Aloittelen tätä blogitekstiä kesken Helsingin rauhanyhdistyksen loppiaispäivien. Oli keskustelutilaisuus, joka pani tarttumaan kynään.
Olen lapsesta asti istunut seuroissa ja kuunnellut tai ainakin kuullut lukemattomia saarnoja. Silti on asioita, jotka kerta kerralta ovat luisuneet ohi.
Alustuksen aiheena oli uskossa valvominen. Puheenvuoron pyytäjiä ei ollut paljon, mutta kuitenkin aina, kun edellinen lopetti, nousi pyydettäessä jonkun käsi ylös. Ja kun ei enää noussut, puheenjohtaja antoi alustajalle päätöspuheenvuoron pitkittämättä keskustelua suunniteltuun lopetusaikaan asti. Olin siitä kiitollinen. Olimme jo saaneet ajattelemisen aihetta.
Keskustelussa puhuttiin lain kolmannesta käytöstä. Se on oppi, jonka mukaan laki kuuluisi kristitylle. Keskustelussa todettiin, että tämä käsitys ei ole Raamatun mukainen. Raamatun mukaan kristitty elää Jumalan armon alla, ei lain. Pyhä Henki ja Jumalan armo ohjaavat kristittyä elämään uskovaisena.
Mitkä sitten ovat lain ensimmäinen ja toinen käyttö? Lain ensimmäinen käyttö on pohjana maalliselle laille, sille, miten tämä arkielämä saadaan sujumaan. Lain toinen käyttö havahduttaa epäuskoisen ihmisen tajuamaan oman viallisuutensa Jumalan edessä eli herättää synnintunnon.
Kun ihminen saa syntinsä anteeksi, hän humpsahtaa Kristuksen sovintotyön kautta lempeään armon osallisuuteen. Se kantaa ja hoitaa häntä ja on ”elämämme kallein asia”. Jumalan armo kuitenkin neuvoo kilvoittelemaan ja elämään evankeliumin arvon mukaisesti.
Vaikka kenestäkään ihmisestä ei ole lain täyttäjäksi, Jumalan tahdon noudattaminen kuuluu kristityn elämään. Sen saa aikaan armo, kuten kirjeessä Tiitukselle todetaan: ”Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa” (Tiit. 2:11–12).
On lohdullista tietää, että Jumalan huolenpitoon luottaen saan kuitenkin aina uskoa anteeksi väärät valintani. Siis ne taitamattomat ja virheelliset valinnat, joita tulee, vaikka haluaa elää Jumalan tahdon mukaisesti.
Alustuksen ja keskustelun kuluessa koin, että vihdoinkin ymmärsin jotain siitä, mitä lain kolmannella käytöllä tarkoitetaan. Kumma, että näin vanhaksi olen elänyt kristillisyyden keskellä tietäen sanonnan, mutta sille ei minulla ole ollut sisältöä.
Oivallukseni oli jotain tällaista: me uskovaiset emme SUORITA uskomista, vaan ELÄMME uskosta. Raamattu ei ole lakikirja, josta etsimme yksittäisiin tilanteisiin täsmävastauksia. Sellainen Raamattu olisi pelkkä lakikirja. Uskovalle se kuitenkin on ennen kaikkea todistus Kristuksesta.
Joku voi lukaista blogini ja hymähtää, että oliko tuo nyt jotain uutta – noinhan se on aina ollut. Ehkä hän on ymmärtänyt nopeammin.
Minä tarvitsen joskus paljon aikaa ja toistoa, mutta sitten oivallukset ovatkin riemullisia. Siksi minun kannattaa tulla seuroihin kerta kerralta, vaikka samat tekstit ja selitykset toistuvat ja monesti puhe tai puheet menevät huonon kuulon tai lentelevien ajatusten tai päivälevon vuoksi ohi tajunnan.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys