Tarja Korri
Elämämme päivistä suurin osa on arkipäiviä. Arjen vastakohtia ovat juhla ja pyhä.
Ihmisen ensimmäinen juhla on yleensä oma kastejuhla. Useissa kodeissa vietetään lasten syntymäpäiviä ja kutsutaan kummeja kylään rippikouluikään saakka. Rippijuhla, valmistujaiset ja lakkiaiset ovat monen nuoren elämässä kohokohtia. Kotona valmistaudutaan juhliin siivoamalla ja leipomalla. Juhliin kutsutaan läheisiä ja ystäviä iloitsemaan saavutuksista. Kihlajaisten ja häiden yhteydessä tutustutaan uusiin ihmisiin ja sukuihin, jotka tulevat joskus kaukaakin.
Hautajaisetkin on juhlatilaisuus, vaikka siellä onkin läsnä suru ja ikävä. On tärkeää, että mukana on saattajia tukemassa ja muistelemassa edesmennyttä läheistä. Uskovaisen hautajaisissa on surun ja kaipauksen keskellä myös toivo ja kiitollisuus. Joskus ihminen on voinut jo toivoa kuolemaa sairauden ja kärsimyksen keskellä, ja silloin voidaan iloita siitä, että näin on saanut tapahtua.
Perhejuhliin kutsuttava väkimäärä on viime aikoina pienentynyt. Häät ovat joskus olleet koko kylän yhteinen juhla, jota on juhlittu jopa useampi päivä. Vielä omissa häissämmekin vieraita oli satoja. Koronan takia olleet rajoitukset näyttivät ehkä suuntaa uudelle tavalle. Mietitään tarkemmin ketkä ihmiset ovat elämässä niin tärkeitä, että heidät halutaan omiin juhliin. Tuttu sanonta: "Vieraat tekevät juhlan" pitää paikkaansa. On ilo, kun vieraat ottavat kutsun vastaan ja tulevat paikalle.
Joskus pienikin asia saattaa tuntua juhlalta arjen keskellä. Erityisesti on jäänyt mieleen vauvan syntymän yhteydessä, kun ystävät tulivat yllättämään valmiiden ruokien ja leivonnaisten kanssa. He tiesivät, mikä oli juuri sillä hetkellä tärkeää ja tarpeellista. Tuomisten lisäksi ystävien seura oli todella virkistävää. Se, miltä koti tai muut puitteet näyttivät, ei ollut tärkeää.
Tällaisia hetkiä on ollut muitakin. Jos ei ole ollut isoja aiheita ystävien tapaamiseen, on keksitty pienempiä. Korona-aikana valmistujaiskahvit termospullosta mattolaiturilla, sovitut kävelylenkit ja käsityö- tai saunaillat ovat katkaisseet arjen sopivasti. Isotkin murheet ovat yleensä kutistuneet, kun niihin on saanut muitakin näkökulmia, ja ilonaiheista on yhdessä iloittu. Yksi suurimpia juhlahetkiä on ollut, kun on saanut siunata ihmiselle epäuskon anteeksi.
Tavallista kotiarkea voi alkaa arvostaa enemmän, jos on ollut vastoinkäymisiä tai sairaalareissuja ja kotiasioiden järjestäminen on ollut haastavaa pidemmän aikaa. Kaupassa käyminen ja tiskikoneen täyttäminen voi tuntua juhlalta, jos ei olekaan itsestään selvää, että niitä pystyy tekemään.
Pyhän arvostus arjen vastakohtana on laskenut. Omasta lapsuudestani muistan, kuinka pyhä oli yleisesti lepopäivä. Harvat ihmiset tekivät silloin muuta kuin pakolliset elämiseen liittyvät työt. Jo lauantai-iltana saunan jälkeen saimme laittaa pyhävaatteet päälle eikä silloin enää tehty töitä kuin poikkeustapauksessa. Pyhäaamuna radiosta kuunneltiin jumalanpalvelus ja käytiin pyhäkoulussa. Maatilalla pyhä oli fyysisen levon kannalta tarpeellinen, mutta myös kyläily ja seuroissa käynti kuuluivat pyhäpäivään.
Pyhäpäivän vietossa joutuu tekemään arvovalintoja. On niin paljon vaihtoehtoja, mihin päivänsä voisi kuluttaa. Kun pikkulapsiaika oli vilkkaimmillaan, seuroihin lähteminen ei ollut aina helppoa. Monia pyhiä jäi väliin, eikä silloin ollut vielä nettiseuroja. Lähteminen kannatti kuitenkin aina, vaikka puheesta ei olisikaan juuri kuullut mitään. Omien lasten äänet ja liikkuminen häiritsivät, toisten ei niinkään. Kun lasten meno on joskus seurapuheen aikana ollut vilkkaampaa, on puhuja voinut muistuttaa vanhempia siitä, miten tärkeää on tuoda lapsia seuroihin. Ne sanat ovat silloin tuntuneet Taivaan Isän terveisiltä.
Kolmas käsky kehottaa pyhittämään lepopäivän. Onko siihen parempaa keinoa, kuin rauhoittua Jumalan sanan äärelle?
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys