JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Nykyiset blogit

Laps’ tuo leivän tullessaan

22.6.2026 10.00

Juttua muokattu:

18.6. 15:13
2026061815131320260622100000

Vuok­ko Kan­gas

"Laps’ tuo lei­vän tul­les­saan” on van­ha suo­ma­lai­nen kan­san­vii­saus, mut­ta sama aja­tus löy­tyy myös muis­ta mais­ta, ku­ten Sak­sas­ta ja Rans­kas­ta: "Lap­si syn­tyy lei­pä kai­na­los­saan.” Tä­hän vii­sau­teen liit­tyy myös vah­va kris­til­li­nen sa­no­ma, et­tä "Lap­set ovat Her­ran lah­ja, koh­dun he­del­mä on hä­nen an­tin­sa" (Ps. 127:3). Tuol­la lei­väl­lä ei var­maan sa­non­nas­sa tar­koi­te­ta pelk­kää lei­pää ja ra­vin­toa, vaan kai­ken­lais­ta elä­män rik­kaut­ta, mitä lap­set tuo­vat per­hee­seen.

Jos­sain vä­lis­sä tämä van­ha vii­saus on unoh­det­tu. En­nen oli yleis­tä ha­lu­ta suu­ri per­he ja näh­dä lap­set Ju­ma­lan lah­joi­na. Omas­sa us­kos­sa­ni eh­käi­sy­ky­sy­mys liit­tyy en­nen kaik­kea luot­ta­muk­seen. Ajat­te­len, et­tä lap­set ovat Ju­ma­lan lah­jo­ja ja et­tä uu­den elä­män syn­ty­mi­nen on hä­nen kä­sis­sään. Sik­si olen ha­lun­nut jät­tää per­heem­me koon Ju­ma­lan joh­da­tuk­seen ja luot­taa sii­hen, et­tä elä­mä ja kuo­le­ma, ter­veys ja sai­raus ovat hä­nen tie­dos­saan jo en­nen kuin olem­me elä­neet päi­vää­kään. "Sinä olet luo­nut mi­nut si­sin­tä­ni myö­ten – – Si­nun sil­mä­si nä­ki­vät mi­nut jo idul­la­ni, si­nun kir­jaa­si on kaik­ki kir­joi­tet­tu. En­nen kuin olin elä­nyt päi­vää­kään, oli­vat kaik­ki päi­vä­ni jo luo­dut.” (Ps. 139:13, 16.)

Ny­ky­a­jan kir­joit­te­lua ja kes­kus­te­lua seu­ra­tes­sa on tul­lut tun­ne, et­tä lap­sis­ta pu­hu­taan usein ra­sit­tee­na, ku­lu­e­rä­nä ja jopa taak­ka­na yh­teis­kun­nan ja per­heen ta­lou­del­le. On to­si­a­sia, et­tä lap­set tar­vit­se­vat ruo­kaa, vaa­tet­ta, hoi­vaa, kas­va­tus­ta, ti­laa ja mo­nen­lais­ta ta­va­raa ja re­surs­sia jopa pa­rin­kym­me­nen vuo­den ajan en­nen kuin he pys­ty­vät it­se täy­si­pai­noi­ses­ti huo­leh­ti­maan omas­ta toi­meen­tu­los­taan. Syn­ny­tys­val­men­nuk­ses­sa lä­hes vii­si­kym­men­tä vuot­ta sit­ten mei­tä va­roi­tet­tiin, et­tä olet­te­han ot­ta­neet huo­mi­oon, et­tä ky­sees­sä on vä­hin­tään 18 vuo­den pro­jek­ti.

No, em­me ol­leet ot­ta­neet, em­me­kä osan­neet aja­tel­la odot­ta­maam­me las­ta pro­jek­ti­na vaan kul­la­nar­voi­se­na aar­tee­na. Sitä “pro­jek­tia” kes­ti­kin vie­lä pal­jon kau­em­min, sil­lä vas­ta 42 vuot­ta myö­hem­min nuo­rin lap­sem­me tuli täy­si-ikäi­sek­si. Us­ko­vai­si­na koim­me jo­kai­sen lap­sen Tai­vaan isän suu­re­na luot­ta­mus­teh­tä­vä­nä. jon­ka ha­lu­sim­me ot­taa vas­taan toi­siim­me ja Ju­ma­laan luot­ta­en.

Per­heen koen ar­vok­kaim­mak­si lah­jak­si ja siu­nauk­sek­si elä­mäs­sä­ni. Muis­te­len kai­hol­la sitä ai­toa rie­mua ja va­paut­ta, läm­pöä ja lä­hei­syyt­tä, jota lap­set toi­vat ar­keen. Ajat­te­len nii­tä mai­ni­oi­ta las­ten jut­tu­ja, on­nis­tu­mi­sia ja oi­val­luk­sia, joi­ta isos­sa per­hees­sä ta­pah­tui päi­vit­täin. Sitä sai it­se­kin op­pia ja kas­vaa las­ten mu­ka­na sekä tun­tea yl­peyt­tä hei­dän löy­döis­tään ja sel­viy­ty­mi­ses­tään eri ti­lan­teis­ta. Heil­lä oli leik­ki-, peli- ja tap­pe­lu­ka­ve­rei­ta ihan omas­ta ta­kaa, jo­ten tär­kei­tä so­si­aa­li­sia tai­to­ja har­joi­tel­tiin päi­vit­täin.

Koim­me te­ke­väm­me mer­ki­tyk­sel­lis­tä ja tär­ke­ää työ­tä. Tot­ta kai sii­hen liit­tyi myös pal­jon huol­ta, ki­pua, rii­to­jen sel­vit­te­lyä ja asi­oi­den so­pi­mis­ta, pet­ty­myk­si­ä­kin. On­gel­mia oli pal­jon, mut­ta pal­jon nii­hin kek­sit­tiin rat­kai­su­ja, jos­kus ihan hy­vi­ä­kin. Pal­jon jäi rat­kai­se­mat­ta: oli­si ol­lut mu­ka­va tul­la ko­tiin il­man, et­tä tar­vit­si hyp­piä kol­mi­loik­kaa las­ten ja hei­dän ka­ve­rei­den­kin ken­kien yli. Ja lo­pul­ta: kuin­ka pal­jon iha­nia ide­oi­ta ja mah­ta­via elä­myk­siä olem­me­kaan kek­se­li­äil­tä lap­sil­tam­me saa­neet!

Kui­ten­kin il­tai­sin kai­kes­ta päi­vän kaa­ok­ses­ta sel­vit­ty­äm­me ja las­ten jo su­lois­ta un­taan tu­his­tes­sa mie­len täyt­ti kii­tol­li­suus. Iso per­he pa­kot­ti mei­dät van­hem­mat pon­nis­te­le­maan, yrit­tä­mään ja ole­maan luo­via ja kas­vat­ta­maan koko per­heen yh­teis­hen­keä yh­teis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

Sat­tu­mal­ta kum­man­kin mei­dän työ­höm­me lap­sis­tam­me oli apua. Lap­set tes­ta­si­vat usein kou­lu­teh­tä­vi­ä­ni etu­kä­teen. Ai­na joku lap­sis­tam­me suos­tui myös avus­ta­maan isään­sä seu­ra­kun­nan mu­siik­ki­te­si­tyk­sis­sä. Per­jan­tai­sin kaik­ki va­lit­si­vat yleen­sä mie­luum­min kuo­ron kuin ko­toi­sen viik­ko­sii­vouk­sen.

Näen myös sen siu­nauk­se­na, et­tei usein ol­lut ai­kaa ei­kä ra­haa tur­huuk­siin; kaik­ki lii­ke­ne­vät re­surs­sit oli käy­tet­tä­vä per­heen hy­väk­si. Us­kon sen var­jel­leen mei­tä mo­nel­ta tur­huu­del­ta. Joka päi­vä on ih­meel­li­ses­ti toi­meen­tu­lo siu­naan­tu­nut, jos­kus jopa yl­lin kyl­lin. On meil­lä ol­lut to­del­la köy­hää­kin, to­sin vain hy­vin ly­hy­en ajan. Sil­loin se ai­ka kyl­lä­kin tun­tui pit­käl­tä.

Vii­me vuo­si­na olen huo­man­nut, et­tä lap­sis­ta pu­hu­taan usein ai­van eri ta­val­la kuin sil­loin, kun it­se olin nuo­ri äi­ti. Kes­kus­te­luis­sa ko­ros­tu­vat kus­tan­nuk­set, il­mas­to­vai­ku­tuk­set ja huo­li tu­le­vai­suu­des­ta. Sa­mal­la Suo­men al­hai­nen syn­ty­vyys on nous­sut yh­teis­kun­nal­li­sek­si huo­le­nai­heek­si. Sik­si­kään ei kan­nat­tai­si pu­hua lap­sis­ta ja lap­si­per­heis­tä kiel­tei­seen sä­vyyn. Nuo­ret pu­hu­vat sii­tä, et­tä on suu­rin eko­te­ko ol­la syn­nyt­tä­mät­tä lap­sia. Toki jo­kai­nen elä­vä ih­mi­nen ja muu­kin elä­vä olen­to ku­lut­taa luon­non­va­ro­ja, se on fak­ta, mut­ta var­mas­ti voim­me pi­tää luo­ma­kun­nas­ta huol­ta il­man, et­tä ri­kom­me Ju­ma­lan luo­mis­jär­jes­tys­tä. Lap­set ovat kui­ten­kin kaik­kein ar­vok­kain­ta, mitä meil­lä on: heis­sä on tu­le­vai­suu­tem­me, rik­kau­tem­me ja tur­vam­me.

Jot­kut pi­tä­vät us­ko­vais­ten suh­tau­tu­mis­ta lap­si­a­si­aan äi­din kan­nal­ta tur­mi­ol­li­se­na tai ajat­te­le­vat suur­ten per­hei­den ole­van seu­raus­ta isän pai­nos­tuk­ses­ta. En tun­nis­ta kum­paa­kaan ku­vaus­ta omas­ta elä­mäs­tä­ni. Ko­ke­muk­se­ni mu­kaan use­at­kaan syn­ny­tyk­set ei­vät sel­lai­se­naan muo­dos­ta eri­tyis­tä ter­vey­suh­kaa, ei­kä lap­si­a­si­as­sa luot­ta­mi­nen Tai­vaan Isän tah­toon ole vain toi­sen puo­li­son rat­kai­su, vaan isän ja äi­din yh­tei­nen us­kon asia.

Toi­si­naan al­ku­ras­kau­den pa­hoin­voin­nit, yh­tei­nen huo­li jak­sa­mi­ses­ta ja toi­meen­tu­los­ta sekä ul­ko­puo­lis­ten vä­hek­sy­vät tai kau­his­te­le­vat kom­men­tit sai­vat epäi­le­mään ja us­ko­maan sie­lun­vi­hol­li­sen saar­naa sii­tä, et­tei täs­sä ole mi­tään jär­keä. Tai­vaan Isä kui­ten­kin ih­meel­li­ses­ti vah­vis­ti ja val­mis­ti mei­tä koko per­het­tä yh­dek­sän kuu­kau­den ai­ka­na rak­kau­den­täy­tei­seen odo­tuk­seen: mil­lai­nen pie­ni ih­me siel­tä meil­le täl­lä ker­taa tu­lee­kaan? Ja ne het­ket, jol­loin uu­si vau­va tuo­tiin ko­tiin, oli­vat per­heem­me suu­rim­pia juh­la­het­kiä. Pie­ni vau­va oli sel­lai­nen läm­pö­pat­te­ri, joka jo ole­muk­sel­laan peh­mit­ti jopa pa­him­paa mur­ros­vai­het­taan elä­vän per­heen­jä­se­nen sy­dä­men.

Tie­dän hy­vin, et­tei jo­kai­sen per­heen tie ole sa­man­lai­nen. Mu­kaan voi mah­tua va­ka­vaa sai­raut­ta, köy­hyyt­tä, val­vo­mis­ta, uu­pu­mus­ta, puo­li­soi­den vä­li­siä va­ka­via ris­ti­rii­to­ja ja mo­nen­lai­sia huo­lia. Vas­toin­käy­mi­sil­tä em­me ole sääs­ty­neet it­se­kään, mut­ta joi­den­kin us­ko­nys­tä­vien elä­mää kuun­nel­les­sa olen jää­nyt ai­van sa­nat­to­mak­si. Osai­sin­pa roh­kais­ta us­ko­maan ja luot­ta­maan myös sil­loin.

Kun pu­hu­taan siu­nauk­ses­ta, en to­si­aan us­ko sen tar­koit­ta­van mam­mo­naa ja help­poa elä­mää. Oi­ke­as­taan ke­nen­kään elä­mä ei ole help­poa, vaan sii­nä on jo­kai­sel­la omat vas­tuk­sen­sa. Mut­ta kun sen asi­an hy­väk­syy, et­tä elä­mä on vai­ke­aa, niin ei se enää niin kau­he­an vai­ke­al­ta tun­nu­kaan. Elä­mäm­me ei kul­je omien suun­ni­tel­miem­me ja tah­tom­me mu­kai­ses­ti, vaan jäl­keen­päin aja­tel­tu­na se on joh­det­tu yl­hääl­tä päin vii­saam­min kuin it­se oli­sim­me osan­neet.

Kun nyt kat­son taak­se­päin, ym­mär­rän en­tis­tä pa­rem­min van­han sa­non­nan vii­sau­den. Jo­kai­nen lap­si to­del­la tuli lei­pä kai­na­los­saan ja juu­ri oi­ke­aan ai­kaan. Ei tuo­den vain ra­vin­toa ja toi­meen­tu­loa, vaan iloa, op­pi­mis­ta, yh­teyt­tä, mer­ki­tys­tä ja kii­tol­li­suut­ta. Jo­kai­nen lap­si on Tai­vaan Isän hyvä lah­ja – pie­ni "tai­vaan tai­mi”, meil­le us­kot­tu. Ja nyt he ovat jo ai­kui­sia, meil­le rak­kai­ta huip­pu­tyyp­pe­jä, joi­ta em­me to­si­aan­kaan it­se ole teh­neet, vaan saa­neet.

VuokkoKangas
Täällä kirjoittaa oulunsalolainen eläkeläismummu: entinen opettaja, nykyinen keskiviikkokerholainen. Asun Tuomo-puolison kanssa vanhalla asemalla. Kevät kylvöineen ja mullantuoksuineen on lempivuodenaikani. Lapset ovat lähellä sydäntäni – nyt iloitsen jo lastenlapsista. Palautetta ja aihetoiveita voit lähettää osoitteeseen: vuokko.kangas@gmail.com
21.6.2026

Jeesus sanoi: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.’” Matt. 9:12–13

Viikon kysymys