Suomessa on yli 440 000 yritystä, jotka työllistävät noin 1,5 miljoonaa ihmistä. Huomenna vietettävä Yrittäjän päivä muistuttaa yrittäjien ja yritysten merkityksestä koko yhteiskunnan hyvinvoinnille. Yritykset luovat toimeentuloa ja vahvistavat niin koko maan kuin oman alueensa taloudellista menestystä ja elinvoimaa.
Yrityksen arvojen on määrä ohjata päätöksentekoa ja kaikkea toimintaa. Hyvin valitut ja käytäntöön saakka viedyt arvot luovat pohjaa kestävälle ja pitkäjänteiselle menestykselle. Arvot viestivät yrittäjien periaatteista myös asiakkaiden suuntaan. Moni kuluttaja on nykyään hyvin tietoinen siitä, mitkä arvot määrittelevät yrityksen toimintaa. Esimerkiksi piittaamattomuus ihmis- tai ympäristöarvoista voi olla yritykselle taloudellisesti tuhoisaa.
Arvomaailman murros näkyy yrityselämässä. Esimerkiksi juuri ympäristöön liittyvät arvot ovat ilmestyneet monen yrityksen toimintaan joko omaehtoisesti tai asiakkaiden ja yleisen mielipiteen luoman paineen vuoksi. Lyhyt katsaus suurimpien suomalaisten yritysten arvoihin osoittaa, että ympäristöarvojen lisäksi keskiössä ovat esimerkiksi innovatiivisuus, uudistumiskyky ja ihmisarvo.
Sanat rehellisyys ja armollisuus eivät niinkään esiinny yritysten listaamissa arvoissa. Toivottavaa on, että ne kuitenkin sisältyvät yritysten toimintakulttuuriin, vaikka niitä ei olisi näillä sanoilla arvojen listalle kirjattukaan. Esimerkiksi armollisuus on hyvä pohja innovatiivisuudelle, joka edellyttää kokeilemista ja sisältää sitä kautta myös virheiden mahdollisuuden.
Arvojen käytäntöön vieminen ei välttämättä tarkoita näyttäviä vastuullisuusohjelmia, vaan käytännön toiminta arjessa puhuu puolestaan. Arvoista kielivät esimerkiksi se, miten yritys kohtelee työntekijöitään ja hoitaako se lakisääteiset velvoitteensa. Uskovaista yrittäjää katsotaan toisinaan erityisen suurennuslasin läpi: toimiiko hän oikein ja Raamatusta nousevien arvojen mukaisesti.
Toisinaan julkisuus on armotonta. Virheitä tehneelle yrittäjälle tai yritykselle ei anneta mahdollisuutta korjata virhettä ja parantaa toimintaansa. Arvostelun keskellä unohtuu kaikki se positiivinen, mitä yritys on tarjonnut: työpaikat, palvelut ja tuotteet, kehitystyö sekä yrittäjän oma suuri työpanos.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys