JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pääkirjoitukset

Onko Jumala todella sanonut?

Pääkirjoitukset
15.1.2025 7.00

Juttua muokattu:

14.1. 13:49
2025011413492520250115070000

Ju­ma­lan sana an­taa va­loi­san ja toi­veik­kaan nä­ky­män, mut­ta sil­ti moni ky­see­na­lais­taa Ju­ma­lan sa­nan ope­tuk­sen. Jo pa­ra­tii­sis­sa käär­me kiis­ti Luo­jan tah­don ja to­tuu­den. Sie­lun­vi­hol­li­nen kiu­sa­si en­sim­mäis­tä ih­mis­pa­ria ja epäi­li Ju­ma­lan sa­naa: ”On­ko Ju­ma­la to­del­la sa­no­nut?” (1. Moos. 3:1.) Sie­lun­vi­hol­li­nen kiu­saa ih­mi­siä myös tä­nään.

Ai­he on va­lit­tu SRK:n vies­tin­nän vuo­si­tee­mak­si vuo­del­le 2025. Le­vot­to­man ja muut­tu­van maa­il­man kes­kel­lä on jo­tain py­sy­vää ja toi­voa an­ta­vaa: Ju­ma­la on an­ta­nut ih­mi­sil­le sa­nan­sa, joka py­syy vie­lä sen­kin jäl­keen, kun tai­vas ja maa ovat ka­don­neet (Mark. 13:31).

Ny­kyih­mi­nen ky­see­na­lais­taa usein myös sen, on­ko Ju­ma­la yleen­sä­kään sa­no­nut mi­tään. Ju­ma­lan sa­nan ar­vo­val­taa kri­ti­soi­daan niin yh­teis­kun­nas­sa kuin kir­kos­sa. Ei vält­tä­mät­tä enää edes ky­see­na­lais­te­ta Raa­mat­tua, vaan ele­tään ihan toi­sen­lai­sen ar­vo­maa­il­man ja to­del­li­suu­den kes­kel­lä. Myös us­ko­vais­ten kes­kel­lä elää ih­mi­siä, jot­ka ei­vät jaa sa­maa us­ko­nym­mär­rys­tä, mut­ta kui­ten­kin to­te­a­vat us­ko­van­sa ”omal­la ta­val­laan”, ku­ten Jee­sus mo­nis­sa ver­tauk­sis­sa opet­taa (Matt. 13:24–30, Joh. 15:1–8, Matt. 13:47–49, Matt. 25:1–13).

Sie­lun­vi­hol­li­nen kiu­saa myös us­ko­vais­ta ih­mis­tä ja kuis­kaa: ”Ei se us­ko­mi­nen voi niin tark­kaa ol­la. Ei se ole toi­sil­ta pois, jos minä täs­sä asi­as­sa vä­hän ajat­te­len toi­sin”. Myös us­ko­vais­ten kes­kel­lä esiin­tyy poh­din­taa, mis­sä mää­rin Raa­ma­tun rin­nal­la voi ol­la myös mui­ta pe­rus­tei­ta, kun va­lin­to­ja teh­dään tai pe­rus­tel­laan. Ju­ma­lan sana ker­too Ju­ma­lan tah­don ja to­tuu­den. Se on muut­tu­ma­ton täs­sä muut­tu­vas­sa ajas­sa. Ar­mo opet­taa Ju­ma­lan las­ta. Se kas­vat­taa mei­tä elä­mään hil­li­tys­ti syn­tiä vält­tä­en ja oi­ke­a­mie­li­ses­ti Ju­ma­laa kun­ni­oit­ta­en. (Tit. 2:11–12).

Ga­la­ta­lais­kir­je va­kuut­taa: ”Va­pau­teen Kris­tus mei­dät va­paut­ti” (Gal. 5:1). Ju­ma­lan lap­si­na saam­me elää va­pai­na, ar­mon al­la. Sa­mal­la Ju­ma­lan sana opet­taa, et­tä me tä­män va­pau­den var­jol­la em­me oli­si näyt­tä­mäs­sä vää­rää esi­merk­kiä ja joh­ta­mas­sa lä­heis­tä vää­ril­le as­ke­lil­le (1. Kor. 8:9–13).

Ajan vaih­te­luis­ta ja pai­neis­ta huo­li­mat­ta Ju­ma­lan sana on ja py­syy muut­tu­mat­to­ma­na. Ju­ma­la on kan­san­sa tur­va. Hän jat­kaa työ­tään kan­san­sa kes­kel­lä Py­hän Hen­gen kaut­ta. Hä­nen ar­mo­val­ta­kun­nas­saan saa kuul­la ja us­koa Ju­ma­lan ar­mah­ta­van evan­ke­liu­min, sen puh­dis­ta­van voi­man. “On Kris­tus it­se huo­neem­me pe­rus­tus mur­tu­ma­ton ja lah­joit­ta­ja us­kom­me iä­ti muut­tu­ma­ton, ar­mon­sa tääl­lä ajas­sa ja kirk­kau­ten­sa tai­vaas­sa hän us­ko­vil­leen näyt­tää” (SL 343:3).