Jeesuksen kutsumat opetuslapset olivat keskenään erilaisia ihmisiä. Luonne-erojen lisäksi opetuslapset tulivat erilaisista taustoista ja ammateista. Tullimies Matteus oli palvellut Rooman keisarikuntaa eli juutalaisen kansan miehittäjiä. Tätä juutalaiset eivät yleensä katsoneet hyvällä, vaan halveksivat tullimiehiä. Simon Kananeuksella puolestaan oli lisänimi ”Kiivailija”. Tämä kertoi hänen poliittisesta taustastaan. Kiivailijat eli selootit olivat juutalainen puolue, joka kannatti Rooman vallan vastustamista myös asein. Voisi olettaa, että Matteuksen ja Simonin välillä olisi ollut jatkuva konflikti. Tällaisesta Raamattu ei kuitenkaan kerro. Usko Jeesukseen yhdisti eri tavalla ajattelevia miehiä ja synnytti heidän välilleen rakkautta ja ystävyyttä. Jeesuksen kautta oli löytynyt yhteys taivaalliseen isänmaahan, joka oli ajallista politiikkaa tärkeämpi.
Erilaiset elämäntavat, valinnat, poliittinen ajattelu ja pelkkä elämäntilanne vaihtelevat tänäänkin Jeesuksen seuraajien kesken. Usko ohjaa säilyttämään vapauden, keskinäisen kunnioituksen ja rakkauden suhteessa ajallisen elämän valintoihin ja asioihin. On tärkeää, että asioita, jotka eivät ole hengellisiä ei myöskään hengellistetä. Kuitenkin on aina tarpeen keskustella, jos mikä tahansa ajallinen asia kasvaa ihmisen elämässä liian tärkeäksi, uhaten uskoa tai rikkoen uskovaisten välistä rakkautta. Joskus uskovaiset ystävät ovat todenneet toisilleen, että heidän on parempi olla puhumatta keskenään politiikasta, jotta he voivat nauttia ystävyydestään ja keskinäisestä rakkaudestaan.
Elämään tuo rikkautta, kun tutustuu ja ystävystyy erilaisten ihmisten kanssa. Jokainen tarvitsee kokemusta siitä, että on jollekin tärkeä ja kuuluu johonkin joukkoon. Ennen muuta ihminen tarvitsee tunteen siitä, että kelpaa joukkoon omana itsenään. Jeesuksen esimerkin mukaisesti uskovaisen tehtävä on omalla toiminnallaan osoittaa, että Jumalan lasten keskellä jokainen on toisensa lähimmäinen, sisar tai veli Jeesuksessa Kristuksessa.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys