Ihminen ei itse kykene saamaan aikaan elävää uskoa. Vaikka sanotaan, että ”hän teki parannuksen”, on subjekti eli toimija aina Jumala. Ihminen on puolestaan objekti, lahjan eli parannuksen armon vastaanottaja. Tätä kallisarvoista lahjaa ihminen ei voi edes omin voimin vastaanottaa, vaan halu parannukseen on sekin Jumalan vaikuttamaa. Elävän uskon löytymistä kuvaa hyvin toteamus: ”Hän sai parannuksen armon”.
Kristinoppi toteaa, että parannuksessa Jumala vaikuttaa eri vaiheissa. Jumalan työ voi tapahtua pitkänkin ajan kuluessa. Ensin Jumala herättää ihmisen omantunnon. Tässä Jumala voi käyttää erilaisia keinoja. Jumalan sana kertoo sen, mikä on oikein ja mikä väärin. Mikäli ihminen ei tiedä ja tunne oikeaa ja väärää, ei hän voi tuntea myöskään syntiä. Jumala voi herättää ihmisen erilaisten elämäntapahtumien, kuten syntymän, kuoleman tai erilaisten koettelemusten kautta. Herääminen voi tapahtua uskovaisen ihmisen kohtaamisen seurauksena tai kulkeutumalla Jumalan lasten seuroihin.
Omantunnon herääminen vaikuttaa ihmisen mielessä kysymyksen syntien anteeksiantamuksesta. Näin kävi myös Lutherille, joka pohti, mistä hän löytäisi armollisen Jumalan. Tällaisen sydämen tilan omaava ihminen on etsivällä mielellä. Jumala kutsuu häntä elävän sanansa kuuloon ja etsimään Jumalan armovaltakuntaa. Jeesus kehotti etsimään juuri Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan (Matt. 6:33).
Parannuksen tapahtuessa ei ole kysymys ihmisen elämän pintaremontista, vaan kaiken entisen täydellisestä hylkäämisestä ja uudesta alusta. Parannusta kutsutaankin Raamatussa myös uudestisyntymiseksi ja kääntymiseksi. Parannuksessa toteutuu armollisen Jumalan tahto syntistä ihmistä kohtaan. Alkaa uusi elämä Jumalan armon varassa ja Pyhän Hengen ohjauksessa. Vaivaava omatunto vaihtuu sisäiseen rauhaan. Synnin tuoman pelon tilalle astuu uskomisen ilo. Elämä saa uuden suunnan, tarkoituksen ja päämäärän.
On ihmeellistä, että niin suuri asia kuin parannuksen armon lahja on jätetty maan päälle. Ihmisjärjen on mahdotonta nähdä tai ymmärtää, kuinka ihminen voisi antaa toiselle ihmiselle kaikki synnit anteeksi. Tätä samaa epäiltiin myös Jeesuksen kohdalla juutalaisten toimesta (Mark. 2:7). Puhuessaan evankeliumissa olevasta Jumalan voimasta Paavali sanoo, että ”se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat”. Samoin hän toteaa, että Jumalan pelastuksen sanoma kulkee ihmisten välillä eli ”uskosta uskoon” (Room. 1:16–17).
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys