Metsässä juokseminen on lepoa työstä pappina työskentelevälle Leevi Ruonakoskelle. Juoksuharrastus tuo hänelle myös voimia lapsiperhearkeen.
Henrietta Ruonakoski
Metsässä juokseminen on lepoa työstä pappina työskentelevälle Leevi Ruonakoskelle. Juoksuharrastus tuo hänelle myös voimia lapsiperhearkeen.
Henrietta Ruonakoski
Päivikki Määttä
Meitä ympäröivä yhteiskunta kiinnittyy yhä väljemmin kristillisiin arvoihin ja perinteisiin, eikä pyhä näy aiempien vuosikymmenien tavoin katukuvassa. Vapaa-ajan ja työajan erottaminenkaan ei ole nykyihmiselle välttämättä yksinkertaista.
Raamattu ohjaa erottamaan arjen ja pyhän. Jo luomiskertomuksessa Jumala kehottaa viettämään lepopäivää. Mutta kuinka erottaa pyhä ja arki toisistaan?
– Jumala antoi esimerkin lepäämällä seitsemäntenä päivänä luotuaan ensin maailman kuudessa päivässä. Hän erotti arjen ja pyhän toisistaan. Pyhä tarkoittaakin erotettua jostakin. Pyhäpäivä on erotettu muista päivistä, kertoo Hollolan seurakunnassa pappina työskentelevä Leevi Ruonakoski.
Lain käsky lepopäivän pyhittämiseen oli juutalaisille hyvin tärkeä asia.
– Raamattu kertoo, että pyhän kirjaimen noudattamisesta oli tullut elämää suurempi juttu tarkkoine säädöksineen Jeesuksen ajan juutalaisille. Jeesus puuttui tähän opetuksessaan ja muistutti, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, taustoittaa hän.
Vuosituhanten aikana seitsemännen päivän viettoon ja kolmannen käskyn noudattamiseen on liittynyt painotuseroja levon ja pyhittämisen välillä. Ihminen ei itsestään löydä tasapainoa, vaan tarvitsee tuekseen Jumalan valaisevaa sanaa. Martti Luther selitti kolmannen käskyn tarkoitusta.
– Katekismuksessa todetaan, että lepopäivän syvin tarkoitus on pysähtyä Jumalan eteen. Lepopäivässä ja pyhäpäivässä on kaksi puolta: lepääminen työstä eli ruumiin lepo ja toisaalta pysähtyminen Jumalan sanan ääreen, selittää Ruonakoski ja nostaa Isosta katekismuksesta Lutherin selityksen, jonka mukaan pyhä ei sinällään kaipaa pyhittämistä, sillä se on pyhäksi luotu.
– Jumala kuitenkin haluaa, että pitäisimme sen pyhänä. Teemme sen siis pyhäksi tai epäpyhäksi aina sen mukaan, harjoitammeko silloin pyhiä vai epäpyhiä asioita.
Nykyaikana on tarvetta kiinnittää huomiota pyhäpäivän viettotapoihin. Ruonakoski toteaa lepopäivän viettämisen vaativan kristityiltä valvomista ja huomion kiinnittämistä:
– Yhteiskunta ei ohjaa enää aiempien vuosien tavoin huomaamaan pyhän ja arjen eroa, esimerkiksi kaupat ovat auki ja harrastukset pyörivät pyhinäkin monelta osin kuten arkena.
– Saamme olla hereillä, jotta pyhä säilyisi pyhänä. Kristityn on tehtävä valintoja sen suhteen, miten viettää aikaansa. Voin esimerkiksi kysyä itseltäni, olenko shoppailemassa kaupassa vai olisiko jotain parempaa sisältöä pyhäpäivälle, hän muistuttaa.
Jokainen ihminen tarvitsee lepoa, mutta ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, ja silloin erityisellä lepopäivällä on erilainen merkitys.
– Toisilla on arjessa enemmän aikaa lepoon, toisilla taas hyvin niukasti. Sunnuntain levon tarve ei siis ole kaikilla yhtenäinen, pohdiskelee Ruonakoski.
Jumalan sanan kuunteleminen on pyhän keskeistä ydintä: osallistuminen pyhäkouluun, seuroihin, jumalanpalvelukseen, tai vaikka uskonasioista keskustelu ja Raamatun lukeminen perheen kesken toteuttavat päivän pyhittämistä.
– Tällöin lepopäivä on myös pyhäpäivä, ja Jumalan sana on päivässä läsnä, toteaa Ruonakoski.
Kirkkovuottamme rytmittävät juhlapyhät, jolloin muistamme uskomme kannalta keskeisiä Jumalan pelastushistorian tapahtumia. Juhlien aikana on usein ylimääräisiä vapaapäiviä. Maallistuneessa kulttuurissa kirkolliset juhlapyhät saatetaan mieltää pelkästään pidemmiksi vapaiksi.
Ruonakoski kertoo kirkollisten juhlapyhien olevan pyhiä, jotka tulevat ihmisille pyhiksi siten, että he pysähtyvät niiden sanoman ääreen. Erityisesti joulu ja pääsiäinen ovat keskeisiä kristillisen uskon kannalta.
– Seurakunnat ja myös rauhanyhdistykset järjestävät paljon erilaisia tapahtumia joulukuussa ja hiljaisella viikolla. Näihin osallistumalla voimme valmistautua juhlapyhien viettoon. On hienoa, että viime vuosina on ollut mahdollisuus päästä netin kautta osallistumaan laajasti erilaisiin tapahtumiin kuunnellen ja katsellen, iloitsee Ruonakoski.
– Kasvattajina ja vanhempina olemme esimerkkinä lapsillemme. Kotona tapahtuva pyhäpäivän viettäminen on ainoa malli, johon lapset kasvavat. Siksi on tärkeää, että näyttäisimme kotona, kuinka pyhä erotetaan arjesta.
Pappina Ruonakoski on yleensä kolmena viikonloppuna kuukaudesta töissä, ja siksi pyhäpäivisin hyvin usein toimittamassa jumalanpalvelusta kirkossa tai muissa kirkollisissa toimituksissa. Vaikka suurin osa pyhistä kuluu työssä, Ruonakoski kokee tehtävänsä siunaukselliseksi:
– Saan elää työssäni pyhää todeksi. Kun valmistelen jumalanpalvelusta, saan jo viikolla valmistautua pyhään. Papin työ on hienoa, koska pyhä on läsnä työssä.
Papin täytyykin kiinnittää Ruonakosken mukaan erityistä huomiota lepopäivän viettämiseen. Kun muut ovat vapaalla, papit ovat yleensä töissä.
– Vapaapäivieni aikaan muun perheen arki kouluineen ja harrastuksineen pyörii normaalisti. Joskus olen jälkeenpäin huomannut, etten ole pitänyt lepopäivää moneen viikkoon ja tunnen olevani todella levon tarpeessa, kertoo Leevi Ruonakoski.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys