä kysellään enenevässä määrin kuuliaisuutta Jumalan sanalle ja rakkauden todellista kohdetta. Mitä arvostan? Missä ovat aarteeni? Missä valtakunnassa haluan asua?
Päivän tekstissä mahdoton tulee mahdolliseksi, kun mykkä mies saa takaisin puhumisen lahjan. Ihmisten uskomuksen mukaan mykkyys johtui mykästä pahasta hengestä. Tämän hengen Jeesus ajoi miehestä ulos.
Maailmassa on kaksi valtakuntaa
Ihmiset olivat hämmästyneitä ja iloisia – eivät kuitenkaan kaikki. Toiset epäilivät ja syyttivät Jeesuksen toimivan itsensä Belsebulin voimalla. Belsebul, alkujaan kanaanilaisten jumala, ”korkean paikan herra”, oli juutalaisille pääpaholainen, itse saatana. Juutalaiset kutsuivat Belsebulia pilkallisesti ”kärpästen herraksi”. Jeesuksen epäiltiin siis toimivan Jumalan vastustajan voimalla.
Toiset silminnäkijät eivät suoraan syyttäneet, mutta vaativat Jeesukselta merkkiä hänen valtansa todellisesta alkuperästä. Jumalan poikana Jeesus näki ihmisten sydämiin, ja hän vastasi opetuksella Jumalan valtakunnasta.
Hengellisessä mielessä maailmassa on vain kaksi valtakuntaa, Jumalan valtakunta ja sielunvihollisen valtakunta. Sielunvihollinen on tuomittu ikuisesti eroon Jumalasta, ja siksi rauha näiden valtakuntien välillä on mahdoton, päällä on jatkuva sotatila. Valtakunnista ensimmäisen tuntomerkkeinä ovat valkeus, totuus, ilo ja rauha, toisen pimeys, valhe, ahdistus ja pelko. Sielunvihollinenkin pyrkii tarjoamaan valtakunnassaan rauhaa, mutta se on synnin ja epäuskon tuomaa petollista rauhan tunnetta.
Pyhä Henki parantaa
Maailmassa ovat vastakkain Jumalan hyvä tahto ja sielunvihollisen paha tahto. Tämä totuus ei muutu, vaikka aika muuttuisikin. Sielunvihollinen ei haluaisi kenenkään perivän taivaan valtakuntaa, ja siksi jokainen hyvä työ on tappio hänen vallalleen. Jos kiusaaja alkaisi tehdä hyvää, se toimisi itseään vastaan.
Vastauksessaan Jeesus viittasi Jumalan sormeen, joka toi kuulijoille mieleen pyhien kirjoitusten vitsaukset Egyptissä. Siellä Aaronin sauva nosti tomusta syöpäläisiä ja maan loitsijat sanoivat: ”Yksin Jumalan sormi voi tehdä tämän” (2. Moos 8:15). Evankelista Matteus puhuu rinnakkaistekstissään ”Jumalan Hengestä”. Jeesus paransi ihmisiä Pyhän Hengen voimasta, mikä oli merkkinä Jumalan valtakunnasta heidän keskellään.
Usko tuo sisimpään ilon
Pyhän Hengen voimasta saarnattu evankeliumi vapauttaa edelleen ihmisen synnin, pahan ja kuoleman vallan alta. Tämä on mahdollista Jeesuksen sovitustyön tähden. Evankeliumin uskominen tuo sisimpään paitsi Jumalan lapsen ilon ja rauhan, myös osallisuuden Jumalan valtakuntaan. Sielunvihollinen ei kuitenkaan ole jouten, vaan ”erämaassa harhaileva saastainen henki” haluaisi palata takaisin kotiinsa.
Uskossa valvomisen tärkeydestä muistutetaan yhä. Isä meidän -rukouksessa pyydetään, että Jumala päästäisi pahasta. Jumalan armosta, evankeliumin voimaan turvaten, uskova voi tässäkin ajassa taistella pahan valtaa vastaan ja jatkaa iloiten matkaa taivastiellä.
Evankeliumi: Luuk.11:14–23 (24–26)
Raamattu 1992: Jeesus ajoi mykästä miehestä pahan hengen. Kun henki oli lähtenyt, mykkä mies alkoi puhua, ja kaikki hämmästyivät. Muutamat kuitenkin sanoivat: ”Belsebulin, itsensä pääpaholaisen, avulla hän pahoja henkiä karkottaa.” Toiset taas halusivat panna hänet koetukselle ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta. Mutta Jeesus tiesi, mitä heillä oli mielessä, ja sanoi: ”Jokainen valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot sortuvat toinen toisensa päälle. Jos nyt Saatana taistelee itseään vastaan, kuinka sen valtakunta voi pysyä koossa? Tehän sanotte, että minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla. Mutta jos minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla, kenen avulla sitten teikäläiset niitä karkottavat? Heistä te saatte itsellenne tuomarit. Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne. Kun väkevä mies vartioi linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on turvassa. Mutta jos toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa häneltä aseet ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin. Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.” (”Kun saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä. Silloin se päättää: ’Minä palaan kotiini, josta lähdin.’ Kun se sitten tulee ja löytää huoneensa lakaistuna ja hyvässä järjestyksessä, se hakee seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja asettuvat sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa.”)
Biblia: Ja hän ajoi ulos perkeleen, joka oli mykkä. Ja tapahtui, kuin perkele oli ajettu ulos, niin mykkä puhui ja kansa ihmetteli. Mutta muutamat heistä sanoivat: hän ajaa ulos perkeleitä beelsebubun, perkeliden päämiehen kautta. Mutta muut kiusasivat häntä ja anoivat häneltä tunnustähteä taivaasta. Mutta että hän tiesi heidän ajatuksensa, sanoi hän heille: jokainen valtakunta, joka erkanee itsiänsä vastaan, se tulee kylmille, ja huone lankee huoneen päälle. Jos myös saatana on erinnyt itsiänsä vastaan, kuinka hänen valtakuntansa on seisovainen? Että te sanotte minun perkeleitä belsebubin kautta ajavan ulos. Mutta jos minä perkeleitä belsebubin kautta ajan ulos, kenenkä kautta teidän poikanne niitä ajavat ulos? Sentähden heidän pitää oleman teidän tuomarinne. Mutta jos minä Jumalan sormella perkeleitä ajan ulos, niin tosin on Jumalan valtakunta teidän tykönne tullut. Kuin väkevä haarniskoitu kotonsa varjelee, niin hänen omansa ovat rauhassa. Mutta kuin häntä väkevämpi tulee ja voittaa hänen, niin hän ottaa pois kaikki hänen sota-aseensa, joihin hän turvasi, ja jakaa hänen saaliinsa, joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoo, hän hajoittaa. (Kuin rietas henki lähtee ihmisestä, niin hän vaeltaa karkeita paikkoja, ja etsii lepoa; ja kuin ei hän löydä, niin hän sanoo: minä palajan minun huoneeseni, josta minä läksin. Ja kuin hän tulee, löytää hän sen luudilla lakaistuksi ja kaunistetuksi. Silloin hän menee ja ottaa kanssansa seitsemän muuta häntä pahempaa henkeä, ja kuin he sinne tulevat, asuvat he siellä: ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset.)
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys